Sustainability

Jak udržitelné je oblečení z recyklovaného plastu?

Módní značky, mezi které patří také Prada, Stella McCartney a Adidas, stále více využívají recyklovaný plast. Přestože je to nepochybně lepší řešení než výroba nového, „recyklace je jen dočasné řešení, taková nouzová záplata,“ říká Cyrill Gutsch, zakladatel Parley for the Oceans. Jaká jsou tedy úskalí recyklovaných plastů? 
Recyklovaný plast je in. Prada i Stella McCartney se zavázaly do dvou let pracovat pouze s recyklovaným nylonem, značky Marni a Preen využily recyklované plastové lahve v kolekcích SS20. Inditex, mateřská společnost Zara, chce do roku 2025 zcela přejít na recyklovaný polyester a H&M slibuje, že do roku 2020 zvýší využívání recyklovaného polyesteru o 25 procent. A Everlane nedávno uvedla na trh řadu ReNew vyrobenou výhradně z recyklovaných lahví s cílem do roku 2021 odstranit veškerý panenský plast ze svého dodavatelského řetězce.
Foto: Parley & Adidas
Parley x Adidas
Foto: Rothy’s
Boty Rothy’s
Organizace Parley for the Oceans vyvinula v roce 2012 jako alternativu k plastu a také ke zvýšení povědomí o klimatické krizi recyklovaný Ocean Plastic®, který používají například Adidas a Stella McCartney. „Neměl by být důvod vyrábět více plastu,“ říká její zakladatel Cyrill Gutsch. „Napadlo nás proto, že pokud z mořského odpadu uděláme prémiový a luxusní materiál a nazveme ho Ocean Plastic®, lidé za něj rádi zaplatí více a my si tak můžeme dovolit čistit oceány.“
Americká značka obuvi Rothy's, mezi jejíž fanoušky patří také vévodkyně Meghan, získala dobré jméno přetvářením plastových lahví na nitě, ze kterých vznikají charakteristické boty. „Používání recyklovaného plastu je podle mého názoru jasná volba,“ říká spoluzakladatel Roth Martin. „Jsme hrdí na to, že jsme do této chvíle upotřebili více než 40 milionů plastových lahví, které by byly určeny na skládku.“

Druhý život plastům

Použití recyklovaného plastu se však neobejde bez problémů. „Bohužel výroba příze vyžaduje poměrně vysokou úroveň recyklovaného PET (polyethylen tereftalátu), takže ne všechny plasty jsou vhodné,“ vysvětluje Martin. „Technologie se však neustále vyvíjejí.“ Zásadní je také zajištění, zda je recyklovaný plast získán etickým způsobem. „Pokud používáte materiály, které sesbíraly děti nebo za práci lidé nedostali řádnou mzdu, není to v pořádku,“ komentuje Cyrill Gutsch, „nemůžeme vykořisťovat a pak předstírat, že se staráme o životní prostředí.“
Foto: Parley & Adidas

Opětovná recyklace 

Jednou z hlavních obav při používání recyklovaných plastů pro výrobu nových produktů je, co se s ním stane, až doslouží. Rothy’s se snaží o výrobky, které vydrží co nejdéle, a navíc tvrdí, že boty lze znovu recyklovat. „Textilie lze vždy recyklovat na vlákna nižší kvality,“ říká Rothy Martin. „Naše boty nemusejí skončit na skládce a je naší zodpovědností, aby tam neskončily.“
Podle studie z roku 2017 však ve skutečnosti bylo recyklováno pouze 9 % plastu, který byl kdy vyroben. „To je obrovský problém,“ říká kreativní ředitelka Mother of Pearl Amy Powney, která je skeptická vůči rostoucímu trendu používání recyklovaného polyesteru v módě. „Pokud nemáme infrastrukturu pro recyklaci správným způsobem, pak plast skončí na skládce, ať už je nově vyrobený, nebo ten recyklovaný,“ tvrdí. 
Možnost recyklovat plasty ovlivňuje také jeho opakované použití. To je cílem Futurecraft.Loop od Adidas, které jsou původně vyrobené z panenského plastu, ale jsou navržené k opakované recyklaci. „Inovujeme,“ vysvětluje Cyrill Gutsch, „testy ukazují, že můžeme každému materiálu, který najdeme, vrátit původní kvality. Je to možné, ale ještě ne ve velkém.“
Foto: Rothy’s
Foto: Rothy’s

Jde jen o greenwashing? 

Pro některé značky je používání recyklovaného polyesteru, který lze získat velmi levně, snadným způsobem, jak zvýšit své zelené renomé v době, kdy vzrůstají obavy spotřebitelů. „To však problém nijak neřeší,“ říká Amy Powney, která se obává, že recyklovaný polyester značky používají jako záminku k prodeji dalších produktů. „Některé značky používají recyklovaný polyester a snaží se opravdu dělat věci lépe, jiné jej používají jako marketingový nástroj pro greenwashing.“
Kromě recyklovaných plastů je klíčový skutečný závazek k udržitelným politikám. „Nechceme, aby produkty z Ocean Plastic® byly jen krátkodobým řešením. Výrobci, kteří jej používají, se musejí zavázat k dlouhodobým změnám,“ dodává Cyrill Gutsch.
Foto: Estrop/WireImage
Preen by Thornton Bregazzi, London Fashion Week, září 2019
Foto: Victor VIRGILE/Gamma-Rapho via Getty Images
Marni ready-to-wear, Milan Fashion Week, září 2019
Foto: Estrop/WireImage
Preen by Thornton Bregazzi, London Fashion Week, září 2019

Doba bezplastová

Značky jako Rothy's mají zřetelně pozitivní dopad na životní prostředí už tím, že se snaží předejít vracení plastů na skládky nebo do oceánů. „Pokud navrhujete nový produkt a nezohledňujete budoucí odpad, už jste selhali. Bez ohledu na to, jak je váš produkt skvělý,“ tvrdí Roth Martin.
Používání recyklovaného plastu napříč průmyslem však neřeší základní problémy se samotným materiálem. I oděvy vyrobené z recyklovaného polyesteru uvolňují při praní mikroplasty, což je velký problém. „Ať už je to panenský, nebo recyklovaný plast, pořád z vaší pračky odcházejí mikroplasty a končí ve všech našich zásobách vody,“ říká Amy Powney.
Cyrill Gutsch připouští, že konečným cílem je přestat plasty používat úplně. „Plast je konstrukčním selháním, musíme vyvinout nové materiály,“ říká. „Recyklace je jen dočasné řešení, taková nouzová záplata.“