Odebírejte novinky Vogue

Obálka aktuálního čísla
Vogue CS do schránky. Poštovné zdarma.
Napište, co hledáte
Sustainability

Konec testerů? Virtuální zrcadla a umělá inteligence mění svět líčení

Cindy Kerberová22. 4. 2024
Virtuální zrcadla a technologie mění způsob, jakým si vybíráme kosmetiku. Funguje to? A co bude dál?
Autor: CLAIRE HARRISON for Vogue CS
Foto: CLAIRE HARRISON for Vogue CS
Jak rychle se technologie vyvíjejí a stávají se přesnějšími, může se zdát, že konec vzorků a testerů se rychle blíží. Má to svou logiku: Většina testerů na prodejnách představuje spíš zdravotní riziko, protože málokterý zákazník je natolik ukázněný, aby např. u rtěnky setřel vzorek jednorázovou špachtličkou a jednorázovým aplikátorem si barvu vyzkoušel na rtech. To samé platí u pudrů, stínů, bronzerů. Čím větší obchod s větším počtem lidí, kteří jím projdou, tím větší problém s hygienou a pořádkem. Mohla bych jmenovat největší pobočku jistého beauty řetězce na nejslavnějším bulváru v Paříži, ale nebudu. Přestala jsem tam chodit právě kvůli nepořádku a způsobu, jakým se davy zákazníků k testerům na stojanech chovaly. Nebyla jsem schopná si tam nic koupit. 

Vytoužený únik do lepší reality

Ale nemusíme chodit tak daleko. Když chvilku postojíte v kterékoliv parfumerii nebo drogerii u stojanu s líčidly, neuvidíte zrovna vzorovou ukázku, jak se k testerům s ohledem na ostatní chovat. Pokud ale opomeneme hygienickou stránku a představíme si, že na zkoušení produktů opravdu použijete vy nebo obsluha zmiňované jednorázové špachtličky, aplikátory a vatové tamponky, ekologické to taky vůbec není. Po jednom použití putuje spousta materiálů do odpadkového koše. Bavíme se o milionech kusů něčeho, co vzniklo pro použití jenom na pár vteřin. Ekologický i ekonomický nesmysl. V tento moment mohou nastoupit na scénu virtuální zrcadla, ať už v prodejnách, nebo v e-shopech, kde hrají ještě důležitější roli.
Ani ona nejsou stále dokonalá. Musíte si najít ideální světlo, aby vás technologie viděla správně a mohla vám dát realistický obrázek, jak na vás daný produkt bude vypadat. Ale lepší se, a to velmi rychle. Pro srovnání jsem si otevřela stránky Notino, našla jsem si nové rtěnky MACximal a vyzkoušela jsem si jak virtuální vzorek, tak pro srovnání reálný produkt. Schválně jsem si vybrala výrazný odstín Diva. Musím říct, že kdybych si barvu nevyzkoušela nejdřív digitálně, tj. bez námahy, asi bych si ji v realitě nevybrala. Takto jsem zjistila, že vypadá vlastně velmi dobře. Při porovnání se skutečným produktem vychází digitální tester velmi dobře. Když jsem stejný postup chtěla aplikovat na produkty menší značek nebo těch lokálních, narazila jsem na fakt, že digitální vzorky jsou k dispozici jen u vybraných brandů, a to těch největších.

A.I. analyzuje pleť lépe než lidské oko

U hledání ideálního odstínu make-upu, které, jak všichni víme, může být pěkné dobrodružství, se umělá inteligence ukazuje jako úžasný nástroj. Perfektním příkladem je např. Shade Match Lancôme, služba dostupná v Česku jen v Lancôme Beauty Institutu. Speciální přístroj s kamerou na třech bodech tváře změří odstín a podtón pleti. Vy uvedete, jaký finiš si přejete, a během necelé minuty vám aplikace nabídne ideální make-up v odstínu, který naprosto splyne s pletí. Nemusíte dlouho tápat, zkoušet, odličovat se, lovit v prodejně nebo i venku to nejlepší světlo, abyste se přesvědčili, že vám vybraný odstín skutečně sedí. Jde to elegantněji, rychleji, líp. Stejně tak si můžete na stejném místě nechat udělat rychlou analýzu řas a najít řasenku, která skutečně vytvoří efekt, který sedí vašim očím a představám na míru.

Konec testerů

Virtuální zkoušení make-upu, byť je stále na začátku, můžeme brát jako významný krok směrem k udržitelnosti a skutečně pozitivnímu ekologickému dopadu na kosmetický průmysl. Špičkové technologie dovolují experimentovat, aniž byste potřebovali fyzický produkt. Je to pohodlné, zábavné a bez tradičních testerů a jednorázových aplikátorů, které dohromady tvoří obrovský celek přebytečného odpadu. Nemluvě o tom, že technologie podporují kulturu uvědomělé spotřeby. Místo tří produktů, u kterých si od začátku nejste jisti, jestli je všechny tři budete skutečně používat a neskončí jako spousta jiných na dně šuplíku, si díky virtuálním vzorkům, k nimž se můžete navíc kdykoliv a kdekoliv vrátit, vyberete toho svého favorita.
Dalším logickým krokem, který se přímo nabízí, je revoluce ve výrobě samotných produktů – fyzicky vznikne jen to, co si někdo skutečně koupí. Tím se vyřeší nejpalčivější problém, kterým je nadprodukce. To je ovšem už hudba vzdálenější budoucnosti. I když možná není zase tak vzdálená.