Vogue Daily

Nový mainstream podle AI aneb jak umělá inteligence ovlivňuje náš módní vkus

Umělé inteligence se chytili maloobchodníci, kteří ji využívají v dlouhodobých obchodních strategiích. AI jim napovídá, co se nám líbí. Co jíme, co si oblékáme, co čteme. Při svých analýzách ale dost často generalizuje, a tak dává prostor dominanci vkusu většiny. 
„V internetových obchodech jsou virtuální asistenti a chatboty s podporou umělé inteligence už naprostou samozřejmostí," vysvětluje spolumajitel a CEO internetového obchodu Trenýrkárna.cz Ruslan Skopal. V objemu týdenních objednávek mu takové softwary pomáhají zejména se zlepšením zákaznického servisu. Nejedná se přitom o ojedinělý případ, a to ani na českém internetu. 
Foto: Getty Images
Mary Quant s Vogue
Na chatboty jsme si zvykli. Poskytují nám informace o produktech, o dostupnosti, dopravě a způsobu vrácení zboží. Poskytují rovněž návody na řešení jednoduchých problémů nebo technické poradenství. Pokročilejší z nich dokáží diagnostikovat problémy a navrhují možná řešení. U složitějších otázek umí také přesměrovat zákazníky na fyzického operátora a tím zjednodušovat rozdělení mezi lidskou práci a technologii. „Udělali jsme si také malý průzkum a přišli na to, že nám AI výrazně přispěla k vytváření přesvědčivějších a informativnějších popisků na našich e-shopech, které více přitahují zákazníky a zvyšují prodejnost zboží," doplňuje Skopal informace o angažmá umělé inteligence ve svém on-line podnikání.

Umělou inteligenci ale internetové obchody používají také k analýze chování uživatelů a historie jejich nákupů. AI pak vytváří personalizované doporučení produktů. V takové roli je schopna vyhodnocovat sentiment zákaznických recenzí, hodnocení a komentářů. Ve snaze získat strukturovanou zpětnou vazbu od zákazníků a lépe porozumět jejich potřebám a preferencím však snadno dochází ke generalizaci. 
„Podle průzkumu mezi vybraným vzorkem našich zákazníků nám vyšlo, že obecná interpretace dat může vést k posílení popularity u stávající klientely, dochází ale k poklesu počtu nově příchozích. Přivádí nás to k efektivním řešením, i když může AI často uvádět v omyl v případě, že nezobrazuje potencionální možnosti," říká Sofia Rada, která vede segment on-line nakupování v sítích obchodních domů La Rinascente. Sama ale přiznává, že AI v implementaci obchodní strategie používá při optimalizaci cen a slev a při prognóze poptávky a zásob. 
Umělá inteligence rovněž pracuje s historickými daty, která používá k předpovědím. „Tak široké angažmá může nastavovat kolonky, do kterých se nechceme uzavírat," doplňuje Rada. Nejen podle ní tak může AI nezdravě vyzdvihovat většinový módní vkus. Důležitý proto zůstává lidský faktor a zodpovědnost každého obchodníka. „Přece nebudeme nabízet jen zelené kabáty a úplně každému jen proto, že nám vyjde, že je všichni chtějí," uzavírá odbornice. 
Pozitivní dopady má práce s umělou inteligencí v oblastech e-shopu v otázkách prevence podvodů a kybernetické bezpečnosti. AI je například je schopna identifikovat netransparentní aktivity, například podezřelé transakce nebo falešné účty, a chránit tak e-shop i zákazníky.