Sustainability

Pomalu, ale jistě: Jak řemeslná výroba mění módu
Andrea Gregorová19. 7. 2024
V rychlém světě módy, kde trendy přicházejí a odcházejí jako prchavé momenty, se začíná prosazovat hluboká změna. Hnutí pomalé módy, věnující se promyšlené a udržitelné tvorbě, získává na síle. Během své nedávné návštěvy berlínského fashion weeku jsem měla tu čest setkat se na akci pořádané magazínem The Lissome hned s několika průkopnickými designéry, kteří právě tuto filozofii ztělesňují. Představuji vám některé z nich.

Foto: Philipp Köhler
Kristína Šipulová: Souznění tradice a moderny
Kristína Šipulová mistrovsky kombinuje tradici, řemeslnou výrobu a staré techniky ručního tkaní s tvorbou současných kousků. Designérka uplatňuje také jedinečné využití materiálů, jako je vlna, která má svoji přirozenou vůni, a činí tak parfém zbytečným. Každý z jejích výtvorů je svědectvím o kráse dědictví s moderním nádechem, čímž se z nich stávají nadčasové poklady. Její přístup je připomínkou toho, že móda může být mostem mezi generacemi, který přenáší příběhy a techniky našich předků, ale zároveň zůstává relevantním v dnešním světě.
Bunon: Sloučení kultur
Japonská značka Bunon představuje ručně tkané hedvábné textilie, které spojují japonskou vizi s indickým řemeslem. Tyto techniky, které se předávají více než 1 300 let, jsou všechny vykonávání ručně, což dokazuje oddanost precizní řemeslné výrobě. Nyní je mnohem obtížnější udržovat tuto cennou tradici. Tým z Japonska se setkává s místními řemeslníky, aby pochopili jejich kulturu a okolnosti za výrobou a vyměňovali si názory o krásných produktech. Není možné neustále produkovat stejnou kvalitu, protože přírodní faktory výrazně ovlivňují proces. Jejich textilie nikdy nemohou být stejné.
Kousky od Bunon ale nejsou jen oděvy, ztělesňují kulturní sloučení a historickou úctu. A právě z těchto důvodů se tak vyjímají v přeplněném módním světě.
Hamaji: Ztělesnění ducha nomádství
Hamaji, což v pobřežní svahilštině znamená nomád, dokonale zachycuje podstatu svých východoafrických kořenů. Značka založena designérkou Louise Sommerlatte, pracuje s přírodními vlákny, botanickými barvivy, ruční výrobou, výšivkami a recyklovanými vintage textiliemi. Louisina oddanost udržitelnosti a tradičním technikám je evidentní v každém kousku, čímž z Hamaji vytváří značku, která prostřednictvím nádherných výtvorů vypráví svůj příběh nomádské cesty.
Elena Kayser ze Studio Ena: Hravě inovativní
Elena Kayser ze Studia Ena spojuje kreativitu a řemeslnou výrobu s hravým, a přitom hlubokým způsobem. Zaměřením se na jeden materiál a zkoumání designového potenciálu přináší výjimečné šperky, které jsou inovativní, ale také osobní. Základ návrhů představuje její spolupráce s otcovou slévárnou cínu, která v rámci rodiny existuje již více než 100 let, a znovuobjevení starých a udržitelných materiálů. Elenina práce je oslavou jednoduchosti a dokazuje, že pravé umění spočívá v detailech.

1 / 37
Foto: Philipp Köhler
Komunita vizionářů
Během konání akce Slow Style Chronicle jsem měla potěšení diskutovat o práci a filozofiích těchto neuvěřitelných designérů — a jak Dorte de Jesus, zakladatelka The Lissome, krásně řekla během panelové diskuze, toto hnutí představuje „novou cestu pro módu: cestu, která je zakořeněná v reciprocitě, blahu a hluboké lásce ke kráse a řemeslu“.
V posledním desetiletí hnutí pomalých designérů roste. Převzalo vedení od slow food a přináší nové ocenění pro zdravou půdu, přírodní materiály a zachování tradičního textilního řemesla ohroženého vyhynutím.
„Mám ráda ten pocit hrdosti, který přichází s nošením tradičních oděvů. Představte si, jak hrdé se cítí ženy, když si oblékají tradiční kroj ve svůj svatební den. Tento pocit mě inspiroval k vytvoření něčeho podobného v dnešním světě. Spolupracuji s posledními zbývajícími řemeslníky na světě a je mi líto, že by jejich umění mohlo zmizet. Těmto řemeslníkům je ale potřeba zajistit stabilní práci, potřebujeme větší podporu, například od módních domů, a představit jim naše řemeslníky ze Slovenska a České republiky. Tím bychom mohli zajistit, že řemeslo bude pokračovat a starší generace ho bude moci učit mladší, kteří v něm budou vidět potenciál,” představila svou vizi v panelové diskuzi designérka Kristína Šipulová.
Nová éra módy
Tito designéři nevytvářejí jen oblečení, ale tkají příběhy kulturního dědictví, udržitelnosti a uměleckého projevu. Jejich závazek k pomalé módě je svědectvím o síle promyšlené, pečlivé práce v odvětví, které je často poháněno rychlostí a masovou produkcí.
„Stejně jako v módě a designu, jsme zvyklí na neustálé zrychlování. Říká se nám, že móda je o změně, o neustálé připravenosti přejít z jedné věci na druhou. S tímto vůbec nesouhlasím. Navíc, prostřednictvím mého dlouhodobého výzkumu emocionální trvanlivosti v šatnících lidí a jejich vztahu k jednotlivým kusům oblečení, mám množství důkazů z první ruky, že lidé často více oceňují kontinuitu než změnu,” říká pro The Lissome dortorka Mila Burčiková z Center of Sustainable Fashion při London College of Fashion.
Jak přijímáme tuto pomalou revoluci, připomínáme si hluboké spojení mezi sebou a věcmi, které tvoříme a nosíme. Tato změna v myšlení nemění jen módu; redefinuje náš vztah se světem kolem nás a zasévá semínka pro lepší módní systém a pro lepší, více propojený život.
Poděkování autorky
Chtěla bych poděkovat Slovak Fashion Council a Slovenskému institutu v Berlíně za podporu, která umožnila realizaci tohoto článku.
Vogue
Doporučuje

Móda
Doteky Liběny Rochové. Jedinečná módní výstava, kterou si nesmíte nechat ujít
Danica Kovářová4. 12. 2025
Design
Gunia Project. Bohatá kulturní tradice Ukrajiny se potkává s moderním designem
Jana Patočková27. 11. 2025
Vogue Leaders
