Vogue Planet

Vogue Global Conversations #1: Plýtvání je vadou navrhování

„Najednou se slovo udržitelnost začalo skloňovat všemi pády,“ řekla hned v úvodu návrhářka Stella McCartney během panelu s Gabrielou Hearst a šéfredaktorkou španělské Vogue Eugenií de la Torriente. Společně diskutovaly o tom, jak zůstat během pandemie koronaviru pozitivní a zároveň jednat ekologicky.
„Udržitelnost je stav mysli a také o rovnováze. Pro mě je nejdůležitější využít přírodní zdroje, které máme od Matky Země, a používat je způsobem, který je nevyčerpá.“
Hearst s ní souhlasila. „Udržitelnost vyžaduje praxi. Stejně jako u každé praxe musíte začít s nějakou výzvou, kterou však máte šanci zvládnout. S rostoucí sebedůvěrou se pak posunete k další výzvě.“
Foto: Condé Nast International

Skutečná udržitelnost vyžaduje čas

„Výroba produktů šetrných k životnímu prostředí vyžaduje čas a to je něco, co si musí módní průmysl uvědomit. V mé společnosti pečlivě vybíráme zdrojový materiál. Pracuji se stejnými továrnami jako všichni ostatní návrháři z luxusních značek, ale pracuji s nimi vždy s velkým předstihem. Chci, aby byly materiály přepravovány efektivněji. Chci méně pesticidů. Trvá to déle,“ vysvětlovala McCartney. 
Hearst ji doplnila, že najít alternativní metody produkce není zrovna jednoduchý proces. „Při práci na jarní kolekci jsme strávili měsíce hledáním správného materiálu. Nejméně 60 % našich látek bylo získáno z již existujících materiálů. Letos na jaře spustíme kampaň The Garant Journey. Každý kousek z kolekce bude mít na sobě QR kód, díky kterému zjistíte, jak přesně byl vyrobený.“
„Doufám, že až se vše vrátí k normálu, začnou si lidé více uvědomovat, že všechno chce svůj čas. Začnou respektovat, že výroba oblečení trvá prostě déle, pokud se chcete vydat cestou udržitelnosti.“

Plýtvání je vadou navrhování

„Udržitelnost je způsob, jak se naučit pracovat v určitých mezích. Jak Stella již zmiňovala, nežijeme ve světě plném nekonečných zdrojů. Musíme vyrovnat výrobu a spotřebu. Plýtvání je vadou navrhování. V přírodě neexistuje,“ řekla Hearst.
„Musíme se zastavit a zvážit nadbytečný odpad. Vymklo se to kontrole,“ vysvětlovala McCartney a zmínila, že během únorových odstávek v Číně klesly emise CO2 o 25 %. „Během tak krátké doby jsme zjistili úžasnou věc, příroda se dokáže během chvíle vrátit do přirozeného stavu. Vidím v tom velkou naději. Budeme někdy schopni uzdravit Zemi? Vypadá to, že ano. Musíme si uvědomit, že příliš vyrábíme a konzumujeme.“
Obě návrhářky poukázaly na výhody používání upcycled materiálů a udržitelných tkanin jako prostředku ke snížení odpadu. „Nezabíjíme zvířata, což má velký vliv na naši uhlíkovou stopu. Možná je dobré, že lidstvo začíná zpomalovat. Lidé si konečně začnou klást důležité otázky a budou snad trochu ohleduplnější.“

Udržitelnost je o kvalitě

„Lidé si však nekoupí váš produkt jen proto, že byl vyrobený udržitelným způsobem. Musí si ho koupit, protože je skvěle navržený.“ Hearst vyrůstala na ranči v Uruguayi, kde se naučila, že udržitelnost a kvalita jdou ruku v ruce. „Musíte vyrábět věci, které vydrží. Strategický růst je lepší než nadměrné rozšiřování.“
„Můžeme mít pořád úžasné trendy produkty, ale musíme je používat efektivně a s úctou. Vrátit se k normálu novým způsobem. Můžeme to dělat lépe než doposud. Přišel správný čas na to položit si tyto otázky a doufat, že se podle nich budeme brzy řídit.“