Umění

Yves Klein a jeho modrý odkaz

Kobalt. Ultramarín. Indigo. Elektrická, či královská modrá. IKB. Kleinova modř. Od narození Yvese Kleina v roce 1928 uplynulo devadesát let, od prvního užití jeho vlastní barvy let šedesát. Připomeňme si (nejen) módní odkaz jeho ikonického monochromu.
Francouzského umělce Yvese Kleina fascinovalo nebe v Nice a okolí francouzského středozemí. Chtěl dosáhnout co nejpodobnějšího tónu syté modré, která pro něj symbolizovala svobodu, protikladnou ke klasickým liniím, které mu připadaly svazující. Kolem roku 1960 poprvé vytvořil a registroval svůj vlastní odstín modré, IKB (International Klein Blue), smícháním ultramarínového pigmentu se speciálním matným médiem. Barva se díky jeho monochromům dostala do popředí. Sama se stala uměním. Devadesáté výročí Kleinova narození oslavil Blenheim Palace, hrabství uprostřed anglického Oxfordshiru, představením jeho retrospektivy s více než padesáti díly, kontrastně zasazenými do barokního interiéru paláce.
Kleinův ikonický monochrom ovlivnil kromě umělecké scény i pop kulturu a módu. Ultramarín a kobalt se v posledních letech pravidelně objevují v kolekcích značek jako Schiaparelli, Stella McCartney, Calvin Klein Collection, Marni nebo Dion Lee. Kleinovu "Anthropométrie de l'époque bleue" se dokonce pokusila pro W magazine reprodukovat Kendall Jenner a Phoebe Philo ji v Céline Spring Summer kolekci 2017 přímo aplikovala na látku šátů.