Umění

Thierry Mugler za objektivem fotoaparátu 

Legendární návrhář, který obléká Lady Gaga, Kim Kardashian a Cardi B, v exkluzivním rozhovoru promluvil o své méně známé vášni. 
Ve vedení vlastní značky byl třicet let. Za tu dobu procestoval celý svět a pečlivě fotil všechny své modely. „Celý život jsem byl fotografem. Je to velká část toho, kdo jsem, a způsob, jakým hledám krásu.“ Nová kniha Manfred Thierry Mughler, Photographer (vychází 14. dubna) obsahuje 150 fotografií včetně exkluzivních snímků ze zákulisí a cestovní deník. Dohromady tvoří jedinečnou vizuální odyseu.
Muglerovy fotografie jsou stejně ambiciózní jako jeho přehlídky. Jen si vzpomeňte na hodinovou show AW95 s Naomi Campbell, Kate Moss a Jerry Hall, která čítala přes 300 looků. Stačí otočit na další stránku a Mugler vás vezme z Paříže rovnou do New Yorku. Ukáže vám ty nejúžasnější architektonické památky lidstva – chrám Vasila Blaženého v Moskvě nebo Velkou mešitu v Djenné. Vyzve vás k prozkoumání solných jeskyň v poušti Atacama, bujných pralesů v Číně a sopečných pláží na Havaji. 
Svou značku prodal v roce 2001, ale nikdy nepřestal navrhovat. Stále působil jako kreativní poradce a na svědomí má třeba kostýmy na turné I Am… zpěvačky Beyoncé. V loňském roce spolupracoval s choreografem Waynem McGregorem. Hledání krásy je jeho celoživotní vášní.
Foto: Manfred Thierry Mugler

Kdy jste vůbec poprvé začal s fotografováním?

Když mi bylo osm, natočil jsem svůj první krátký film – můj otec byl kameraman. První módní fotky jsem začal dělat ve čtrnácti. Byl jsem profesionální baletní tanečník a měl svou první přehlídku. Měl jsem na starost veškerou produkci, styling, focení, zkrátka všechno. Je pro mě velice těžké tyhle věci od sebe oddělit. V první řadě jsem kreativní ředitel, protože musím vymyslet celý koncept. Proto jsem dělal všechny storyboardy, ze kterých poté vznikly módní přehlídky. Mé fotografování se postupně stalo daleko profesionálnějším poté, co jsem začal fotit vlastní kampaně na oblečení a svou první vůni.

Jak vás zkušenost s tancováním obohatila při práci návrháře a fotografa?

Naučila mě, jak je důležitá technika. Není v tom žádná krása, žádná vynalézavost, inovativní umění. Ať už se jedná o módu, balet, nebo focení, musíte projít určitým procesem. Jako malý jsem byl dost divoký, takže pro mě bylo nesmírně těžké se všechno naučit. Poznal jsem díky tomu rozdíl mezi kladnou bolestí a negativní bolestí.

Jak udělat co nejlepší fotografie?

Prostřednictvím fotek sním. Abych ten sen realizoval, musím mít nejlepší ingredience. Ty nejlepší pochopitelně najdete v přírodě. Není to zelené pozadí nebo Photoshop. Musíte hledat kvalitu, nejkrásnější vizi a pozadí. Ať už to jsou ledovce v Grónsku, skály v Utahu, mešita v Mali, nebo písečné duny na Sahaře. Celé to stojí na přitažlivosti a dobrodružství.
Foto: Manfred Thierry Mugler

Vaše fotky modelek stojících na ledovcích v Grónsku působí téměř nereálně. Jak se vám podařilo je nafotit?

Spoustu fotek z Grónska jsme fotili na pevnině, ale když se na ně podíváte zblízka, nejsou tak ostré. Museli jsme pokaždé vyplout na moře. Odvážná modelka Anna Bayle vylezla na ledovec, aby zapózovala na ukrytých složených dekách, a já ji během dvou sekund vyfotil. Fotilo se během letního slunovratu. Někdy jsme na správné světlo čekali i několik dnů.

Prostředí ledovců kontrastuje s horkým podnebím na fotkách, modelkou Iman na Sahaře a dalších místech Afriky. Co vás na ní tak přitahuje?

Mali je neuvěřitelná země a mešita v Djenné je jedním z nejunikátnějších příkladů africké architektury. Je ze směsi bláta, hlíny a slámy. Musel jsem strávit čtyři hodiny pitím čaje s místními muži, abych vůbec získal povolení na focení. Všechno bylo v dokonalé harmonii, architektonické prvky, osobnost modelky a obloha. Vše zabarvené do žluta. Fotografování je jako uzavření smlouvy s Bohem. Čekáte a čekáte. Věříte, že zachytíte skvělé světlo a dokonalý pohled modelky ve správný okamžik. Když se to podaří, stojí to za to. 

Vaše loňská výstava Thierry Mugler: Couturissime přilákala téměř 300 000 návštěvníků. Kim Kardashian a Cardi B nosí vaše archivní modely. Co je na vaší tvorbě tak jedinečného, že stále rezonuje s tolika lidmi?

Má tvorba vzdává hold ženám a jejich osobnosti. Dávám jim brnění. Právě proto byly moje přehlídky vždy tak náročné a komplikované. Pracuji s každou modelkou individuálně od stylingu až po make-up a vlasy. Mé modely jsou nadčasové, protože jsou založené na kráse lidského těla a fascinujícího světa, ve kterém žijeme.

Proč je pro vás krása tolik důležitá?

Krása je v našem světě důležitá. Představuje štědrost, poctivost, zdvořilost, vztahy mezi lidmi, je součástí každodenního života a je tím nejlepším prostředkem, jak sdělit příběh. Krása není v současné době příliš trendy. Stačí se podívat na filmový průmysl. Utrácí se tolik peněz za násilí. Takže vlastně ano, jsem aktivista propagující krásu na tomto světě.

Proč si myslíte, že se lidé tolik distancovali od krásy?

Protože jsou ztracení. Na západě žijeme v komplikované civilizaci a zapomínáme, že jsou lidé, kteří žijí jinak než my. Jsme uvězněni v našem malém materialistickém světě a neodvažujeme nahlédnout jinam. Abyste byli šťastní, musíte mít odvahu, musíte být stateční.