Vogue Daily

Adidas přerušil veškerou spolupráci s Kanye Westem (a není jedinou značkou)

Adidas nově ukončil své dlouholeté partnerství s americkým rapperem a designérem Ye (dříve známým jako Kanye West). Důvodem byla řada antisemitských poznámek, které pronášel na sociálních sítích nebo v nedávných rozhovorech.
Partnerství mezi Ye a adidas začalo již v roce 2013. O tři roky jej společnost prodloužila, a označila dokonce za „nejvýznamnější partnerství, jaké kdy mezi nesportovcem a atletickou značkou vzniklo.“ Teď je ale všechno jinak.
„Adidas netoleruje antisemitismus a jakýkoli jiný druh nenávistných projevů. Yeovy nedávné komentáře a činy byly nepřijatelné, nenávistné, nebezpečné a porušují firemní hodnoty diverzity a inkluze, vzájemného respektu a spravedlnosti,“ zní oficiální prohlášení německého gigantu. „Adidas s okamžitou platností zastaví podnikání Adidas Yeezy.“ Společnost zároveň přiznala, že toto rozhodnutí přinese negativní dopad — ztrátu na čistém zisku, která činí až 250 milionů eur. 
Co přesně společnost, která se dlouhodobě zdržovala kritiky kontroverzního jednání tohoto umělce a spolupráci s ním „pouze přezkoumávala“, přimělo k obratu? Třeba to, že její zákazníci ostře poukazovali na historické vazby mezi zakladateli adidas s tehdejší nacistickou stranou. A když se posléze na Twitteru objevily záběry z podcastového rozhovoru, v kterém Ye říká: „Můžu říct antisemitské věci, a adidas mě nemůže vyhodit,“ silnou kampaň, která měla firmu k ukončení partnerství definitivně přimět, rozpoutala Anti-Defamation League (Liga proti hanobení, která bojuje proti antisemitismu a zaujatosti — poznámka redakce). 
Jakmile se tak stalo, Liga vydala slovy svého výkonného ředitele Jonathana Greenblatta následující prohlášení: „Tím, že po tom brutálním antisemitském žvástání s Ye značka adidas přerušila vztahy, udělala bezpochyby správnou věc.“ 
Ještě předtím se ale ozývali i samotní zaměstnanci společnosti adidas. „Jako člen židovské komunity již nemohu mlčet. Neříkat nic, říká všechno,“ napsal ředitel obchodního marketingu adidas ve svém příspěvku na LinkedIn. „Jako značka se musíme zlepšit. Musíme být lepšími pro naše zaměstnance a musíme být lepšími pro naše komunity. Dokud adidas nezaujme stanovisko, nebudu za společností stát.“ 

Jak to všechno začalo aneb Co se stalo na pařížském týdnu módy?

Ye zde překvapivě uspořádal show pro svou vlastní značku Yeezy, přičemž poslal na runway modelku v tričku se sloganem „White Lives Matter.“ Následně se spolu s Candace Owens, krajně pravicovou komentátorkou, v těchto tričkách vyfotografoval. Tím ale své běsnění neskončil. Poté, co módní průmysl projevil své rozhořčení, Ye reagoval na sociálních médiích, vyřkl sérii rasistických a urážlivých poznámek včetně slovních útoků na židy. A i když mu Instagram a Twitter přístup do svého prostoru zrušil, Ye nadále zveřejňuje příspěvky na samozvané „globální aplikaci pro svobodnou řeč“ s názvem Parler. Tu podle svých slov navíc plánuje koupit.

Kdo další spolupráci s Ye ukončil?

Dne 25. října 2022 brand Gap uvedl, že odstraní všechny produkty Yeezy Gap ze svých obchodů a uzavře  speciální webové stránky. Důvod?. „Antisemitismus, rasismus a nenávist v jakékoli formě jsou neomluvitelné a nejsou tolerovány v souladu s našimi hodnotami. Jménem našich zákazníků, zaměstnanců a akcionářů spolupracujeme s organizacemi, které bojují proti nenávisti a diskriminaci,“ stojí v oficiálním prohlášení společnosti, která oznámila konec smlouvy Yeezy Gap již v září. 
Spolupráci s umělcem ovšem v nedávné době ukončil i luxusní dům Balenciaga. Ten již na pařížském týdnu módy odstranil snímky rappera ze svojí nejnovější show. Přitom Demna a Ye pojily dlouhé vazby, spolupracovali například na řadě Yeezy Gap Engineered by Balenciaga (z které však Balenciaga v červenci vycouvala). 
Tento článek se původně objevil na Vogue Business.