NovinkyMít van Gogha
Martin Váša8. 9. 2018
Spolupráce značky Vans s Van Gogh Museum možná zvedne zájem o umění. A možná vás jen donutí otevřít Wikipedii. Tak či onak splní účel. Navíc je „pěkná“.
„Pěkný boty,“ utrousil bezdomovec mým směrem.
„Myslíš, že se mu fakt líbily?“ zeptal jsem se kolegyně, s níž jsem se zrovna vracel z oběda.
„Podle mě se na nich poznal,“ odtušila.
Na nohou jsem měl tenisky s autoportrétem Vincenta van Gogha. Co jsem o něm ale skutečně věděl? Van Gogh – autor Slunečnic, jejichž imitace visely v učebně účetnictví mé střední a nejednou jsem se k nim obracel o radu, jak zaúčtovat manko. A dál? Skutečný deficit vykazovala leda má znalost života a díla tohoto zásadního postimpresionisty. Otevřel jsem si Wikipedii.
Jak jsem si o van Goghovi četl, napadala mě spousta otázek, na které už mi nikdy neodpoví. Stejně jako se už nikdy nedozvím, jestli se (umělci ne nepodobný) muž ležící na chodníku před naší kanceláří v reprodukci malby skutečně poznal nebo ne. Pořád se ale mohu zeptat na kolekci z níž boty pocházejí, tedy spolupráci Vans s Van Gogh Museem.
A tak se ptám. A Mira Bourdon, Global Product Marketing Merchandiser značky Vans, odpovídá.
Proč zrovna Van Gogh?
Proč ne? Neustále vzdáváme hold ikonám skateboardingu. Touto spoluprací jsme chtěli udělat to samé pro umění. Vincent van Gogh je opravdová ikona. Oddaností ke svému umění za sebou zanechal odkaz, který nás inspiruje dodnes. Podnětem k této kolekci bylo ocenit jeho umění a zároveň inspirovat a podporovat mladé generace k tomu, aby samy tvořily.
Vlastně i proto se zdá být post-impresionista tak překvapivou volbou. Dalo by se čekat, že si Vans vybere spíš někoho současného, mladého.
Jsme oddaní podpoře umění napříč všem spektrům, včetně mladých a pouličních umělců. Tuto sezonu jsme se to rozhodli pro něco nového, otočit směr hodinových ručiček a pracovat s tímto velikánem historie umění. Tím dáváme našemu zákazníkovi možnost být součástí něčeho, jak říkáte, překvapivého.
Nedá se tedy říct, že byste měli parametry, které musí každá umělecká spolupráce splňovat?
Jsem hrdá na to, že mohu říct, že typické spolupracovníky nemáme. Primárně chceme dělat vzrušující a inspirativní kolekce. Mít standardní recept na spolupráce by bylo příliš nudné, pro nás i naše fanoušky.
Dnes se dá dobře vypozorovat nová generace klientů, která chce módu smysluplnou. Má i to svůj podíl na této kolekci?
Vyprávět příběh je důležité. Zákazník nyní hledá víc než jen oblečení nebo botu. Chce cítit, že je něčeho součástí. Když náš tým navrhoval tuto kolekci, cílem bylo dát každému z našich klientů, kteří si některý z kousků pořídí, pocit, že vlastní umělecké dílo. Doufáme, že když si ho obléknou, budou zároveň přemýšlet nad příběhem a nechají se jím inspirovat k tomu, aby šli hlouběji do historie umění. Pokud jde o smysl, toto partnerství by mělo být prospěšné pro Vans i pro Van Gogh Museum – doufáme, že se stane hnacím motorem k podpoře lokálních umělců, že díky němu mladí lidé začnou více navštěvovat muzea.
Podle čeho jste vůbec vybírali díla?
Chtěli jsme využít Vincentova raná i pozdní díla, která na něj měla vliv osobně i kreativně. Pět vybraných děl ukazuje, jak versatilní jeho styl byl a jak moc pro něj jako umělce každé znamenalo. Chtěli jsme začít Lebkou, na níž není tolik znát jeho ikonický styl, ale spíš skrze ni představuje jako nový umělec. Pak Slunečnice, které van Gogh komunikoval jako „vděk“ a zjednodušil své použití barev na tři odstíny žluté, aby ukázal variabilnost jedné barvy, aniž by tratil na výmluvnosti. Dalším dílem byl jeho portrét sebe samého jako malíře, díky kterému chtěl být nahlížen jako moderní umělec. Dále Mandlový květ, na němž zachycuje stromy jako symbol života. Byl to dar jeho bratrovi Theovi a jeho rodině. A nakonec malba vinice, která byla jednou z jeho větších a jsou na ní dobře vidět vlnité linky, příznačné pro jeho pozdní tvorbu. Zvolili jsme těžké plátno připomínající plátna, na která maloval. Každá bota tak vypadá více jako původní dílo.