Novinky

Skandály, které hýbou světem kosmetiky

"Radikální transparentnost, praní špinavého prádla na veřejnosti a falešné pětihvězdičkové recenze na produkty. Nevěříte? Vítejte v zákulisí bilionového beauty průmyslu," říká Josef Šlaich, Vogue CS Junior Beauty Editor.

Vzestup a pád The Ordinary

Pokud nežijete v jeskyni, tak vám jistě nemohl uniknout skandál kanadské značky Deciem, která zastřešuje například populární budget-friendly značku The Ordinary. Její zakladatel Brandon Truaxe převzal v lednu letošního roku kompletně kontrolu nad Instagramem a od té doby se začaly dít věci, které nikdo nemohl předvídat ani v těch nejdivočejších snech. "Ruším všechny marketingové strategie," prohlásil.
V únoru sdílel sedm videí s hromádkami plastů a sdělením, že obaly už nebudou z plastů a že ruší spolupráci s partenerem společnosti Mong Packaging. Několik dnů na to rozvázal spolupráci s doktorem Tijonem Eshem, který pro něj měl navrhnout vlastní značku. Útoky Truaxe začaly nabírat na obrátkách koncem února, když propustil generální ředitelku Nicolu Kilner a s ní i celý americký tým, těsně před expanzí značky do USA. 
Výběr toho nejlepšího od The Ordinary podle Vogue CS Junior Beauty Editora.

Když je radikální transparentnost na škodu

Pochyby o duševním zdraví Truaxe jen potvrdila série zmatených videí, kde poblouzněný běhá po ulicích a kříčí: "Zavolejte policii, chtějí mě zabít!". Ve svém otevřeném dopise následně  kritizoval svatbu prince Harryho a Meghan Markle a v půlce září oznámil, že je bývalá generální ředitelka Nicola Kilner znovu přijatá i přesto, že před pár dny psal o její drogové závislosti a nízké inteligenci.
Následujících několik měsíců připomínal Instagram Deciem mysl šíleného umělce zbaveného smyslu pro realitu. Truaxe zveřejnil screenshoty konverzace s Leonardem Lauderem, předsedou Estée Lauder Companies (minoritní investor Deciem, který vlastní 28% společnosti) a další. Koncem října Truaxe oznámil konec Deciemu, nařídil s okamžitou platností uzavřít všechny obchody a prohlásil, že se jeho zaměstnanci podílejí na trestné činnosti, včetně rodiny Lauder, Toma Forda, většiny herců z Hollywoodu a z nepochopitelných důvodů v příspěvku otagoval také Donalda Trumpa.

Truaxe z kola ven

Vše vyvrcholilo minulý týden, kdy zástupci Estée Lauder Companies podali na Truaxe  žalobu pro "poškození dobrého jména značky Deciem a všech jejích spolupracovníků". Kanadský nejvyšší soud  zbavil Brandona Truaxe jeho funkce a do čela vedení obsadil Nicolu Kilner. Obchody a továrny na výrobu produktů znovu fungují. Webová stránka Deciem je opět spuštěna a dobré jméno značky snad zachráněno.

Pozitivní recenze na objednávku 

Velkému skandálu teď čelí také kultovní značka Sunday Riley. Poté co se na instagramovém účtu Estée Laundry (kosmetická obdoba účtu Diet Prada) objevily screenshoty bývalého zaměstnance Sunday Riley, vyplulo na povrch, že většina pozitivních recenzí na stránkách Sephora.com je falešná. E-mail s hlavičkou "Domácí úkol" žádá zaměstnance Sunday Riley, aby napsali alespoň tři recenze na produkty značky a dali jim pět hvězdiček.
Kromě toho je v mailu také kompletní návod na instalaci virtuální privátní sítě, aby se nedala dohledat IP adresa, stejně jako příklady recenzí: "maska mě zbavila akné hned po několika použitích". Oficiální reakce Sunday Riley na uniklé emaily byla, že "konkurence záměrně píše negativní recenze a pozitivní recenze je měly vyrovnat". To však pochopitelně veřejnosti nestačilo a tak si značka nechá udělat kompletní audit, jehož výsledky následně zvěřejní. Fanoušci značky jsou zklamaní. "Máte tak dobré produkty, takže vůbec nechápu, proč musíte psát falešné recenze," komentovala jedna z fanynek. 
O důvěryhodnosti recenzí na internetu už se diskutuje dlouho a věřte, že podobné praktiky nejsou výjimečné ani u jiných značek. Jen se na to zatím nepřišlo. V době kdy píšu tento článek už se naplno rozběhl hon na čarodějnice a je jisté, že se v následujících týdnech dočkáme dalších odhalení. Jak oddělit zrno od plev? Důležité je řídit se zdravým selským rozumem. Beauty je hlavně business jako každý jiný a prodává sny o pleti bez vrásek a řasách až do nebe. Žádný trik na to, jak zjistit 100% důvěryhodnost recenzí není, ale existují už speciální programy na odhalení těch falešných, jako je třeba Fakespot. Stačí do něj zadat odkaz na jakoukoli recenzi z Amazonu, Yelp, TripAdvisoru nebo Apple App Store a budete mít jasno.