Odebírejte novinky Vogue

Obálka aktuálního čísla
Vogue CS do schránky. Poštovné zdarma.
Napište, co hledáte
Novinky

Nastal konec photoshopu na Instagramu?

Josef Šlaich11. 9. 2018
Rozhodnutí dvou velkých kosmetických značek rozdělilo v posledních dnech beauty komunitu na dva tábory. Jedni volají po přirozenosti a druzí ji odsuzují. "Zvykli jsme si snad na použití aplikace FaceTune natolik, že už nerozeznáme iluzi od reality?" ptá se Josef Šlaich.
Vypadá to, že nás scrollování skrz miliony vylepšených fotek na Instagramu trochu poznamenalo. Nepřekvapuje mě to. Díky aplikacím jako je FaceTune, AirBrush a photoshop nebylo vymazání pupínků, vrásek, zvetšených pórů a jiných nedokonalostí nikdy jednodušší. Stalo se to téměř takovou běžnou normou i pro většinu make up značek a maskérů, kteří při prezentaci své práce velice rádi dotvářejí dokonalý vzhled nejen pomocí produktů. Značka Urban Decay ale takovému trendu učinila přítrž, když svým 9,9 milionům sledujícím před několika dny naservírovala fotku, kde pleť nepřipomíná vyžehlené plátno, ale jsou na ní vidět póry. Fanoušci kultovního brandu si toho pochopitelně okamžitě všimli.
Jestli něco reflektuje současné dění v beauty komunitě, tak jsou to právě komentáře v diskuzích pod jednotlivými fotkami. Zatímco Urban Decay sklidil chválu veřejnosti za nepoužívání filtrů, jiní už takový úspěch neměli. Kanadský MAC Cosmetics na svém britském a americkém účtu odprezentoval fotky od maskérů, kteří nepoužívají aplikace pro zdokonalování pokožky a to zejména co se týká chloupků nad horním rtem. 
Kritika se snesla nejen na značku samotnou, ale také na modelku. "Měla by se před focením oholit,"  napsala jedna z účastnic diskuze, zatímco další označila fotku za  "nechutnou". Instagramová estetika v líčení je známá: místo obočí nepřirozené oblouky vyplněné pudrem a zafixované deseti vrstvami gelu na obočí, pod očima o několik odstínů světlejší korektor "zapečený" pudrem, tváře natolik vykonturované, že by mohly řezat papír a lícní kosti topící se v multifimenzionálním lesku rozjasňovačů, které by viděl i slepý. Sociální sítě vytváří jednu jedinou estetiku a výsledkem je armáda klonů. Miluju, jak všichni říkají "buď sama sebou" a přitom každá vypadá jako Stepfordská panička s legií stejných followerů. Hranice mezi realitou a iluzí se pro mnohé z nás až nebezpečně stírají.
Navzdory počáteční negativitě se ale nakonec našlo spoustu fanoušků, kteří #nofilter fotky uvítali. Nejedná se o nic revolučního a přesto se na to tak nahlíží. Kdo jiný než velké značky by mohl odstartovat změnu, kterou tahle komunita tak zoufale potřebuje?