Vogue Daily

Ukrajinské značky a jejich nová realita po roce války: Neztrácíme naději

Je to přesně rok, co se změnil svět. Od samého začátku invaze Ruska na Ukrajinu udržuje Vogue Czechoslovakia úzkou spolupráci s kolegy z Vogue Ukraine, podporuje ukrajinské značky a přináší jejich příběhy. J'amemme, The Coat a GUNIA Project s námi po celou dobu bojů neúnavně sdílejí pocity; díky tomu víme, jak se s nelehkým osudem vypořádávají a že nikdy neztratí naději. 

J'amemme

Demi-couture značka J'amemme, jejíž šaty si zamilovala i herečka Kat Graham, se proslavila nepřehlédnutelnými organzovými modely. S jinými si tak jejich věci nikdy nespletete. A jak prožívá značka situaci v rodné zemi? Je těžké to pochopit, ale lidé si na válku zvykli,“ podotýká Julie Yarmoliuk, zakladatelka J'amemme, a dodává: Denně snášejí ponurou realitu bojů, přizpůsobili se jí tím, že žijí přítomným okamžikem.“ 
Foto: Courtesy of J'amemme
J'amemme kolekce zima 2022
Na počátku války byli členové týmu J´amemme evakuováni do Kyjeva a svoji vlajkovou dílnu na Plisse museli uzavřít. Ozbrojený konflikt vedl k pozastavení poštovních služeb a komplikacím s leteckou dopravou, což způsobilo rapidní omezení dodávek z Evropy. S tím se ale dokázali poprat. Abychom vzniklý nedostatek materiálů nahradili, zkusili jsme vytvořit vlastní, ručně vyráběné textury. Sáhli jsme po couture produktech, které vznikají zde v zemi, přímo pod rukama lidí, kteří nás naučili jedinečné techniky tvorby látek. Právě ty jsou teď charakteristickým znakem naší značky,“ vysvětluje Yarmoliuk. Zároveň zmiňuje, že nastaly i situace, kdy museli pracovat s baterkou na hlavě nebo kdy jim voda zničila veškeré látky a nástroje. Stále se snaží dál podnikat. 
S optimistickým pohledem zůstáváme v naději, že jednoho dne dobro zvítězí nad zlem. Zima sice pomalu odchází, ale vytrvejme v úsilí o lepší budoucnost,“ povzbuzuje zakladatelka a kreativní ředitelka značky nejen sebe samu, ale také všechny kolem sebe. Po roce nejistoty a boje se nám naskýtá příležitost pokročit a jít kupředu. Svítá naděje, že se situace může zlepšit!” 

The Coat

Značku The Coat založila Katya Silchenko v roce 2014, tedy už v nelehké době pro Ukrajinu. I tak si stihl její brand najít věrné fanoušky, včetně těch zahraničních. Pro Coat jsou typické výrazné barvy a pozornost zaměřená na detaily. Značku vynesla ukrajinská první dáma Olena Zelenská, ale i hvězdy jako Rita Ora či Amanda Steele. Právě takové ženy, silné a jemné zároveň, jsou pro Silchenko obrovskou inspirací. I ona sama taková je: „Sním o tom, že jakmile válka skončí, pozvu všechny přátele The Coat a tým Vogue Czechoslovakia, kteří byli mezi prvními, co nabídli pomoc v těžkých časech. S láskou si připomínáme vaši podporu.”
Foto: Courtesy of The Coat
The Coat kolekce pre-Spring 2023
A jak se jejich tým vypořádal například s výpadky elektřiny? Vytvořili si vlastní autonomní elektrickou rozvodnu. Nakoupili jsme generátory a posunuli pracovní plán, abychom se přizpůsobili situaci, nicméně mnoho dalších továren po celé zemi takové štěstí nemělo,” poznamenává Silchenko. „Bez přístupu k těmto zdrojům se společnosti ocitly v nočních směnách, což mělo za následek větší počet vadných výrobků, které bylo nutné přepracovat, či znovu ušít.”
I přes dále trvající konflikt se značce Coat podařilo v roce 2022 představit dvě zbrusu nové kolekce, tým se rozrostl, a dokonce se letos poprvé značka zúčastnila kodaňského fashion weeku. Toužím žít život s odvážným zápalem, jakého jsem předtím nikdy nedosáhla. Pro Ukrajince nastává revoluční doba, možnosti jsou nekonečné,” uzavírá hrdě návrhářka: Je mi ctí, že jsem na Ukrajině právě nyní. I když možná nemám sílu ani schopnost držet zbraň, dělám svůj díl práce a rozvíjím módní průmysl, pro pokrok našeho národa.”

GUNIA Project

GUNIA Project se věnuje ručně vyráběným předmětům, které jsou odrazem ukrajinské kultury a duše v moderní interpretaci. V jeho projektu se vyjímají dekorace z keramiky, skla, dřeva i jedinečných kousků oblečení a doplňků, jako jsou třeba hedvábné šátky. Značku založilo v roce 2019 tvůrčí duo ve složení jmen Marie Gavryliuk a Natasha Kamenska. Jejich kousky si oblíbil i samotný prezident Volodymyr Zelenskyj, který je dává jako dary při svých diplomatických cestách. 
Foto: Courtesy of GUNIA Project
GUNIA Project
„Naším největším úspěchem je, že jsme přežili,” shodují se obě spoluzakladatelky Gavryliuk a Kamenska. „Vypláceli jsme veškeré mzdy i v těch měsících, kdy jsme vůbec nepracovali, snažili se dělat vše možné jen pro to, aby se lidé cítili bezpečně. Každý má však své příběhy, které rozdělují život na před a po.” V roce 2022 se jejich brand zúčastnil dvou mezinárodních výstav (Uomo a Ambiente), přičemž jejich produkty jsou už k dostání i na prestižních stránkách FARFETCH. Navíc stojí za kolekcí Rooster, Atlases a v neposlední řadě i letošní kolekcí Vesna a Rabbit New Year, která je inspirovaná ukrajinskými muzei. „Hlavním úspěchem však zůstává skutečnost, že dál bojujeme a rozvíjíme GUNIA Project.”