Vogue Daily

Daniel Arsham přetransformoval modrou krabičku Tiffany & Co.

Spolupráce se slavným newyorským představitelem moderního umění posouvá vizi šperkařského domu do daleké budoucnosti. 
Když se Alexandre Arnault v lednu 2021 přestěhoval do New Yorku, byla to jiná metropole, než v jaké vyrůstal. Město se nacházelo ve víru zimní vlny pandemie, což znamenalo jediné: ztichlé ulice, zavřená divadla. Ale prázdnota poskytla devětadvacetiletému zástupci LVMH příležitost podívat se na městskou krajinu jinýma očima a nasát trochu inspirace přímo v terénu. Tu okamžitě využil ve své nové funkci výkonného viceprezidenta pro produkty a komunikaci ve společnosti Tiffany & Co. Konglomerát LVMH koupil Tiffany ještě ten samý měsíc. 
„Kdybyste se kohokoli na světě zeptali na tři newyorské značky, pravděpodobně by si jako první vzpomněl na Tiffany,” říká Arnault. 
Nová kolekce Knot, kterou značka v Evropě uvede na trh v lednu 2022, nepřipomíná oplocení kolem opuštěného pozemku ani řetězy visící z kraťasů skateboardistů. Jsou to náhrdelníky, náušnice, náramky a prsteny ze žlutého a růžového zlata. Některé z nich jsou lemovány pavé diamanty a speciální edice náramku z bílého zlata, vyrobeného v rámci spolupráce s umělcem Danielem Arshamem, je zdobena diamanty a tsavoritem, vzácným zeleným drahokamem objeveným v Keni a představeným světu společností Tiffany v roce 1974. 
„Odjakživa jsem tíhl k věcem, které je možné okamžitě zasadit do kulturního kontextu. A modrá krabička Tiffany Blue Box takovou moc má,“ říká Daniel Arsham. „Chtěl jsem ji pojmout jinak, než jaký byl její původní účel, dodat tomuto objektu patinu a stáří vypovídající o jeho historii a o tom, jakou je dnes ikonou, a ukázat, že svou relevanci neztratí ani za desítky a dokonce ani za stovky let.“ 
Foto: TIFFANY & CO.
Foto: TIFFANY & CO.
Foto: TIFFANY & CO.
Slavný představitel moderního umění vytvořil pro klenotnictví exkluzivní sérii 49 bronzových skulptur odkazujících na ikonickou modrou krabičku značky Tiffany. Jednotlivá díla jsou ručně patinována a vytvořena ve stylu výrazné estetiky charakteristické pro Arshama a ladí s typicky modrou barvou značky. Tiffany & Co ve své historii spolupracovala s mnoha newyorskými umělci, od Andyho Warhola až po Jaspera Johnse a Roberta Rauschenberga.
Tato krabička je zároveň nejnovějším přírůstkem do Arshamovy série děl z řady ‚budoucích archeologických nálezů‘, ve které umělec dodává nový kontext současným objektům optikou své představy o budoucnosti. Jsou zničené povětrnostními vlivy a vykazují známky opotřebení, jako kdyby snad právě byly vytaženy z bájné Atlantidy nebo vykopávek v Pompejích. Zajímavý způsob, jak připomenout myšlenku, že šperky Tiffany & Co jsou věčné.