Hudba

Anima Mundi: houslový koncert a modely z kolekce Fendi Couture

Anima Mundi: tak zní název streamovaného koncertu, který o víkendu uspořádala Accademia Nazionale di Santa Cecilia spolu s módním domem Fendi. Během unikátní události zazněl houslový koncert Léto ze Čtvera ročních dob Antonia Vivaldiho v podání orchestru Accademia Nazionale di Santa Cecilia (Národní akademie sv. Cecilie) a hvězdné houslistky Anny Tifu, která si pro tuto příležitost oblékla tři různé modely z kolekce Fendi Couture. Koncert se konal v Palazzo della Civiltà Italiana, malebném sídle Fendi v Římě.
Projekt je výsledkem spolupráce mezi Accademia di Santa Cecilia a Fendi, tedy mezi dvěma světy, které jsou nerozlučně spojené právě s Římem a jsou symbolem nejvyšší možné jedinečnosti a kreativity. Nápad uspořádat koncert vzešel z touhy vyslat po pandemii do světa pozitivní zprávu o znovuzrození prostřednictvím umění, módy a hudby. Symfonická hudba, jejímž základem je zvuk nejlepší možné kvality, se tak poprvé dočkala ikonografického vyjádření v podobě šatů z kolekce Fendi Couture, které ztělesňují příběh Léta. Koncert proběhl v den letního slunovratu, který symbolizuje všeobecnou touhu po novém začátku, opětovném shledání a návratu. Léto je v rámci Vivaldiho cyklu houslových koncertů tou částí, která v posluchači nechává vyvrcholit nádherné a podmanivé emoce, díky mistrovskému hudebnímu zpracování téměř až „hmatatelné“.
Foto: Fendi
Foto: Fendi
Foto: Fendi
Anima Mundi zde představuje jednotící princip, základ každého organismu postupně nabývajícího své finální jedinečné podoby, po jejímž dosažení se opět stává součástí Duše světa. Tomu odpovídá také koncept koncertu: jednotlivé sekce hrají nejprve samostatně a poté se sjednocují v rámci jediného tělesa – orchestru. Jednalo se o „evoluční“ vystoupení v čase a prostoru, jehož hlavními představiteli byly houslistka Anna Tifu a orchestr složený z profesorů. Hudebníci začali za svítání, první větou na schodech Palazzo della Civiltà Italiana, poté se přesunuli pod oblouky, stále za dodržování sociálního odstupu, a nakonec se za západu slunce se opětovně sešli na střeše „hranatého Kolosea“, aby odehráli poslední větu Léta – po mnoha měsících nedobrovolné separace konečně pospolu, za oslav tepla sálajícího z hudby i teplých letních měsíců.
Anna Tifu hrála na model Antonia Stradivariho z roku 1716, Marèchal Berthier ex Napoleon, velmi vzácný nástroj, který milánská nadace Fondazione Pro Canale zapůjčuje těm nejtalentovanějším houslistům, aby ho opět přivedli k životu.