MódaMaria Grazia Chiuri se vrací do Fendi
LUKE LEITCH, Laure Guilbault14. 10. 2025
Velká Maria se vrací domů do Fendi, tentokrát v roli kreativní ředitelky. Svou první kolekci pro italskou značku představí v únoru na milánském týdnu módy a půjde o řadu na sezonu podzim–zima 2026/2027.
Módní dům
Fendi dnes oznámil jmenování nové kreativní ředitelky a je jí návrhářka Maria Grazia Chiuri. Svou první kolekci na sezonu podzim–zima 2026/2027 představí během únorového
Milan Fashion Weeku. Stalo se tak jen šest měsíců po jejím odchodu z postu kreativní ředitelky Dior a znamená to také její návrat domů: Římanka Chiuri už pro Fendi pracovala v rozmezí let 1989 až 1999 coby návrhářka doplňků a právě ona tehdy vedla vývoj ikonické kabelky
Baguette.
„
Maria Grazia Chiuri je na současné módní scéně jedním z nejtalentovanějších hlasů a já jsem poctěná, že si zvolila právě návrat k Fendi a že svou kreativitu bude i nadále rozvíjet pod křídly skupiny LVMH,“ uvedl Bernard Arnauld, předseda a ředitel LVMH Group. „Jsem přesvědčen, že se skvělým týmem a navíc ve městě, jež je jejímu srdci tak blízké, přispěje k uměleckému posunu i budoucím úspěchům této značky, to vše s respektem k jejímu dědictví.“
Fendi bylo bez kreativního ředitele dámské řady od října 2024, kdy z pozice odešel
Kim Jones. Jeho povinnosti si tak přidala do objemu práce dědička módního domu Silvia Venturini Fendi, dcera Adele a Edoarda Fendiových. Pod jejím vedením tak letos značka oslavila i sté výročí od založení. 29. září ovšem Silvia Venturini Fendi opustila své role v rámci kreativy a designu s tím, že se nadále bude věnovat nové pozici ambasadorky a čestné předsedkyně tohoto módního domu.
„Nemůžu se dočkat, až Marii Grazii přivítám v našem týmu. Role kreativní ředitelky už nespočívá pouze v návrzích krásných oděvů, ale také v kultuře a kurátorské práci, která by měla odrážet svět, v němž žijeme. Její talent a vize budou skvělým nástrojem k upevňování tradice domu Fendi, ale také k formování nových talentů uvnitř značky a k ještě intenzivnější péči o italskou řemeslnou tradici,“ doplnil předseda a ředitel domu Fendi Ramon Ros.
Ros, jenž je ve funkci od minulého července, se snaží, aby módní dům prošel potřebnou obrodou. Před nástupem Jonese v roce 2020 navrhoval dámskou řadu u značky
Karl Lagerfeld (od roku 1995 do smrti zakladatele v roce 2019). Ros tedy doufá, že Chiuri, jež zastávala pozici kreativní ředitelky u Dior, zatímco Jones tam působil ve stejné roli pro pánskou řadu, značce Fendi přinese kýženou obnovu.
„K Fendi se vracím s radostí a hrdostí – ostatně, měla jsem tu čest začít kariéru právě pod vedením zakladatelek značky, sester Fendiových. Tento dům byl odjakživa líhní talentů a startovní čára pro mnohé úspěšné kreativce z oboru i díky neuvěřitelné schopnosti, vizi a péči těchto pěti žen. Jsem velmi vděčná panu Arnauldovi, že mi svěřil tak zásadní roli, jakou je nová kapitola domu Fendi, módního domu, jenž byl založen ženami,“ řekla Chiuri.
Foto: Getty Images
Pierpaolo Piccioli a Maria Grazia Chiuri
Její jmenování pro ni skýtá mnoho výhod, protože firma Fendi sídlí v Římě, kde aktuálně po odchodu z Dioru návrhářka dlouhodobě sídlí a pracuje na projektech, jako je restaurování historického Teatro Della Cometa.
Když Chiuri v roce 1999 odešla z Fendi se svým tehdejším kreativním parnerem Pierpaolem Picciolim, přešla do jiného římského domu, totiž ke značce
Valentino. Poté, co zakladatel značky, Valentino Garavani, odešel v roce 2008 do penze, kreativního vedení domu se po krátkém angažmá Alessandry Facchinetti ujali právě Chiuri s
Picciolim. U Valentino Chiuri pobyla sedm velmi úspěšných let, po nichž následovalo její angažmá pro Dior, kde nahradila Rafa Simonse.
Právě u Diora se stala vůbec první ženou na pozici kreativní ředitelky a na starosti měla dámskou linii. Změnila přístup značky a nasměrovala ji na cestu, v jejímž středu se ocitla moderní, feministicky orientovaná žena. Tento tón pomohla nastavit její
debutová kolekce na jaro–léto 2017 se slavnými tričky s nápisem
We should all be feminists. Spolupracovala s umělkyněmi jako Judy Chicago, Faith Ringgold, Evou Jospin nebo Mickalene Thomes. Uplatnila zde také veškerou odbornost z oblasti doplňků a začala mimo jiné spolupracovat s řemeslníky a kreativci mimo tradiční francouzské prostředí. Podle společnosti HSBC se za jejího působení prodeje značky Dior zvedly z 2,2 miliard eur v roce 2017 na 9,5 miliard v roce 2023. Nyní má tedy příležitost využít své dovednosti a rozsáhlou expertízu v domě, kde sama před lety začínala.