Odebírejte novinky Vogue

Obálka aktuálního čísla
Vogue CS do schránky. Poštovné zdarma.
Napište, co hledáte
Móda

Maria Grazia Chiuri se vrací do Fendi

LUKE LEITCH, Laure Guilbault14. 10. 2025
Velká Maria se vrací domů do Fendi, tentokrát v roli kreativní ředitelky. Svou první kolekci pro italskou značku představí v únoru na milánském týdnu módy a půjde o řadu na sezonu podzim–zima 2026/2027.
Maria Grazia Chiuri
Foto: Getty Images
Maria Grazia Chiuri
Módní dům Fendi dnes oznámil jmenování nové kreativní ředitelky a je jí návrhářka Maria Grazia Chiuri. Svou první kolekci na sezonu podzim–zima 2026/2027 představí během únorového Milan Fashion Weeku. Stalo se tak jen šest měsíců po jejím odchodu z postu kreativní ředitelky Dior a znamená to také její návrat domů: Římanka Chiuri už pro Fendi pracovala v rozmezí let 1989 až 1999 coby návrhářka doplňků a právě ona tehdy vedla vývoj ikonické kabelky Baguette.
Maria Grazia Chiuri je na současné módní scéně jedním z nejtalentovanějších hlasů a já jsem poctěná, že si zvolila právě návrat k Fendi a že svou kreativitu bude i nadále rozvíjet pod křídly skupiny LVMH,“ uvedl Bernard Arnauld, předseda a ředitel LVMH Group. „Jsem přesvědčen, že se skvělým týmem a navíc ve městě, jež je jejímu srdci tak blízké, přispěje k uměleckému posunu i budoucím úspěchům této značky, to vše s respektem k jejímu dědictví.“
Maria Grazia Chiuri
Foto: Getty Images
Maria Grazia Chiuri
Fendi bylo bez kreativního ředitele dámské řady od října 2024, kdy z pozice odešel Kim Jones. Jeho povinnosti si tak přidala do objemu práce dědička módního domu Silvia Venturini Fendi, dcera Adele a Edoarda Fendiových. Pod jejím vedením tak letos značka oslavila i sté výročí od založení. 29. září ovšem Silvia Venturini Fendi opustila své role v rámci kreativy a designu s tím, že se nadále bude věnovat nové pozici ambasadorky a čestné předsedkyně tohoto módního domu.
„Nemůžu se dočkat, až Marii Grazii přivítám v našem týmu. Role kreativní ředitelky už nespočívá pouze v návrzích krásných oděvů, ale také v kultuře a kurátorské práci, která by měla odrážet svět, v němž žijeme. Její talent a vize budou skvělým nástrojem k upevňování tradice domu Fendi, ale také k formování nových talentů uvnitř značky a k ještě intenzivnější péči o italskou řemeslnou tradici,“ doplnil předseda a ředitel domu Fendi Ramon Ros.
Ros, jenž je ve funkci od minulého července, se snaží, aby módní dům prošel potřebnou obrodou. Před nástupem Jonese v roce 2020 navrhoval dámskou řadu u značky Karl Lagerfeld (od roku 1995 do smrti zakladatele v roce 2019). Ros tedy doufá, že Chiuri, jež zastávala pozici kreativní ředitelky u Dior, zatímco Jones tam působil ve stejné roli pro pánskou řadu, značce Fendi přinese kýženou obnovu.
„K Fendi se vracím s radostí a hrdostí – ostatně, měla jsem tu čest začít kariéru právě pod vedením zakladatelek značky, sester Fendiových. Tento dům byl odjakživa líhní talentů a startovní čára pro mnohé úspěšné kreativce z oboru i díky neuvěřitelné schopnosti, vizi a péči těchto pěti žen. Jsem velmi vděčná panu Arnauldovi, že mi svěřil tak zásadní roli, jakou je nová kapitola domu Fendi, módního domu, jenž byl založen ženami,“ řekla Chiuri.
Pierpaolo Piccioli a Maria Grazia Chiuri
Foto: Getty Images
Pierpaolo Piccioli a Maria Grazia Chiuri
Její jmenování pro ni skýtá mnoho výhod, protože firma Fendi sídlí v Římě, kde aktuálně po odchodu z Dioru návrhářka dlouhodobě sídlí a pracuje na projektech, jako je restaurování historického Teatro Della Cometa.
Když Chiuri v roce 1999 odešla z Fendi se svým tehdejším kreativním parnerem Pierpaolem Picciolim, přešla do jiného římského domu, totiž ke značce Valentino. Poté, co zakladatel značky, Valentino Garavani, odešel v roce 2008 do penze, kreativního vedení domu se po krátkém angažmá Alessandry Facchinetti ujali právě Chiuri s Picciolim. U Valentino Chiuri pobyla sedm velmi úspěšných let, po nichž následovalo její angažmá pro Dior, kde nahradila Rafa Simonse. 
Právě u Diora se stala vůbec první ženou na pozici kreativní ředitelky a na starosti měla dámskou linii. Změnila přístup značky a nasměrovala ji na cestu, v jejímž středu se ocitla moderní, feministicky orientovaná žena. Tento tón pomohla nastavit její debutová kolekce na jaro–léto 2017 se slavnými tričky s nápisem We should all be feminists. Spolupracovala s umělkyněmi jako Judy Chicago, Faith Ringgold, Evou Jospin nebo Mickalene Thomes. Uplatnila zde také veškerou odbornost z oblasti doplňků a začala mimo jiné spolupracovat s řemeslníky a kreativci mimo tradiční francouzské prostředí. Podle společnosti HSBC se za jejího působení prodeje značky Dior zvedly z 2,2 miliard eur v roce 2017 na 9,5 miliard v roce 2023. Nyní má tedy příležitost využít své dovednosti a rozsáhlou expertízu v domě, kde sama před lety začínala.
Článek vyšel v originále na voguebussiness.com