Filmy

Ženy za kamerou. Šest nových filmů od režisérek, které si zaslouží vaši pozornost

Minulý rok byl pro režisérky skutečně transformační. Byl to totiž rok, kdy Greta Gerwig vstoupila do dějin jako první žena, která samostatně režírovala miliardový trhák Barbie. Rok, kdy se Justine Triet stala teprve třetí ženou za více než 60 let, která vyhrála prestižní Zlatou palmu v Cannes za film Anatomie pádu; rok, kdy se srdceryvný Origin Avy DuVernay stal prvním filmem Afroameričanky, který soutěžil o Zlatého lva na filmovém festivalu v Benátkách; a rok, kdy se z nenápadného hitu ze Sundance za pár měsíců stal veleobr oscarového období, i když to napřed vypadalo nepravděpodobně – řeč je o filmu Minulé životy od Celine Song.
Foto: Aerofilms
Minulé životy
Když byly 23. ledna oznámeny nominace na Oscara, tuhle realitu ale vůbec neodrážely. Tři z deseti filmů nominovaných na nejlepší film – Anatomie pádu, Barbie a Minulé životy – byly režírovány ženami (což je nejvíce za bezmála stoletou historii ocenění), ale uznání za režii se dostalo jen jedné: Justine Triet. Když jsem se to dozvěděla, málem jsem vyskočila ze židle. Mé rozrušení se mírně rozplynulo, když jsem si uvědomila, kdo s ní soutěží: Christopher Nolan, Martin Scorsese, Yorgos Lanthimos a Jonathan Glazer – bezpochyby skvělí filmaři. Absence Gerwig a Song ale stejně bije do očí.
O sošku se bojuje už 10. března a tady je šest filmů od režisérek, které si můžete pustit už teď, včetně těch, které by si na udílení cen Academy Award zasloužily mnohem víc pozornosti!

Minulé životy

Jemný a zamyšlený romantický film Celine Song v mnoha ohledech představuje opak nespoutaného žánru Grety Gerwig, ale při nominacích na Oscary se jejich osudy sešly: citlivý scénář byl oceněn spolu s nominací na nejlepší film, ale Song nedosáhla na nominaci za nejlepší režii a ani Greta Lee se nevešla do finálního výběru nejlepších hereček. Obě si zaslouží mnohem větší chválu za svou upřímnou práci v tomto příběhu o dětských láskách rozdělených okolnostmi. I když jim nakonec Oscary nevyjdou, je jisté, že navzdory výsledkům se bude na tento film vzpomínat jako na jeden z nejlepších filmů roku 2023.

Anatomie pádu

Svým záludným a nekonečně překvapivým soudním dramatem si Justine Triet vysloužila nejen nominace za nejlepší režii a nejlepší film, ale také nominace za edit filmu. Snímek zobrazuje enigmatický výkon Sandry Hüller v roli spisovatelky obviněné z vraždy svého manžela. Na vícejazyčném originálním scénáři se autorka podílela spolu se svým partnerem Arthurem Hararim a mají nakročeno, aby si za scénář odnesli zlatou sošku. Jedná se o pečlivě vyprávěný příběh o profesní žárlivosti, osobních frustracích, srdcervoucích kompromisech a osudových selháních v rozhodnutích, které tvoří podstatu manželství.

Barbie

Cukrově růžová feministická fantazie Grety Gerwig si získala osm nominací včetně nominace za nejlepší film a nejlepší adaptovaný scénář. Amerika Ferrera byla nominována na nejlepší herečku ve vedlejší roli a Ryan Gosling na nejlepšího herce ve vedlejší roli. Hlavní představitelka filmu Margot Robbie v kategorii nejlepší herečka výrazně chybí, stejně jako filmařka v kategorii nejlepší režisér. Je to škoda, vezmeme-li v úvahu, že tento popkulturní fenomén je přesně ten typ ambiciózních, velkoformátových filmů, které často režisérům proměňují jejich oscarové nominace (viz například Damien Chazelle a jeho snímek La La Land v roce 2017, film Joker Todda Phillipse a Tarantinův snímek Tenkrát v Hollywoodu v roce 2020; a samozřejmě i letošní filmy Nolana a Scorseseho). Přesto věříme, že den Grety Gerwig ještě přijde.

Origin

Ve svém nejnovějším, emocionálně drásavém eposu dokázala Ava DuVernay nemožné: vzala si jako výchozí materiál oceňovaný non-fiction bestseller Isabel Wilkersonové Kasta: Původ našich nespokojeností, tedy studii o indickém kastovním systému a o hierarchiích nacistického Německa ve vztahu k dlouhodobému zotročování Afroameričanů, a geniálně příběh přetvořila tak, aby do jeho středu umístila autorku oceněnou Pulitzerovou cenou (královsky ztvárněnou Aunjanue Ellis-Taylor). Pod jejím vedením vzniká hluboce dojemné a překvapivě vtipné zkoumání jak staletých dějin, tak osobních radostí a úzkostí ženy, která se skrze ně brodí hledáním odpovědí. A jako by to nestačilo, autorka vše zvládla mimo studiový systém. Natáčela na třech kontinentech pouhých 37 dní a svou cestu zakončila na Benátském filmovém festivalu, kde se stala k neuvěřitelnému překvapení první afroamerickou ženou, která zde po osmdesáti letech uvedla film v hlavní soutěži. Akademie ji sice z nominace ve všech kategoriích vyřadila, ale i tak jde o film, který musíte vidět a který vás zaručeně dojme k slzám.

Byt č. 10-01 

Po premiéře na festivalu Sundance v roce 2023, kde sklidil nadšené recenze a získal Velkou cenu poroty, se objevila naděje, že něžný a dojemný celovečerní debut A. V. Rockwell, sledující svobodnou matku (Teyana Taylor), která se rozhodne unést svého syna zpět z pěstounské péče v Harlemu v 90. letech, by mohl zanechat stopu v oscarovém závodu. Nakonec to nevyšlo, ale jeho nádherné scény, vzrušující a velmi uvěřitelné výkony, realistický pohled na rychle se gentrifikující New York a soucitné zobrazení rodičovství tváří v tvář nepředstavitelným nepřízním, to vše z tohoto rodinného eposu dělá jedinečný film.

To jsem já, Margaret!

Film milovaný všemi, kdo ho viděli. I když se zdá, že tomu, komu uniknout neměl, bohužel unikl. Kelly Fremon Craig měla šanci na nominaci na nejlepší adaptovaný scénář a Rachel McAdams také na Oscara za vedlejší roli. To se nakonec nepovedlo, i tak ale stojí za to si film pustit hned z několika důvodů: veselý a dojemný scénář, dokonalá dobová móda a interiéry, a úžasný výkon Abby Ryder Fortson.
Článek v originále vyšel na www.vogue.com.