Filmy

Druhá řada Sedmilhářek očima kostýmní výtvarnice

Oblíbený seriál HBO se vrací na obrazovky s napětím očekávanou druhou řadou. Jak móda vykresluje charakter jednotlivých hvězd, prozradila Vogue kostýmní návrhářka Alix Friedberg.
Foto: HBO
Reese Witherspoon, Laura Dern, Zoë Kravitz, Shailene Woodley a Nicole Kidman v seriálu Sedmilhářky
Pro Alix Friedberg nejsou vražedné záhady ničím novým. Designérka, která stála za hity HBO Temný případ (True Detective) a Ostré předměty (Sharp Objects), získala v roce 2017 Emmy za kostýmy první řady Sedmilhářek (Big Little Lies). Televizní adaptace nejprodávanějšího románu Liane Moriarty se stala globálním fenoménem. Vyhrála čtyři Zlaté glóby a proměnila kalifornské pobřežní městečko Monterey na prázdninový hotspot, kde strmě stoupají ceny nemovitostí. 
A také dala podnět k nespočtu článků o módním vkusu Sedmilhářek, což potvrzuje skvělou práci Alix Friedberg při oblékání pěti hlavních hrdinek, kterými jsou perfekcionistka Madeline (Reese Witherspoon), elegantní Celeste (Nicole Kidman), mocná CEO Renata (Laura Dern), bohémská Bonnie (Zoë Kravitz) a uvolněná Jane (Shailene Woodley). Je možné, aby se ve druhé řadě seriálu ještě překonala?
Pro návrhářku je odpověď jednoduchá: pokud první série byla o vykreslení postav a jejich odlišných stylů, v té následující se budou rozvíjet. „Známe siluetu a barevnou paletu každé z nich,“ vysvětluje Alix Vogue, „ale v této řadě se toho hodně změní. Někdo se s tím, co se stalo, nedokáže smířit, zatímco další díky tomu dozraje. Tento emocionální vývoj jsme se snažili zachytit.“ To se nejvíce projevuje u Celeste, bývalé právničky a matky dvou dětí, která se vyrovnává se smrtí svého násilnického manžela Perryho.

Emocionální vývoj v kostýmech

„Celestin vzhled byl vždy o luxusních látkách a klasickém střihu,“ říká o jejích modelech Chloé, Max Mara a The Row, pod kterými pečlivě schovávala modřiny. Teď, když se z manželství osvobodila, se cítí rozporuplně a provinile. První epizoda naznačuje, že Celestin styl už nebude bezchybně elegantní. „Potýká se se zármutkem,“ objasňuje návrhářka. „Není tak jednoduchá, jak se zpočátku jevila, a začíná se u ní projevovat instinkt přežití.“ Přestože looky špičkové kvality zůstávají klíčovou součástí jejího šatníku, ve druhé řadě obléká trička a měkké úplety. „Uvidíte ji v Perryho starém tričku a mikině, ze kterých stále cítí jeho vůni, což je dalším výrazem jejího zármutku,“ dodává.
Další, kdo silně prožívá Perryho smrt, je Bonnie, svobodomyslná instruktorka jógy, která se za incident cítí zodpovědná. Šatník Bonnie se splývavými kaftany, přiléhavými cvičebními úbory, tyrkysovými šperky a titěrnými outfity patřil k tomu nejlepšímu z první série. „Je bohémka, plná světla,“ říká o ní Alix a odkazuje přitom na značky jako Anthropologie a Free People. „Ale v pokračování potemní a bere na sebe břemeno Perryho úmrtí.“ Namísto obvyklých nedbale řasených a vintage maxi šatů se Bonniin styl stává více zahalujícím, schovává se v objemných svetrech a neforemných blejzrech. 
U Jane je tomu přesně naopak. „V prvních epizodách se styděla za své tělo a chtěla být neviditelná,“ popisuje. „Nyní má v očích jiskru. Má novou práci, přestěhovala se blíže k oceánu a nasála vintage surfařskou atmosféru Kalifornie. Pořád je u ní hodně recyklovaného a udržitelného oblečení, ale také více odhalené kůže a tvarů. Našla sebedůvěru.“

Návrat ke klasice

Sebedůvěra rozhodně neschází Madeline a Renatě, i když obě procházejí osobní krizí. Madeline začala pracovat jako realitní makléřka a tají pravou příčinu úmrtí Perryho i aférku s režisérem komunitního divadla Josephem. „Miluje odvážné barvy, potisky a ženské siluety. Dokonale upravený vzhled však maskuje, co se odehrává v jejím osobním životě. Manželství se jí rozpadá a její dcera dělá špatná rozhodnutí.“ Návrhářka se znovu vrátila ke klasice, která se osvědčila v první řadě, k Dolce & Gabbana, Red Valentino či Zara přidala další akcenty, mezi nimi také kabelku Prada v charakteristickém růžovém odstínu. „Madeline míchá luxusní a levné značky,“ dodává s tím, že však nedosahuje úrovně Renaty.
Její šatník je nejpřepychovější, tvoří jej kombinézy Stella McCartney a šaty Azzedine Alaïa. „Ještě jsem přidala,“ říká o pokračování seriálu, kde vidíme Renatu v jejím domě při focení v dlouhé večerní róbě. „Vždy byla pečlivě upravená a strohá, ale teď to ještě více přehání. Spoléhá se na své oblečení, aby se cítila silnější.“ O to více, když je o něco později její moc ohrožena. „Pracovala tak tvrdě na svém bohatství. Když má potíže, zoufale lpí na svém majetku. Působí klidně, ale později je ve způsobu, jakým se obléká, cítit nádech zoufalství.“

Výzva v podobě Meryl Streep

Ve druhé řadě se objevuje i nová výzva: Meryl Streep v roli Mary Louise, matky Perryho, která do Monterey přijíždí, aby vyřešila záhadu jeho úmrtí. „Byl to jeden z vrcholů mé kariéry,“ prozrazuje designérka o spolupráci se slavnou herečkou. „Stavěli jsme na tom, že se zármutek projevuje i v jejím stylu. Má uniformu a ta je velmi upjatá, na míru šitá a velmi drahá. Měkké belgické mokasíny, košile vyrobené ve Francii, šátek Hermès. Jsou to krásné modely, ale poněkud bezbarvé, protože na sebe nechce upozorňovat. A ten béžový kabát, který nosí, je téměř detektivní.“
Mary Louise pátrá, co se stalo té noci, kdy Perry zemřel. Tehdy se odehrála benefiční akce laděná do stylu Elvise a Audrey, kde jsme viděli nejlepší kostýmy. Je něco, co by je teď mohlo předčit? „V jedné epizodě Renata pořádá diskotékovou party,“ zmiňuje Alix Friedberg událost, která se krátce objeví v traileru. „Ona a její dcera mají sladěné outfity a vypadají úžasně – je to prostě Renata a je to zábava. To je má nejoblíbenější scéna a určitě stojí za vidění.“