Design

Jana Mihovičová, česká tvůrkyně, která kouzlí obrazy pomocí AI

Zdálo by se, že s pomocí AI může úspěšně výtvarničit každý... Alespoň to tvrdí česká tvůrkyně Jana Mihovičová, která prostřednictvím aplikace Midjourney vytváří fantastické světy plné muchomůrek, trpaslíků nebo drag queens. Jenže když jsme to zkusili dělat jako ona, nešlo to. V čem tkví tajemství úspěchu?
Foto: Jana Mihovičová
Vytvořeno pomocí AI Midjourney
Jana Mihovičová působila jako kreativní ředitelka jedné přední české reklamní agentury, coby šéfredaktorka vedla zdravotnický časopis a nyní se více zabývá grafickým designem. V samotných začátcích, kdy se na základě umělé existence vyvinula aplikace Midjourney, začala Mihovičová tvořit obrázky v počítači s její pomocí. Je jedna z prvních v ČR, kdo ji začal dělat, a je jasně nejlepší, protože v ovládání technologie se dostala nejdál. Vytváří fantastické světy, do kterých máte chuť vstoupit a zakusit bytí v nich. Tvoří naprosto věrohodné tváře lidí, kteří nikdy neexistovali a jejichž příběh máte chuť poznat. V tvorbě obrázků pomocí AI je tak precizní a dobrá, že od ní ilustrace kupují různé značky pro propagaci svých produktů, v časopisech vycházejí její obrázky coby ilustrační fotografie. Toto nové umění špičkově ovládá, nicméně tvrdí, že ho může dělat každý. Opravdu každý?

Co je to Midjourney a jak čaruje

Digitální platforma Midjourney využívá pokročilé algoritmy umělé inteligence ke generování obrázků. Zrodila se 12. července 2022 a je určena pro umělce, designéry, marketéry a všechny, kdo potřebují vytvářet vizuální obsah na profesionální úrovni nebo jen pro zábavu. Když ale Midjourney požádá o obrázek neznalý laik, vyleze mu nejspíš hrůzná změť všelijakých prvků nebo ilustrace s chybami. Jana však ovládla umění „programování" umělé inteligence prostřednictvím tzv. promptů. To jsou příkazy, které téhle aplikaci řeknou, v jakém vizuálním stylu má být výsledek, v jaké barevnosti, v jakém světle, s jakými kulturními odkazy, s jakou perspektivou... 

Jano, jak byste samu sebe představila? 

„Jako reklamního kreativce na volné noze. Pracuji pro různé klienty z marketingu a HR. Původem jsem copywriter, později jsem působila jako kreativní ředitelka v reklamní agentuře. V průběhu let jsem ke svým dovednostem přidala i grafický design a video. Pár příkladů zakázek, které jsem dělala za poslední měsíc? Dvě online kampaně, příspěvky na sociální sítě, grafický design časopisu, tiskovou inzerci, video znělku ke konferenci, péefka, HR video, obrázky na plechovky na pivo... Celou kampaň dodávám na klíč, tedy si ji vymyslím, napíšu, co je třeba, a příslušnému materiálu dodám i grafický design, případně střih, animace a podobně.“ 

Jaké je praktické využití Midjourney? 

„V práci používám AI prakticky denně, a nejen Midjourney. Někdy si vyrábím vizuály k inzerci, obrázky k příspěvkům na sociální sítě, obrázky do časopisu. Jindy se prostě jen s AI radím. Největší zakázka, při které asi nejvíce využiji možnosti Midjourney, jsou vizuály na plechovky na pivo limitované edice. S aplikací Midjourney jsem začala pracovat letos v lednu. Na začátku jsem se hodně naučila pomocí tutoriálů z Youtube, ale hodně inspirace se dá najít i v samotné Midjourney.“

Jde o umění, nebo ne? 

Někdo namítá, že jde o krádež. Vždyť tvůrce používá k sestavení svého díla útržky obrázků a fotografií jiných autorů. Jenže takhle funguje i DJeing, který mixuje díla jiných, a ten považujeme za umění. Ve středověku si barvy každý umělec míchal sám, měl tajné recepty. Ve chvíli, kdy si malíři mohli barvy začít kupovat, snad přestali být umělci? Ten, kdo tvoří výtvarné koláže z děl jiných umělců, není umělec? Možná, že veřejnosti spíš vadí, že u ilustrací ve fotografickém stylu není na první pohled zjevné, že nejde o člověkem pořízený záznam skutečné situace, ale o uměle vytvořené dílo. 
Co si o umění tvořeném AI myslí Mihovičová? „Záleží na definici umění, ale upřímně řečeno, nevím. Midjourney bourá paradigma. Dává úplně obyčejným lidem do ruky schopnosti tisíců umělců napříč historií lidstva. Je obrázek, který může vytvořit prakticky kdokoliv pomocí jedné věty a zmáčknutí tlačítka, umění? Asi ne. Na druhou stranu, máte-li umělecké nadání, pomůže vám Midjourney vytvořit výstupy tak působivé, že by mohly klidně viset na webu Saatchi Gallery a nikdo by se nad nimi ani nepozastavil. Osobně bych chtěla, aby v poplatcích za používání Midjourney byla obsažena část, která by se vracela zpět do světa umění na jeho podporu.“ 
Umělecké nadání právě Mihovičová má. Ne každý ovládne prompty a ne každého napadne originální a vtipné téma, které by se jejich použitím dalo zpracovat. Ale i Midjourney má své limity. 

Co tahle aplikace neumí? 

„Midjourney pořád ještě dělá divně ruce, nohy a oči. Neumí správná gesta, počty prstů, souměrný pohled očí. Celkově dá někdy dost práce vyprodukovat obrázky tak, aby působily přirozeně, i když s příchodem verze 6 se stav dramaticky zlepšil. A zapomeňte na to, že by vám Midjourney namalovala třeba ženský prs. Je velice prudérní. Pro ilustraci k článku na téma role umělé inteligence v diagnostice rakoviny prsu jsem musela sáhnout do fotobanky.“
Více obrázků z dílny Jany Mihovičové najdete na Instagramu.