Vogue Daily

Maria Grazia Chiuri navrhla úžasné baletní kostýmy pro Operu v Římě

Stejně jako pro Christiana Diora i pro Marii Grazii Chiuri je balet velkou vášní. Věnovala mu celou kolekci jaro–léto 2019 a nyní představuje kostýmy pro Nuit Blanche v Teatro dell’Opera di Roma. 
Kreativní ředitelka módního domu Dior se vrátila do rodného Říma. Ve spolupráci s Eleonorou Abbagnato navrhla kostýmy pro balet, který uvádí Teatro dell’Opera od 29. března do 2. dubna. Představení vzdává hold skladateli Philipovi Glassovi a Abbagnato se v něm objevuje v choreografii Sébastiena Bertauda po boku Friedemanna Vogela
„Obdivuji její práci po mnoho let,“ říká Maria Gracia Chiuri. „Je to výjimečná umělkyně. Tvrdě pracovala na tom, aby dosáhla všech svých cílů. Je úžasným zdrojem inspirace pro novou generaci žen. Svou kariéru, stejně jako já, dělí mezi Itálii a Francii, což nás ještě víc sbližuje.“
Chiuri, kterou na premiéru přišla podpořit Silvia Venturini Fendi, bývalá kreativní ředitelka módního domu Gucci Frida Giannini a Chiara Ferragni, navrhla 16 tanečních kostýmů pro baletní soubor a étoiles. Stejně jako v couture a prêt-à-porter i v tomto projektu návrhářka odkazuje na romantického Christiana Diora, jeho milované zahrady a svou první haute couture kolekci. 

3200 hodin práce, 400 metrů tylu, 1500 květin

Abbargo a Vogel, na rozdíl od zbytku souboru, tančí v perleťové. Tanečníkům Chiuri navrhla černé tylové overaly a třívrstvé sukně v zelených, žlutých a růžových odstínech s vrchní vrstvou z černého tylu. Kostýmy vznikly v ateliérech Teatro dell'Opera di Roma, ručně malované květiny ve Fusion Art v Bologni.
Baletu Chiuri zasvětila celou jarní prêt-à-porter kolekci. „Tohle je ale klasický tanec,“ zdůraznila návrhářka v rozhovoru pro Vogue. „Pohyb mezi tanečníky je naprosto odlišný. Musíte mu porozumět a pracovat společně. Dekorace vycházejí z haute couture, zatímco samotné kostýmy jsou více sportovní. Ale tradičně zpracované. Klasický balet má k haute couture velmi blízko.“
Díky vrstveným sukním vypadají ručně malované květiny jako lisované mezi stránkami knihy. Výběr samotných látek představoval velkou výzvu. Tyl na jedinečné baletní kostýmy musel být pevný, ale pružný a transparentní zároveň, aby se zachovala iluze lehkosti. „Chcete oblečení, ve kterém se můžete volně pohybovat, cítit se svobodně a sebevědomě. Například anglická kultura je mnohem teatrálnější než ta italská. Když přemýšlím o italských designérech, nemohu si vzpomenout na žádného, jehož tvorba by se nedala označit jako nositelná,“ říká Maria. „Dokonce i Franco Moschino. Porušoval pravidla, ale nebyl nenositelný.“
Představa o teatrálnosti je u Chiuri velmi vzdálená od předchůdců. Skvěle to je vidět na kostýmu hlavního tanečníka Friedemanna Vogela. V kouřovém oparu tančí jeho alabastrové tělo v tylových nohavicích a výsledek nelze popsat jinak než jako dechberoucí. Perfektní v každém detailu, geniální ve své jednoduchosti.