Vogue Daily

Karlie Kloss miluje svět metaverse

Supermodelka, která má za sebou přehlídky těch nejprestižnějších značek, si ve skutečném životě vede víc než skvěle. Proto by někoho mohlo překvapit, že právě ji tak fascinuje metaverse, těžko uchopitelný virtuální svět, na který ale všichni — od Marka Zuckerberga až po obchodní dům Burberry — vsázejí jako na další hitovou platformu. Může se tedy stát, že virtuální kousky prodáváné v této sféře budou mít jednou srovnatelný vliv jako ty materiální?
Foto: Courtesy of Roblox
Karlie Kloss
Karlie Kloss, ostřílená star modelingu, má na svém aktuálním kontě velmi vzrušující spolupráci, tentokrát s populární online herní platformou Roblox a týmem herních designérů. Ti všichni pracovali na vytvoření pěti pop-up obchodů. Z nich každý bude plný virtuálních módních kousků, které se vám sice nikdy nezničí, ale budou k mání jen v omezeném termínu — od 12. do 25. července. Placené položky se zde přitom pohybují v rozmezí od 50 do 100 robuxů, virtuální měny používané ve hře (dle kurzu vychází zhruba 1 USD za 100 R$.) „Budoucnost digitální módy mě zajímá už léta,“ uvedla pro Vogue Karlie Kloss, devětadvacetiletá Američanka, která osobně vyrostla na hrách Nintendo 64. A co podle ní mají módní designéři a herní návrháři společného? Ducha kreativity a podnikavosti. „Jediný rozdíl mezi nimi je ten, že návrháři na Robloxu kódují, ne šijí,“ myslí si.

Fashion Klossette Designer Showcase

Na Robloxu tak pod její záštitou právě probíhá přehlídka s názvem Fashion Klossette Designer Showcase. Pro její účely Karlie požádla zúčastněné tvůrce, aby zde zdůraznili nejvyšší míru kreativity a sebevyjádření, kterou jen virtuální móda umožňuje. Pop-up obchody ale hýří i její vlastní estetikou a nápady. Najdete tu westernové oblečení, obchod ve stylu art deco v Miami, který oslavuje maximalistickou módu tohoto města, kyberpunk, futuristické gotické oblečení, a dokonce i řadu inspirovanou rokokovou architekturou. „Miluji klobouky a také účesy,“ tvrdí Karlie. „Sama hrozně pokulhávám ve vlasovém stylingu. Takže mě nadchlo, že můžu mít jedním klepnutím prstu zbrusu nový účes.“ Právě Karlie vede po celé Americe kódovací tábory pro dívky a nebinární osoby s názvem Kode With Klossy, budoucnosti metaverse bezmezně věří. „Chápu, že jsou lidé metaversí trochu ohromeni či zmateni,“ připouští a pokračuje: „Skutečnost je ale podle mě taková, že jsme do jakéhosi propojení a komunikace ve virtuální podobě hluboce vtaženi.“ Zároveň upozorňuje, že i teď spolu mluvíme vlastně tak trochu virtuálně. „Věřím, že v příštích měsících a letech se toho kolem metaverse ještě hodně rozvine.“ 
Fakt, že její slova nejsou úplně neopodstatněná, dokládá rostoucí zájem o metaversi. Například rapper Lil Nas X nebo zpěvačka Charli XCX již nápadité koncerty na Robloxu předvedli. A pro tuto platformu speciálně vytvořila (přesněji řečeno nakódovala) oblečení a doplňky i řada značek včetně Gucci, Nike a Vans. Mimochodem, podle Robloxu je na platformě denně přes 50 milionů aktivních uživatelů, přičemž značná část z nich patří do generace Z nebo mladší. Právě jejím prostřednictvím se značky a celebrity snaží navázat kontakt s novou generací nakupujících, i přesto, že koncept metaverse má stále své skeptiky (a zdá se, že se nachází v beta fázi).

Karlie a Jordan, kteří jsou pro metaverzi tak nadšení, až je to nakažlivé

Karlie Kloss ovšem slibuje, že Fashion Klossette přinese víc než jen okázalé partnerství. Roblox podle svých slov používala a studovala více než rok. „Jsem člověk, který rád dělá domácí úkoly,“ prozrazuje. A rozhodně nezahálela. V Miami se například nedávno setkala s 23letým Samuelem Jordanem, jedním z nejúspěšnějších tvůrců Robloxu, který vystupuje jako Builder Boy. Oba strávili dlouhé odpoledne pozorováním lidí v juice baru a brainstormingem nad Jordanovým virtuálním milostným dopisem. „Inspirovali jsme se streetwearem, Miami a tropickou atmosférou,“ říká Jordan o svém tvůrčím procesu. Pro něj však není tvorba pro metaversi ničím novým. Od doby, kdy se ve čtrnácti naučil kódovat, navrhl již vše možné — od prvních kabelek, náušnic (kreativně pracoval s faktem, že postavy Robloxu nemají uši) a oblečení zohledňující pohlaví. Metaverse mu doslova změnila život. Jenom minulý rok prý na tvorbě a prodeji předmětů v Robloxu vydělal přes milion (skutečných) dolarů. „To je přece úžasné!“ vyhrkne Karlie. „Metaverse je aktem života,“ nechává se strhnout Jordan a dodává: „Je to vytváření vzpomínek, které prostě ovlivňují váš život — ať už se odehrávají fyzicky, nebo digitálně.“ Kloss jeho názor plně sdílí. Věří, že metaverse by mohla pro začínající módní návrháře změnit pravidla hry. Je zde totiž méně překážek pro vstup.
Fashion Klossette Designer Showcase běží na Robloxu až do 25. července 2022. Ať už si o digitální módě myslíte cokoliv, minimálně jde o příležitost vyzkoušet si něco nového.