Trendy

Kdo jsou to babygirl-muži a co znamenají pro módu

Dámská móda si našla své místo v pánském šatníku, a značky tak mohou sklízet jisté výhody. 
Foto: Getty images
Pedro Pascal, Lewis Hamilton, collage: Emma Kotian
Barry Keoghan a Jacob Elordi z filmu Saltburn, Harris Dickinson ze snímku Železní bratři, Dominic Sessa z komedie Zimní prázdniny. Ti všichni patří mezi nejnovější slavné tváře, které si vysloužily pojmenování „babygirl“ a připojily se tak například k Harry Stylesovi, Oscaru Isaacovi a fiktivní postavě Kendalla Roye Jeremyho Stronga. Přezdívku si vysloužila také řada K-popových hvězd, včetně RM z BTS a Felixe ze Stray Kids, ale i závodní jezdec Lewis Hamilton.
Během roku 2023 si trend „babygirl“ upevnil své místo v hovorech lidí ze světa módy a dominoval i na sociálních sítích, zejména na TikToku a X. Jak tedy vypadá babygirl-muž a co vzestup tohoto trendu vypovídá o budoucnosti módy?
„Babygirl je označení pro někoho, kdo není jen přitažlivý, ale je hlavně zajímavý; stojí za to,“ říká novinář a konzultant popkultury Evan Ross Katz, který má své pevné místo i ve světě módy. „Je to označení, které si vyslouží rozkošný chlap, jehož kultura obecně přijímá," uvádí Katz. „Je to někdo, koho jsme se víceméně všichni rozhodli milovat."
Babygirl-muži si jsou obvykle dostatečně jisti svou mužností, a nebojí se tak v módě porušit stereotypní pravidla týkající se pohlaví. Pedro Pascal, Timothée Chalamet i Keoghan se na nedávných předávání cen objevili v kouscích z dámského šatníku. V průzkumu Vogue Runway bylo pánské oblečení s nádechem dámských prvků označeno za oblíbený trend v tomto odvětví pro rok 2023. V posledním roce jsme opravdu jen málokdy viděli herce Jacoba Elordiho bez dámské značkové kabelky. A značky se tohoto trendu rychle chopily: herec z filmu Saltburn byl spatřen například se žlutou kabelkou Louis Vuitton Monogram Speedy, taškou Bottega Veneta Andiamo i kabelkou Messenger s logem Celine.
„Jsou hlavními hrdiny filmů, které všichni milujeme, a vidět je na ulici a to, jak je baví móda – nejen na červeném koberci – mě jako stylistku uspokojuje,“ říká Britt Theodora, mezi jejíž klienty patří Pete Davidson a Celine Song. V poslední době zaznamenala i více dárků od dámských a genderově neutrálních značek pro muže a více požadavků od mužské klientely na kabelky.
Theodora tento jev přirovnává k tomu, jako když kluci rádi vidí přítelkyně ve svých oversized tričkách a mikinách. „Je to skoro to samé, všichni tihle hollywoodští herci v mini topech s mini kabelkami."
„Je zajímavé vidět tradičně ženské doplňky vytržené z kontextu,“ souhlasí publicista a konzultant pro značky David Siwicki.

Proč teď? 

A$AP Rocky, Kid Cudi a Harry Styles patřili k těm, kteří v roce 2021 (a někteří ještě dříve) dláždili cestu babygirl-mužům, když začali nosit šaty a sukně. „Odráží to širší společenský posun," říká Katz. „Dříve se věřilo, že zájem o módu z vás nějakým způsobem dělá zženštilého muže nebo gaye nebo že vypovídá, kdo jste jako člověk." Teď je ale cool zajímat se o módu.
Módní komentátorka Romane Delvallee souhlasí: „Móda často odráží, co se děje ve společnosti, a zkoumání genderové a osobní identity je na vzestupu,“ říká. „Zdá se, že to chtějí prozkoumat a najít v tom něco posilujícího jak muži, tak i ženy."
Sociální média jsou klíčovým motorem. „TikTok, kamery fanoušků a různé posty skutečně posunuly naše vnímání, vlivy a představy o pánské módě. Už nepojednává jen o oblecích,“ říká stylistka a módní historička Kim Russell. „Fanoušci posouvají mentalitu mainstreamových skupin. Teď tu najednou máte běžné hetero-cis muže, kteří se nebojí nosit kabelku. V našem feedu se to neustále ukazuje a všichni to postují s hrdostí.“ Říká navíc, že i ženy jsou ovlivněny pánským oblečením tak jako nikdy předtím.
Maloobchodníci jev berou na vědomí – a podle toho nakupují. „Kabelka Margaux od značky The Row je bestsellerem v rámci pánského oblečení přesto, že oficiálně patří do dámské kolekce,“ říká Sophie Jordan, vedoucí nákupu pánského oblečení na Mytheresa. „Aktivně kontrolujeme kolekce dámských kabelek u vybraných značek, jako jsou Bottega Veneta, Loewe a The Row, abychom přidali relevantní styly přímo do našich pánských sekcí.“

Z červeného koberce do každodenního života 

Móda může odrážet to, co se děje ve společnosti, ale je to také marketingový prostředek. „Muži, kteří jsou vidět, a jejich stylisté stále více využívají módu, aby se o nich diskutovalo na červeném koberci i mimo něj," říká módní a popkulturní komentátorka Megan Fordová. Delvalee upozorňuje na propagaci filmu Barbie. (Vzpomeňte si na šílenství na sociálních sítích, které Margot Robbie vyvolala svým vzhledem inspirovaným Barbie.) „Čím unikátnější a originálnější je styl, tím více pozornosti přitahuje."
Na červeném koberci vidíme úmyslnou hru s kousky dámského oblečení (stačí si vzpomenout jen na Chalameta či Pascala). Záběry hvězd na civilních místech (jako třeba Elordi na letišti nebo u benzínky), vedou fanoušky k přesvědčení, že se jedná o jejich osobní styl (i když nad tím vším mají moc důvtipní stylisté). Lidé pak věří, že například i Elordi se zabývá módou nejen ve svém profesním, ale i v každodenním životě. „Signál, který tím vysílá, je obrovský," říká Katz. „Promítá se to do každodenního života a má to dopad i na spotřebitele."
Theodora si však myslí, že letošní červené koberce budou mít větší dopad než kdy jindy. „Jsem opravdu nadšená a zajímá mě, jaký vliv budou mít na to, co se tuto sezonu bude nosit,“ říká a dodává, že váha, kterou dnes má TikTok a Instagram v kombinaci se správnou mediální odezvou během předávání cen, bude v úspěšnosti módních trendů zásadní. „Budeme svědky velkého nárůstu inspirace fotografiemi z červeného koberce."
Vzhledem k počtu herců, kteří se již domáhají looků na červených koberec vytvořených z dámského oblečení, se mohou značky radovat. 

A jak to bude dál?

V době pomíjivých trendů by se člověk mohl ptát, zda tento crossover bude pokračovat, nebo zda se muži během příští sezony vrátí ke svým standardním oblekům.
Shoda panuje v tom, že jde spíše o změnu paradigmatu než o výkyv. Gender-fluid oblékání není novinkou a v posledních letech je na vzestupu. Platí to i pro ženy. „Byla jsem zastánkyní toho, aby ženy nosily obleky z pánských kolekcí,“ říká Theodora a vzpomíná, jak před pouhými pěti lety jedna značka odmítla, aby si klientka oblékla pánské oblečení na předávání cen MTV. „Teď je to úplně jiné," říká. „Jen se podívejte na Gretu Lee v oblečení z pánské kolekce na jaro a léto 2024 Loewe na udílení cen Critics Choice Awards."
Trend babygirl mezi pány je jen špičkou ledovce. „Pánská móda byla v zábavním průmyslu už příliš dlouho nudná. Byl bych rád, kdyby se to změnilo,“ říká Russell.
„Na pánském týdnu módy v Miláně se na mnoha zákulisních moodboardech objevovaly ženské postavy, což je indikátor rostoucí oblíbenosti ženskosti v pánských kolekcích," poznamenala přispěvatelka Vogue Runway Tiziana Cardini na brífinku týdne módy Vogue Business a Vogue Runway.
Zda trend zůstane oblíbený u babygirl-mužů, nebo ne, je jiný příběh. „Zajímalo by mě, jak dlouho to vydrží?" ptá se Katz. „Když se tyto obrázky poprvé objevily, bylo to nečekané. Nečekal bych, že někdo jako Jacob Elordi bude nosit takové kabelky," říká. „Teď, když se to už očekává, jsem zvědavý, jestli budeme muset hledat dalšího babygirl-muže, nebo něco jiného, na co budou lidé reagovat."
Jestli budou nadále babygirl-muži zajímaví a zda úspěch příští generace mužských filmových hvězd bude záviset na jejich schopnosti integrovat ženské prvky, komentuje Katz slovy: „Záleží, jestli to budou jen pomíjivé hvězdy, nebo jestli bude lidi fascinovat každý aspekt toho, co dělají."
Článek v originále vyšel na www.vogue.co.uk.