Společnost

Pomoc má mnoho podob. Někdy přichází jako panenka

Jubilejní dvacátý ročník benefiční Aukce panenek známých osobností opět představí vlastnoručně vyrobené panenky od designérů, výtvarníků, úspěšných žen českého byznysu, spisovatelů a ilustrátorů. Každá z nich je jedinečný originál a nejsou jen ručně šité – autoři je také ztvárňují nejrůznějšími méně tradičními technikami včetně foukání skla nebo umělecké fotografie. On‑line aukce začíná 22. listopadu na www.aukceunicef.cz.
Foto: Klára Bachová
Atmosféru podkreslí Dětský balet Praha svým představením.
Oděvní designérka Liběna Rochová, vydavatelka Vogue CS Michaela Seewald nebo světoznámý sklářský mistr Jiří Pačinek. To jsou jména autorů, kteří se rozhodli podpořit dobrou věc a vytvořili panenku do charitativní Aukce panenek známých osobností, kterou pořádá česká pobočka UNICEF. Do aukce daroval svou fotografii s názvem The Temptation také jeden z nejznámějších uměleckých fotografů v Česku Jan Saudek.
Výraznou část dražených děl budou tvořit panenky vytvořené vlivnými ženami Česka – ty se v červnu letošního roku sešly v ateliéru UMPRUM, aby pod vedením Liběny Rochové ušily panenky pro UNICEF. Zapojila se například zakladatelka neziskové organizace Czechitas Dita Formánková, která dala vzniknout panence jménem Ada s modrýma očima a jasně růžovou mašlí v pase. Dobré věci pomohla také Libuše Šmuclerová, předsedkyně představenstva mediálního domu Czech News Center, ředitelka společnosti Synlab Kateřina Bílly Danyšová nebo Kateřina Kadlecová, CEO české společnosti USSPA.
Foto: Zbyněk Riedl
Panenka Ada Dity Formánkové má v pase růžovou mašli a na svět se dívá modrýma očima.
Foto: Stanislav Hemrle | STUDIO100
Panenka Libuše Šmuclerové pochází ze země Optimismu.
Každá panenka, kterou lze v aukci adoptovat, má své vlastní jméno, jedinečnou osobnost a nese poselství. Výtěžek akce, kterou pořádá česká pobočka UNICEF, poputuje do krizových oblastí a bude využit pro poskytování lékařské pomoci dětem, které to potřebují nejvíce. Cena každé z dražených panenek začíná na 3 000 Kč, což odpovídá částce za základní očkování proti šesti smrtelným nemocem (tetanu, tuberkulóze, černému kašli, záškrtu, spalničkám a dětské obrně) pro pět dětí.
On-line aukce, ve které je po jednoduché registraci možné dražit jakoukoliv panenku, se spustí v úterý 22. listopadu a slavnostně se zakončí naživo v Českém muzeu hudby v Praze Karmelitská 2/4, Praha 1. Dražitelé budou mít možnost přihazovat jak osobně na portále www.aukceunicef.cz, tak i přímo z místa konání. Slavnostním večerem všechny přítomné provede moderátor Karel Voříšek, který aukci také oficiálně zakončí. Chybět nebude ani představení Dětského baletu Praha. 
Foto: Stanislav Hemrle | STUDIO100
Panenku Julianetku vytvořila v roce 2021 zakladatelka start-upu Ytica Květa Vostrá. V aukci se vydražila za částku 105 500 Kč.
Foto: Stanislav Hemrle | STUDIO100
Lulu je bronzová plastika vytvořená sochařem a designérem Stefanem Milkovem. V loňské aukci získala prvenství co do částky, za kterou se vydražila.
„Zatím nejvyšší cena, za kterou se panenka v historii aukce vydražila, byla půl milionu. V letošním jubilejním 20. ročníku bude napínavé sledovat, jestli některá z panenek tento rekord překoná. I kdyby se to nestalo, ceníme si každé koruny, protože již za 600 Kč dokážeme zachránit život jednomu dítěti,“ říká Pavla Gomba, výkonná ředitelka UNICEF ČR. V loňském ročníku získala prvenství bronzová plastika Lulu sochaře a designéra Stefana Milkova, který ji vytvořil ve spolupráci s Jiřím Marhoulem. Tu její nový adoptivní rodič získal za částku 202 500 Kč. Magickou hranici sta tisíc překročila i panenka Julianetka Květy Vostré, zakladatelky nejúspěšnějšího českého start-upu Ytica, jež našla nového majitele za cenu 105 500 Kč.
Foto: František Géla
Oděvní designérka Liběna Rochová je patronkou projektu Adoptuj panenku, zachráníš dítě už od jeho počátku.
Oděvní designérka Liběna Rochová, která je již od samého začátku patronkou projektu Adoptuj panenku, zachráníš dítě, letos tvoří panenku ve spolupráci s Jiřím Pačinkem, jedním z nejvýznamnějších uměleckých sklářů nejen v České republice, ale i ve světě. Panenka, která vznikla, nese jméno Slečna Křehká – tělo má z plsti, ale její šaty jsou skleněné. „Ač sklo a proces tvorby u pece miluji, nikdy jsem si nepředstavila skleněnou panenku. Letos jsem přijala nabídku na spolutvorbu ve sklárně Pačinek, přivezla jsem skici šatů a proces jejich vzniku mě uhranul,“ říká Liběna Rochová. Kromě Slečny Skleněné je ve hře i další panenka Jiřího Pačinka, milovníci skla tedy letos nepřijdou zkrátka.
Další aukční panenka Katarína v sobě má jedinečný otisk východního Slovenska, odkud pochází i její tvůrkyně, vydavatelka československé edice Vogue Michaela Seewald. Je oblečená v tradičním šarišském kroji, který ženy ve stejnojmenném regionu nosily na svatby v 19. a 20. století. „Život není jen přemýšlení o každodenních věcech, které často souvisejí s materiálním zabezpečením, ale myslím si, že je to také citlivé vnímání a porozumění naší bohaté minulosti. Jsem pyšná na své předky a místo, ze kterého pocházím. Je pro mě důležité připomenout naše tradice a přiblížit toto umění mladé generaci,“ popisuje Michaela Seewald.
Foto: VOGUE CS
Panenka Katarína se svou tvůrkyní Michaelou Seewald, vydavatelkou VOGUE CS.
Foto: Stanislav Hemrle | STUDIO100
Panenka Katarína je neméně pestrá a zajímavá i zezadu.
Od počátku projektu se díky benefičním aukcím UNICEF vybralo celkem 17 929 100 Kč a panenky tedy za 20 let tradice pomohly zachránit život celkem 29 881 dětem.