SpolečnostElsa Schiaparelli vymyslela push-upku, tenisovou sukni i sportovní módu
Romana Schützová9. 9. 2025
Pokoušela realitu, posouvala své možnosti i hranice módy. Originální návrhářka vymyslela polovinu vašeho šatníku, prádelníku i botníku a ještě jako první žena vůbec psala o módě do novin. Co všechno od ní nosíte?
Foto: Sylvia Salmi/Bettmann/ Getty Images
Elsa Schiaparelli v ateliéru s modelkou a krejčovou
„Žena by se měla udržovat ve formě, aby se přizpůsobila šatům. Rozhodně by se šaty neměly přizpůsobovat ženě!“ tvrdila Elsa Schiaparelli a svá slova brala vážně. Na večírek pořádaný v roce 1949 princem Alym Khanem v luxusní restaurací Pré Catelan dorazila tehdy šedesátiletá návrhářka v těsných šatech s výstřihem odhalujícím téměř celá prsa. Společnost ztuhla, žádná z přítomných dam by si podobné šaty nikdy neoblékla. Jenže tvůrkyně, která se během své kariéry proslavila jedním bláznivým módním nápadem za druhým, si z řečí hlavu nedělala. Prostě chtěla vyzkoušet ohlas na nový model nazvaný Zakázané ovoce. O šokování jí šlo vždycky. První přišla s push-up podprsenkou, ženy obula do bot na klínu, vymyslela overaly, plavkám vykrojila záda, smíchala styly, zapojila etnoprvky, turbany a umělé materiály a trendy objevila také pro sportovní módu. Po jejích nápadech brzy skočili všichni návrháři, kteří chtěli něco znamenat. Alespoň jeden z jejích prvků okopírovali slavní designéři Giannim Versacem počínaje a Yves Saint Laurentem a Donnou Karan konče.
Jeptišky poslouchat nebudu!
Budoucí tvůrkyně šokujících modelů se narodila 10. září 1890 do konzervativní římské rodiny a ze všech příbuzných si získal její respekt jen dědeček – astronom, který objevil kanály na Marsu. Všechny ostatní divoká Elsa pěkně potrápila. „V sedmi letech jsem vyskočila z okna jen s deštníkem nad hlavou v domnění, že se mi podaří létat.“ (Elsa Schiaparelli: Shocking Life: the autobiography of Elsa Schiaparelli; V&A Publications, 2018). Chodila na katolickou školu, ale sedět na hodinách vedených jeptiškami ji nudilo, a tak lavice brzy opustila.
Uznávala jen dědečka, který objevil kanály na Marsu."
Nedlouho poté vyvolala skandál sbírkou osobních erotických básní. Ani ne sedmnáctiletá se vášnivě zamilovala do švýcarsko-francouzského hraběte Williama de Wendt de Kerlor, svou lásku zprvu tajila a rodičům se svěřila teprve po dvou letech. Ty ale Williamův urozený původ nepřesvědčil natolik, aby vztahu požehnali. A tak se umanutá dcera zařídila po svém, sbalila si nejnutnější věci a odjela i s milencem z Říma do New Yorku. Usadili se v bohémské čtvrti Greenwich Village a vzali se. „Když jsem roku 1919 přijela do New Yorku, úplně mě očaroval. Mrakodrapy a rychlost! Proti provinčnímu
Římu byl New York opravdu Něco v velkým N!“ vzpomínala později ve svých pamětech.
V témže roce porodila holčičku Marii Luisu Yvonne Radha, které ale neříkala jinak než Gogo. William však svou ženu nedlouho poté opustil, a tak Schiap, jak Else začali přezdívat přátelé, zůstala jen s dcerou v New Yorku úplně sama. Už brzy její přezdívku poznal celý módní svět.
Foto: Sasha/Hulton Archive/Getty Images
Nějaká Italka, co šije šaty
Opuštěná manželka se rozhodla, že nebude lítostivě brečet do polštáře, ale pustí se do podnikání. Do začátku si půjčila od přátel, a když dcera spala, pracovala na odvážných návrzích. Město ji inspirovalo k vytváření šatů, šperků, šátků a dalších doplňků, které začala prodávat ve svém vlastním butiku. Jako první žena navíc psala o módě do novin. Pozornost zaměřila hlavně na doplňky. Zákaznice si zamilovaly hlavně její knoflíčky, u nichž návrhářka nápady rozhodně nešetřila. Někdy měly tvar zaječích pacek, jindy kopyt, hmyzu, ovoce nebo třeba klaunů. Knoflíčky prostě proměnila ve svou obchodní značku. Kombinovala zlaté nitě s perlami, diamanty, nebo dokonce rohem nosorožce. Rozřezala zrcadlo a
střepy aplikovala na prsa. Večerní šaty klidně zapnula plastovým zipem. Navrhla i „šaty naruby“, skládala, řasila, plisovala, spojovala volány s tretkami. A Amerika? Ta si lehla jejím nápadům k nohám. Elsa jimi ale hýřila dál.
Otevřela úplně první salon se sportovní módou na světě."
V roce 1927 otevřela úplně první salon zaměřený na sportovní oděvy a proslavila ho zejména pletenými svetry s všitými figurami nebo modely s motivem rybí kosti. O tři roky později šokovala tenistka Lili de Alvarez svět bílého sportu krátkou „rozdělenou sukní od Schiap“, v níž nastoupila na utkání Wimbledonu. To už si úspěšná podnikatelka mohla dovolit otevřít v Paříži na place Vendôme velký salon v historické budově z 18. století. Zaměstnala v něm 400 švadlen a dalších pomocníků. Tvrdě konkurovat začala i
Coco Chanel, která o Else jen pohrdlivě trousila: „Jo, to je ta Italka, co šije šaty…“
Foto: The Metropolitan Museum of Art, BFA.com/Hippolyte Petit
Parfémům oblékla prsa a penis
Ani v období hospodářské krize neměla umanutá švadlena ve svých buticích o zákaznice nouzi. Patřily k nim herečky Katherine Hepburn a
Marlene Dietrich nebo třeba vévodkyně z Windsoru. V roce 1934 se módní vizionářka dokonce dostala na titulní stránku časopisu Time. O proslulost jejího salonu se zasloužili i geniální spolupracovníci, do svých experimentů totiž zapojila nejlepší dobové výtvarníky a další umělce: surrealisty Salvadora Dalího, Jeana Cocteaua nebo Alberta Giacomettiho. Dalí pro ni vymyslel originální
opičí boty, kotníčkové semišky doplněné opičí kožešinou, či
klobouk-botu (ano, opravdu klobouk v podobě boty). Elsa se ale neomezovala jen na oděvy a začala časem míchat i parfémy. V roce 1936 uvedla parfém
Shocking, který proslavil víc než samotná vůně flakon v podobě ženského torza s bujným poprsím. Jako inspirace jí posloužila její klientka, křivkami oplývající herečka Mae West. O dva roky později představila vůni
Sleeping, jejíž lahvička měla zase tvar svíčky zapíchnuté ve stojanu. Při troše fantazie připomínala falický symbol. Co jiného šlo taky od odvážné designérky čekat.
Foto: Apic/Bridgeman/Getty Images
Parfém Shocking de Schiaparelli v kolaboraci se surrealistou Salvadorem Dalím
Svlékněte šedou
Druhá světová válka vyhnala Schiap z Paříže zpátky do New Yorku. Rozhodla se, že s navrhováním skončí, dokud nebude po válce, a po celou dobu posílala peníze francouzské charitě. Když válečná vřava konečně utichla, pustila se ve Francii do čilé spolupráce s filmem. Prosluly především její modely do filmu Moulin Rouge z roku 1952.
Každý návrhář už jenom maminku kopíroval."
Zanedlouho ale odešla návrhářka do důchodu. Její módní dům vyhlásil bankrot, ona však nepřestala trendy dál sledovat. Oblíbila si růžovou a svérázně tvrdila: „Devadesát procent lidí se bojí, co by jim řekli jiní. Proto se oblékají do šedé. Kruci, měli by se odlišovat!“ Jiná než ostatní byla i po smrti. Když 13. listopadu 1973 ve svých třiaosmdesáti letech zemřela, nechala se pohřbít v růžové róbě s hlubokým výstřihem.
Yves Saint Laurent na Elsu vzpomínal: „Měla kouzlo, které bylo směsicí brutality, arogance, pohrdání a zuřivosti. Úplně Paříž umačkala a bezpochyby očarovala. A Paříž se do ní bezhlavě zamilovala.“ Elsina dcera Gogo s úsměvem dodala: „Každý už maminku jen kopíroval.“ Její odvahu nedat na lidské řeči v sobě ale našel málokdo z nich.
Foto: Peter King/Fox Photos/Hulton Archive/Getty Images
Modely Schiaparelli na výstavě francouzské módy dvacátého století ve Victoria a Albert Muzeu, Londýn 1971