Society

Točí Miloš Forman svůj velký film?

Svou ženu Martinu oslovoval „holčí“, měl dvoje dvojčata, dva Oscary a jeho život byl velkým americkým snem. Miloš Forman by měl dnes narozeniny. Jenže před rokem odešel. V čem zůstává nenahraditelným, nenapodobitelným, největším? 
Foto: Profimedia
Je toho spousta, jako první napadá jeho výjimečná práce s neherci, jíž Forman v Československu spoludefinoval filmovou novou vlnu šedesátých let. V jeho českých filmech sice hráli například Menšík, Abrhám nebo Pilarová, ale role to byly většinou menší a malé. Režisér mnohem raději pracoval s neprofesionálními herci, kteří svým neškoleným projevem nikdy neubírali, naopak přidávali jeho filmům na autentičnosti. Největším objevem v tomto smyslu se stal Vladimír Pucholt, který s Formanem natočil nejprve Černého Petra a následně i Lásky jedné plavovlásky. 
Když Miloš Forman emigroval do Ameriky, doufal, že si bude jako režisér dělat i nadále, co chce, a točit filmy, jak jen on sám chce, bez ohledu na studiový průmysl. V případě svého amerického debutu Taking Off se mu to i podařilo, ale bohužel narazil na nezájem diváků a neochotu filmových studií a producentů pouštět se s ním do dalších projektů. Forman musel svou nekompromisnost přehodnotit, i když ne zcela, a tak naštěstí i v jeho velkých a slavných amerických filmech najdeme vždy něco potutelně českého. Ať to je specifický smysl pro humor McMurphyho geniálně zahraném Jackem Nicholsonem v Přeletu nad kukaččím hnízdem (1975), žena z vyšší společnosti nepokrytě se bavící řáděním Bergera na večírku ve Vlasech (1979), tak přímo pražské reálie v Amadeovi (1984), jehož podstatnou část točil Miloš Forman již jako americký režisér v normalizačním Československu. Režisér prostě v žádném svém filmu nezapomněl spiklenecky mrknout na své Čechy, protože moc dobře věděl, že my mu stejně rozumíme ze všech nejlépe. 
Výjimečnost režií Miloše Formana spočívala také v tom, že uměl a nebál se obsazovat herce proti jejich hereckému typu. Jack Nicholson v Přeletu nad kukaččím hnízdem již byl zmíněn, dále je třeba určitě vzpomenout obsazení nepříliš známého Toma Hulce do obrovské role Amadea, jehož afektovaný smích zní v uších i třicet pět let po premiéře, a nesmíme zapomenout především na Jima Carreyho, do té doby rozjíveného herce bláznivých komedií, kterého se Forman nebál obsadit do víc tragické než komické hlavní role svého vrcholného filmu Muž na Měsíci (1999). Snímku, který naprosto nesmyslně zůstal opomenut Oscary a v němž si vedle Carreyho geniálně u Formana podruhé zahrála Courtney Love. Té se ostatně Miloš Forman nebál dát důvěru, když proti jeho rozhodnutí obsadit ji do filmu Lid versus Larry Flynt tehdy stáli snad úplně všichni. Jenže nikdo by to nezahrál tak skvěle a Courtney zrovna potřebuje moji pomoc, věděl tehdy Forman. 
Prožil velký americký sen o tom, jak se z českého režiséra stal režisér oscarový, na jehož filmy se stály fronty po celém světě. Loni touto dobou oslavil 86. narozeniny. Tiše, ve svém domě v lesích Connecticutu, se svou vždy přítomnou ženou Martinou. Musel tušit, že konec je blízko, a určitě věděl, že tady už žádný film nenatočí. Tak kde a co Forman točí nyní?