Společnost

V zákulisí pařížského baletu se Chanel

Vztah mezi módním domem Chanel a tancem je dlouhý a bohatý. Vydali jsme se do zákulisí zahajovacího galavečera baletní scény Národní opery v Paříži a zachytili primaleríny v kostýmech Virginie Viard při přípravách na vystoupení. 
Foto: Lara Giliberto/Chanel
V roce 1913 Gabrielle „Coco“ Chanel náhodou zhlédla představení Svěcení jara Igora Stravinského v choreogragrafii Vaclava Nižinského a její vztah k tanci o čtyři roky později upevnilo seznámení s Misiou Sert, polskou klavíristkou a patronkou umění. Jednoho dne se během oběda s Misiou a Sergejem Ďagilevem, zakladatelem Ballets Russes, dozvěděla o finančních nesnázích, které Svěcení jara provázejí, a rozhodla se pomoci. V prosinci 1920 se představení i díky ní vrátilo na pařížskou scénu.
Nebyla to jen první umělecká záštita, ale také první z mnoha spoluprací Coco s Ruským baletem. Vytvořila kostýmy pro Le Train Bleu (1924), Apollon Musagète (1929) a deset let po smrti Ďagileva také k Bacchanale (1939) ve spolupráci se Salvadorem Dalím. Její kostýmy, stejně jako její móda, se zaměřovaly na pohodlí a svobodu pohybu a odlišovaly se od všeho, co formální svět baletu předtím znal.
Karl Lagerfeld jako kreativní ředitel Chanelu v této tradici pokračoval. Navrhl kostýmy pro dva balety německé choreografky Uwe Scholz (1986 a 1987), vytvořil šaty pro Elenu Glurdjidze v Labutím jezeře, které bylo uvedeno v roce 2009, a v roce 2016 na žádost tehdejšího ředitele baletní scény Národní opery v Paříži Benjamina Millepieda oblékl balet Johannese Brahmse v orchestraci Arnolda Schönberga. 
V pátek 20. září odkaz vztahu Chanel a tance pokračoval a módní dům již podruhé navrhl kostýmy pro výroční galavečer baletní scény Národní opery v Paříži
Virginie Viard oblékla každou ze šesti primabalerín, které účinkovaly v představení Variations Serge Lifara, do šatů představující jeden z květů. Růže, lilie, tulipán, vistárie, chrpa a fialka se zrodily z jemné hedvábné organzy v Maison Lemarié (který patří mezi Chanel Métiers d'Art) a zdobily těla baletek i jejich nadýchané sukně. „Pro couture módní dům jsou baletní kostýmy výzva, protože máme velkou spoustu požadavků,“ vysvětluje primabalerína Léonore Baulac, „šaty z mnoha vrstev jsou možná krásné, ale my v nich potřebujeme dělat otočky a skoky, takže musí být co nejlehčí.“
Vogue získala exkluzivní přístup do zákulisí a zachytila Léonore a další primabaleríny při přípravách na představení, podívejte se!
Článek byl původně publikován ve Vogue Australia.