Společnost
V zákulisí pařížského baletu se Chanel
Liam Freeman1. 10. 2019
Vztah mezi módním domem Chanel a tancem je dlouhý a bohatý. Vydali jsme se do zákulisí zahajovacího galavečera baletní scény Národní opery v Paříži a zachytili primaleríny v kostýmech Virginie Viard při přípravách na vystoupení.

Foto: Lara Giliberto/Chanel
V roce 1913 Gabrielle „Coco“ Chanel náhodou zhlédla představení Svěcení jara Igora Stravinského v choreogragrafii Vaclava Nižinského a její vztah k tanci o čtyři roky později upevnilo seznámení s Misiou Sert, polskou klavíristkou a patronkou umění. Jednoho dne se během oběda s Misiou a Sergejem Ďagilevem, zakladatelem Ballets Russes, dozvěděla o finančních nesnázích, které Svěcení jara provázejí, a rozhodla se pomoci. V prosinci 1920 se představení i díky ní vrátilo na pařížskou scénu.
Nebyla to jen první umělecká záštita, ale také první z mnoha spoluprací Coco s Ruským baletem. Vytvořila kostýmy pro Le Train Bleu (1924), Apollon Musagète (1929) a deset let po smrti Ďagileva také k Bacchanale (1939) ve spolupráci se Salvadorem Dalím. Její kostýmy, stejně jako její móda, se zaměřovaly na pohodlí a svobodu pohybu a odlišovaly se od všeho, co formální svět baletu předtím znal.
Karl Lagerfeld jako kreativní ředitel Chanelu v této tradici pokračoval. Navrhl kostýmy pro dva balety německé choreografky Uwe Scholz (1986 a 1987), vytvořil šaty pro Elenu Glurdjidze v Labutím jezeře, které bylo uvedeno v roce 2009, a v roce 2016 na žádost tehdejšího ředitele baletní scény Národní opery v Paříži Benjamina Millepieda oblékl balet Johannese Brahmse v orchestraci Arnolda Schönberga.
V pátek 20. září odkaz vztahu Chanel a tance pokračoval a módní dům již podruhé navrhl kostýmy pro výroční galavečer baletní scény Národní opery v Paříži.
Virginie Viard oblékla každou ze šesti primabalerín, které účinkovaly v představení Variations Serge Lifara, do šatů představující jeden z květů. Růže, lilie, tulipán, vistárie, chrpa a fialka se zrodily z jemné hedvábné organzy v Maison Lemarié (který patří mezi Chanel Métiers d'Art) a zdobily těla baletek i jejich nadýchané sukně. „Pro couture módní dům jsou baletní kostýmy výzva, protože máme velkou spoustu požadavků,“ vysvětluje primabalerína Léonore Baulac, „šaty z mnoha vrstev jsou možná krásné, ale my v nich potřebujeme dělat otočky a skoky, takže musí být co nejlehčí.“
Vogue získala exkluzivní přístup do zákulisí a zachytila Léonore a další primabaleríny při přípravách na představení, podívejte se!
Článek byl původně publikován ve Vogue Australia.
Vogue
Doporučuje

Umění
Kam zajít, když máte mezi svátky dlouhou chvíli? Do galerie!
Romana Schützová12. 12. 2025
Design
Praha oživlá v čase. Muzeum Prahy představuje svou nejambicióznější expozici
Jan Boublík11. 12. 2025
Vogue Leaders
