Společnost

Inspirace plynoucí z šatníku Generace Z: „Neber se tak vážně a zapomeň na souvislosti.“

Na každém rohu citovaní „genzetkaři“ mohou zbytek planety spasit tím, že nás naučí, jak se oblékat nanovo. Je to prý i udržitelnější.
Foto: Getty images
Emma Chamberlain
Mnozí z nich si sice myslí, že Kafka byl filmař studující FAMU, ale když je opravíte, ani jim to kdovíjak nevadí. Úzkosti s tím mít všechno správně nechávají v době přehlcené informacemi mileniálům. Jejich inspirativní volnost definuje nová módní pravidla, která ale mohou pozitivně ovlivnit i váš šatník.  

Perfect fit

Tělo je svatyně, ne nástroj. Tohle je dvakrát tak těžké pro každého, kdo se narodil před rokem 1990. Společnost Pew Research Center nedávno odhalila, že až 69 % jedinců narozených po roce 2000 nechápe, proč by na svém těle měla něco radikálně měnit. Jejich pohnutky ohledně vnímání vlastní tělesnosti přitom vycházejí z toho, jak se cítí, proto se povětšinou vnímají reálně — a tak oblékají padnoucí oblečení. Ostatně, v našem kulturním prostředí obzvlášť, bylo vždy většině předkládán příklad českého muže jako toho, co si neumí vybrat správný střih obleku, možná mu ale v tom bránily jen mindráky. Pew Research Center totiž ve výsledku svého šetření uvedla, že upřímné vnímání vlastních tělesných proporcí vede mladší generace při výběru správného kusu k menšímu množství přešlapů.

Udržitelný šatník a rozmanité role

Podle agentury Nasdaq je až pro 75 % spotřebitelů generace Z udržitelnost důležitější než názvy značek. Většina příslušníků generace je navíc ochotna utratit za udržitelné produkty o 10 % více. Mileniálové přitom doposud stavěli svůj šatník ve víře, že dražší a prémiové produkty rovná se jistější společenské postavení. Jenže teď se ukazuje, že krása spočívá v jednoduchosti. Takzvaní genzetkaři se nebojí nakupovat v second-handech, to víme, co ale možná ne, je fakt, že se nebojí doslovných inspirací. Průzkum stejné agentury totiž odhalil i to, že v šatníku se mladší fashion freaks nebojí zcela zjevných interpretací a své outfity mnohdy podmiňují fantazií kostýmů. Osobnost je v případě oblékání tak trochu mýtus, protože ji značky módu distribující sami trochu popírají. „Genzetkaři“ tohle pochopili, a tak se oblékají do rolí. Každý den do jiné.    

No brands, no problem, jen když to je vintage

Značky pro dnešní dvacátníky nehrají takřka žádnou roli. Jsou vycvičení v tom rozeznat kvalitní textil, a proto se raději soustředí na vintage kousky. V interním šetření na to přišel Levi’s, který velmi citlivě vnímá jejich uvažování nad investicí do oblečení. Konkrétně se společnost vytasial s heslem: Good Future Vintage. Mít kus, který je kvalitní — na první pohled — a dokáže dobře stárnout, odkazuje ke generačnímu dědictví, které je největším fetišem generace Z.   

Opravy

Tahle část dost souvisí s prvním odstavcem — když se v dobře padnoucím oblečení milujete, děláte si v něm rádi fotky. Když si v něm děláte fotky, postujete je na sítě. Když je postujete na sítě, získáváte srdíčka. Když získáváte srdíčka, cítíte se ve svém oblečení ještě lépe. Tak proč byste pak o něj měli chtít přijít? See? Logic!