Společnost

GameChanger aneb nová ballroom generace

Světoznámý tanečník Stan Elle ovlivňuje podobu nové elity mezinárodní ballroomové scény a jeho House of Elle dobývá Evropu. Sám Stan tímto způsobem navazuje na šíření pozitivního vlivu slavných newyorských ballroomových domů 90. let, k jejichž vzniku mnohdy výrazně přispěl.
Foto: LEBON ➕ BOURGEOIS
International House of Elle
Během své kariéry se stal členem mnoha ballroomových domů, kterým i výrazně pomohl v rozvoji. Stan Elle je zkrátka legendou newyorské ballroomové scény. Tohle označení přitom může používat právem. V kontextech ballroomu není snadné na něj dosáhnout. Podle striktních pravidel si ho může nárokovat jen někdo. S nejméně deseti lety aktivní účasti v soutěžích nebo excelování v určité kategorii má ale šanci každý. Dál už lze postoupit pouze na pozici icon. Avšak i na tuhle metu Stan pomyslně doběhl, dokonce několikrát. 
Stan začínal v House of Chanel, který byl založen už v roce 1976 a patřil a dodnes stále patří k jedněm z nejproslulejších. Pak exceloval v House of Milan i v House of Bazaar. Právě na plesech těchto domů získal mnoho uznání, jak ale sám Stan tvrdí: „Nejde o tituly, ale o skutečnou podporu komunity. Když jste svědky utlačování queer lidí, zejména queer černošských, latinskoamerických a trans osobností, rychle vám dojde, že nejdůležitější je získat pro ně zastání,“ říká Stan. Upřímný zájem o práva menšin a snaha o šíření odkazu ballroomové kultury ho proto před nedávnem dovedla k založení dalšího domu, který má mezinárodní přesah a získal si velký vliv. 
Noví hráči
House of Elle jsem založil minulý rok. Sdružujeme v něm členy z celého světa. Momentálně je máme ve více než sedmnácti zemích. Jsem zakladatelem i otcem tohoto domu.“ I když house v létě oslavil teprve rok existence, přidal se k něm nespočet talentů ze všech světadílů. O členství projevují lidé zájem sami, hvězdný choreograf si mezi nimi vybírá své učedníky. Někdy je také aktivně vyhledává. Jedna z jeho nedávných cest vedla dokonce do východní Asie, konkrétně do korejského Soulu. Na Dálném východě, podobně jako v Evropě, obliba ballroomu poslední dobou neobvykle stoupá. „Pro oba kontinenty je to nesmírně důležité. Není to tak dávno, co například v Číně homosexualitu vyškrtli ze seznamu psychických poruch,“ poznamenává Stan Elle na vysvětlenou, proč je dobré propagovat ballroom a jeho hodnoty po celém světě.
V evropských zemích slaví International House of Elle úspěchy, zdá se, bez větší námahy. To ale neznamená, že by Stan polevoval ve svém úsilí, vlastně naopak. V Londýně svou činnost nedávno zahájila autonomní britská pobočka, a to pod dohledem talentovaného Benjamina, který pravidelně slaví úspěchy v kategoriích New Way, Arms Control a Hands Performance. Benjamin je za ostrovní enklávu zodpovědný, a proto má pozici otce a příjmení Elle.
Stejné postavení má v Holandsku další naděje ze Stanovy rodiny. Michael Elle, zastupující takzvanou Dutch Chapter, je hrdým představitelem stylu Old Way, jeho vystoupení tak nejsilněji připomínají původní balls 70. a 80. let, a to nejen pohybově, ale i kostýmy. Michael Lubbers, jak zní tanečníkovo skutečné jméno, patří mezi vlivné osobnosti. Prostřednictvím tance chce změnit postoj dnešní společnosti k genderu a sexuálním menšinám. Jednoduše stojí o to vést diskuzi s těmi, kdo v sobě živí předsudky. Absolvent výběrové Ailey School, jedné z neprestižnějších tanečních škol v New Yorku, svým působením boří konvence. V minulosti inicioval kampaň #WhenMenDance vyzývající muže – bez ohledu na věk či etnicitu, aby vykročili ze své komfortní zóny pomocí tanečních pohybů. Pravidelně se podílí také na projektech spojených s červnovým měsícem queer hrdosti v Nizozemí i Spojených státech.
Nejdůležitější část Michaelovy práce je spojená s pravidelnými návraty do rodného Amsterodamu, kde například i prostřednictvím tanečních lekcí The Living Room poskytuje azyl každému, kdosi cítí, že nezapadá. „Jsem přesvědčený, že pohybem toho lze vyjádřit víc než slovy. Jako dítě jsem byl zamlklý, mým komunikačním prostředkem byly otočky, kroky a pózy,“ vysvětluje Michael.
Tolerance nad egem
V Česku se Stanovým žákem stal tanečník Valhalla Elle. „K ballroomu jsem se dostal v Londýně, a to přes lekce s názvem New Way Vogue od Benjamina Elle. Každý týden jsem se na ně těšil a s nimi jsem se dostal i na mnohé balls, na něž jsem dlouho chodil pouze jako pozorovatel. Jsem docela introvertní člověk a trvalo mi dlouho, než jsem se odhodlal takzvaně walkovat svůj první ball. Aktivně jsem začal walkovat až po příchodu do Prahy, kde jsem se přidal ke Kiki House of Ambitchous, a společně jsme začali jezdit na akce po celé Evropě,“ vzpomíná Valhalla. Přibližuje také své první setkání se Stanem: „Potkali jsme se na pár balls v Evropě, kde byl členem poroty. Nabídku do housu jsem dostal od Naimah, která je matkou Dutch Chapter, a své členství jsem oznámil na Everlasting Legacy v Paříži.“ I pro něj je důležitý růst v rámci komunity. Dodnes totiž v Evropě zcela nechápe všechny výzvy, kterým musí čelit menšiny z řad BIPOC (Black, Indigenous, and Other People of Colour, v překladu černí, domorodí a další lidé různé barvy pleti). Je třeba je chránit stejně jako jedince z LGBTQIA+.
Ačkoliv se o tom mluví jen velmi málo, někteří členové ballroomové scény otevřeně přiznávají, že odvrácená strana balls spočívá v místy přehnané povýšenosti některých legend a ikon. Stan Elle ale takový nikdy nebyl. Upřímnou podporou nových tváří a jmen dává jasně najevo, že se o svoje postavení nebojí. V International House of Elle má místo každý, kdo na sobě chce pracovat a je ochotný naslouchat. Tím Stan povyšuje mezilidské porozumění a skutečnou toleranci nad vlastní ego. Podle jeho názoru je tohle v moderním pojetí ballroomu nezbytné.