SpolečnostTiktokové filtry a posedlost věkem: Generace, která nechce zestárnout – alespoň online
Erika W. Smith14. 8. 2025
Když mi bylo sedmnáct, hlídala jsem skupinu předškoláků a děti si občas v rámci hry vzájemně hádaly věk: „Je ti dvanáct?“ „Je ti čtyřicet?“ „Je ti devět?“ „Je ti sto?“ Neměly nejmenší představu, jak vypadá věk vyšší než ten jejich vlastní. Dnes už pro takové hry nepotřebuji trávit odpoledne s děcky. Stačí mi otevřít TikTok.
Foto: Claire Harrison pro Vogue CS
Pravděpodobně jste o tomhle prazvláštním trendu už slyšeli. „Aging“ filtry, které vás virtuálně zestarší, se na
TikToku staly virálními už několikrát. Letní verze tohoto trendu se odehrává s podkresem soundtracku
Let Me Clear My Throat od DJ Koola a funguje následovně: video začnete s filtrem, který vám přidá roky, a když přijde beat drop, filtr vypnete a odhalíte svou skutečnou, mladší tvář. Když se do trendu zapojila herečka Ashley Tisdale, komentáře byly plné obdivu: „Vypadáš na 25,“ „Čtyřicet!!! Ty jsi vůbec nezestárla,“ „Nezestárla jsi ani o den.“
Jenže ti, kdo na rozdíl od Ashley nikdy nehráli ve filmu a nejsou slavní, často sklízejí úplně jiné reakce: „Promiň, ale vůbec jsem nepoznal, že jsi ten
filtr vypnula.“ „Nelze najít rozdíl" anebo „Někteří by se měli některým trendům prostě vyhnout.“ A to už slyšet není nejpříjemnější. Kdokoli, kdo tráví čas online, to zná. Zeptáte se lidí na internetu, kolik si myslí, že vám je, a nejspíš vás odpovědi zabolí. Je vám čtyřicet a myslíte si, že vypadáte na pětadvacet? Komentáře vás rychle vyvedou z omylu, podle nich totiž vypadáte na sedmdesát. Tak proč to stejně pořád děláme?
Proč chodíme dobrovolně s kůží na trh?
Abych to zjistila, zeptala jsem se influencerky Rickquell Flowers. Její video s tímto trendem, zveřejněné začátkem srpna, má už 22,7 milionu zhlédnutí, a to nepočítám reposty na dalších platformách. Mezi nejlajkovanějšími komentáři pod jejím videem najdete „Špatní lidé si vybírají špatné trendy,“ nebo „Před a před.“ Kdyby mi miliony neznámých lidí z internetu tvrdily, že vypadám staře, odstěhovala bych se někam, kam wi-fi nedosáhne. Rickquell Flowers to ale bere s humorem. Dokonce natočila parodické pokračování, kde tvrdí, že jí je 56 (ve skutečnosti je jí 33).
Proč se pořád na internetu vystavujeme, i když riskujeme zlé komentáře od cizích lidí?"
„Snažím se jim dát, co chtějí, když se chtějí nad něčím rozčilovat...“ říká Flowers pro Vogue. „Když vidím trend, který vypadá, že bych ho mohla využít k malé provokaci a mám na to náladu, prostě to udělám.“ Sama ví, že na videu nevypadala nejlépe: „Byla jsem po večírku, vlasy rozcuchané. Řekla jsem si: Kašlu na to, natočíme to.“ Poté, co viděla kruté komentáře u videí jiných lidí, je očekávala i u sebe. „Je každá reklama dobrá reklama?“ ptala se sama sebe. Ale fungovalo to: během jediného dne získala 10 tisíc sledujících.
Podle Flowers má TikTok kulturu „lidi jsou prostě zlí a hrubí“, ale dodává, že u jejích běžných videí s ukázkami make-upu bývá odezva mnohem laskavější. „Je tam spousta žen podporujících druhé ženy a hodně lidí si píše o tutorialy,“ říká. Pár dní po virálním úspěchu zveřejnila nové video, kde o celé zkušenosti mluvila během své
beauty rutiny a komentáře byly zas plné komplimentů na její rysy, pihy a zářící pleť.
Realita vs. filtr
Umí tento tiktokový filtr skutečně ukázat, jak budete vypadat za desítky let? Dermatologové říkají, že ne. „Je samozřejmě velmi obtížné předpovědět jen na základě jednoho videa, jak někdo zestárne,“ vysvětluje Dr. Dara Spearman, certifikovaná dermatoložka a majitelka Radiant Dermatology v Indianě. „Filtr nezohledňuje genetiku ani vnější vlivy prostředí, jako je sluneční záření nebo kouř (cigaretový, doutníkový, marihuanový). A také nebere v potaz péči o pleť ani estetické zákroky. Filtr tedy pravděpodobně nebude příliš přesný.“
V kultuře posedlé mládím je snadné ženu zranit slovem."
Ale to přece nikdo nečeká. Tento trend není virální kvůli vědecké přesnosti. Spíš jde o to, že na internetu je snadné být zlý. A v kultuře posedlé krásou a mládím je nejjednodušší způsob, jak ženě ublížit, říct jí, že vypadá staře.
„Když přemýšlíme o tom, jak sociální média ovlivňují kulturu, tady máme trend, který lidi vybízí, aby hodnotili, jestli někdo dobře stárne. Trend nahrává těm, kteří už to beztak dělají,“ říká Moraya Seeger DeGeare, psychoterapeutka a spoluzakladatelka BFF Therapy v New Yorku. „V podstatě říkáme: Nevím o tom člověku vůbec nic, tak pojďme řešit, jak vypadá.“
Efekt i mimo obrazovku
Ačkoli komentáře mohou být anonymní, podle DeGeare není chování na internetu oddělené od chování v reálném životě: „Trénujete svůj mozek, aby se na stárnutí díval určitým způsobem. Není to tak, že by si mozek řekl: ‚Tohle je jen internet.‘ Když pak sedíte někde v kavárně, nezapomenete na to.“
Hodnocení toho, jestli někdo „dobře“ stárne, ovlivňuje nejen naše chování vůči lidem, u nichž si myslíme, že stárnou špatně, ale i fakt, jak se chováme sami k sobě. Řešení je expertky jasné: „Myslím, že jako společnost bychom měli udělat radikální stopku pokaždé, když chceme komentovat vzhled někoho jiného.“ Jenže zkuste to říct TikToku.