Novinky

Nové vydání Vogue CS nabízí zkoušku trendů takřka naživo

Tak už zase můžeme. Mačkat se v prvních řadách, čekat fronty, dohánět spoje… Počátkem září minulého roku se fashion weekový koloběh vrátil k původní, předpandemické podobě. Je co oslavovat? To testujeme se start-up projektem ZERO10, kde v exkluzivní spolupráci s Vogue CS vznikly rendery výběru trendů, které si můžete takřka naživo vyzkoušet pouze v březnovém čísle   
Milán definovaly debuty, Paříž se snažila splatit dluhy ve výstřednosti, Londýn jako kdyby se vše snažil dohnat svou neo glam vlnou a New York znovu zkouší být víc evropský. Teď stačí vše označit a sečíst, jenže tak lehké jako v excelu to nebude. Pokud móda byla až doposud vnímána jako vrtkavá, dá se říct, že sílícím vlivem sociálních médií už ztratila základy. Cancel culture chodí jako pešek po ústředí módních domů a nemilosrdně si vybírá své oběti. Proto na všech frontách vítězí nahota. S ní je to poměrně jednoduché. Dá se do ní schovat boj proti ageismu, proti diskriminaci a taky boj za pozitivní přijímání rozličných tělesných tvarů.
Foto: Viktoria Vaitusionak
LOEWE, SS23, Zero10 x Vogue CS
Foto: Viktoria Vaitusionak
DIOR, SS23, Zero10 x Vogue CS
Kam se ale od toho odrazit? A kdo bude dál určovat trendy, velcí hráči, nebo nezávislí tvůrci? Cesta z klubka otázek vede k pojmu vibes, tedy náladám, prý brzy nahradí trendy. Jedna z nejvýraznějších nálad prostupovala stylingy s líbivou Y2K estetikou. Její pozdní recyklát výrazně ovlivnil newyorskou přehlídku Fendi s Marcem Jacobsem v roli hostujícího designéra i Versace. Donatella totiž, coby modelku, obsadila Paris Hilton. 
Osobnosti se staly dalším synonymem nadcházející sezony. Kim Kardashian s hosty přehlídky Dolce & Gabbana poobědvala, zdánlivě netušíc, jak ostře se duo v minulosti naváželo do jejích sester. Inu, slávu je třeba krmit, klidně i špagetami. A právě díky síle charakterů si designéři na mnoha dovolili přemíru černé, barvy, která prostě sluší všem. Nicolas Ghesquiére v Paříži dokázal, že větší zip na šatech už našít opravdu nelze, Balecniaga se topila v bahně, doslova (a to i po skončení týdne módy). Nad Temží vtiskli pojmu glamourous novou tvář Simone Rocha a Erdem a v New Yorku si na Evropu hráli u Coach a taky s hostující přehlídkou Marni pod Brooklynským mostem. No prostě si to zkuste.   
O ZERO10: George Yashina štvalo nemilosrdné tempo módy, a tak se rozhodl, že to změní. A šel do toho po hlavě, proto je jeho start-up ZERO10 předním inovátorem v oblasti tvorby virtuální módy. „Digitální móda je jedinečný fenomén, který se objevil zhruba před třemi lety jako myšlenka vytvořená určitými vizionáři. Zprvu inspiroval inovátory a teprve teď začíná vystupovat ze stínu, aby navždy změnil průmysl. Klíčovou charakteristikou tohoto fenoménu je jeho technologická pokročilost a nový způsob uvažování, který v nás probouzí. A právě technologie je povětšinou největší výzva pro nezávislé projekty a start-upy. Rok 2023 bude časem pro statečné; kritéria, která od značek dostáváme, a naše nadcházející projekty to jen dokazují. Pro mě osobně to znamená, že projekty, jakým je i spojení Vogue CS a ZERO10, jsou významnými kroky, které konečně rozptýlí jakékoli pochybnosti, že digitální móda byla jen přechodným trendem,“ říká George. Zero10 je výjimečná platforma, když v reálném čase dovoluje uživatelům z celého světa vyzkoušet si modely a kreace od nezávislých návrhářů i zavedených značek. Ač se móda posledních sezon stává stále více hmatovou, roste i zájem o digitální try-on zážitek, který posouvá kreativitu návrhářů dál, za hranice fyzického světa. Bez tohoto růstu by móda vlastně skoro ztrácela svůj význam, protože pokud, coby součást naší kultury, mohla existovat jen jako myšlenka zakletá v produktech za tisíce dolarů, ztrácí svou skutečnou hodnotu, tu uměleckou. Inovátoři jako George Yashin však s pokročilými principy rozšířené reality vybízejí své okolí k rozšíření svého portfolia o digitální modely tak, aby se móda jako kreativní disciplína mohla šířit dál a dál. Podobně jako v březnovém čísle Vogue CS, kde si hned v úvodu budete moci prostřednictvím QR kódů vyzkošet vybrané looky z přehlídek, které studio ZERO10 exkluzivně navrhlo.