MódaPařížský týden módy a femme fatale budoucnosti
Sotiris Kaberis30. 9. 2022
Během čtvrtého dne pařížského týdne módy se návrháři pokusili představit si, jak bude vypadat femme fatale budoucnosti. Bude frivolní, sexy, s etickým přístupem k životnímu prostředí a bez tělesných standardů?
Gabriela Hearst byla první, kdo se ve své kolekci pro Chloe na jaro/léto 2023 podíval do budoucnosti. Americká návrhářka vytvořila jasnou a futuristickou vizi, a pokud podle ní existuje nějaký jistý způsob, jak dosáhnout klimatické změny, pak je to rychlá eliminace fosilních paliv, které se na světové spotřebě primární energie podílejí zhruba 84 %. Jaderný reaktor a molekulární komponenty posloužily jako inspirace pro designérku, která na jejich základě vytvořila včerejší show – a proměnila dívku Chloe v ženu. Dress code budoucnosti vypadá velmi jednoduše, jásavě a odhaleně. V kolekci se objevila řada kožených šatů – slunečně žluté minišaty s prošívanými živůtky a objemnými rukávy, přiléhavé midišaty se zakřivenými výstřihy a strukturované pojetí šatů s průstřihem, které byly obvykle ztvárněny v úpletech nebo žerzeji. Šaty sahající až na zem – o kterých jsme si na začátku mysleli, že jsou lesklé flitrované – byly celé z odpadové kůže. V této rebelské budoucnosti sedí žena Chloe na futuristickém kole, zatímco nosí barevné kožené motorkářské bundy a džínové obleky s provazy.
Foto: Courtesy of Chloe
Dalším velkým vizionářem budoucnosti je samoyzřejmě Rick Owens, designér známý svými dramatickými dystopiemi. Ačkoli bychom mu mohli dát přezdívku temný princ módy, díky neobvyklosti návrhů – v očích nezasvěcených – dokázal tento svůj alternativní vesmír proměnit v podívanou, kterou na pařížském týdnu módy musíte vidět. Dámská kolekce pro letošní sezonu jaro 2023 nese stejně jako předchozí pánská název EDFU podle egyptského chrámu na západním břehu Nilu. Jako návrhář se Owens vždy cítil dojat nadčasovostí egyptské kultury, když ve sklepě svých rodičů viděl filmy s Thedou Bara oblečenou jako bájnou femme fatale nebo četl knihy o historii. S těmito odkazy v mysli se návrhář snažil představit si atraktivní a svůdnou ženu budoucnosti ve velmi reálném světě, v němž je světlo i temnota v dokonalé harmonii. Při pohledu na Palais de Tokyo a fontánu, která se tyčí do nebe, se tyto oddělené vize začaly stávat skutečnou realitou. Všechny materiály, které zvolil pro tuto kolekci, byly ohromující. Perleťové, ústřicové a slonovinové drapérie šatů s vysokými rozparky doplněné botami nad kolena a stejně barevnými saky z recyklovaného nylonu se před námi začaly míhat a tvořily esenci silné a mocné ženy ze sci-fi filmu připravené vyhrát bitvu o styl. Vrcholem kolekce této sezony byly šaty inspirované medúzami, které zaplnily celé molo. Návrhář, který se opět inspiroval herečkou Thedou Bara, vykouzlil tuto zvonovitou sukni z 200 metrů recyklovaného tylu, která zcela změnila pohled na proporce celé kolekce. Široká nebo vypasovaná, dlouhá nebo krátká, špičatá nebo zaoblená, tmavá nebo barevná, zkrátka spousta poetických protikladů, jaké zná každá každá žena.
Foto: Courtesy of Rick Owens