Móda

Nejikoničtější momenty Alexandera McQueena z přehlídkových mol

Největší showman i vizionář mezi návrháři. Alexander McQueen ohromoval diváky módních přehlídek divadelní teatrálností, ať už šlo o ohnivý kruh, déšť, sprejující roboty, nebo hologram Kate Moss. Připomeňte si spolu s Vogue nejikoničtější okamžiky z přehlídkových mol, které divákům vzaly dech.
Alexander McQueen byl vizionář. Jeho přehlídky v průběhu osmnáctileté kariéry jak pro stejnojmennou značku, tak pro Givenchy, kde v letech 1996 až 2001 působil jako kreativní ředitel, byly legendární: 10 minut čistého divadla, které fascinovalo svou troufalostí a konceptuální brilancí. 
Držitel čtyř ocenění British Designer of the Year a Řádu britského impéria (CBE) je nyní označován za génia. Je snadné zapomenout, že jeho výtvory byly ze začátku přijímány rozporuplně. Jeho absolventská módní přehlídka z roku 1992 nazvaná „Jack Ripper Stalks His Victims“ zahrnovala kabát potištěný trny nebo oděvy s všitými vlasy. Kolekce „Taxi Driver“ vzdala hold problémovému Travisi Bickleovi ze stejnojmenného filmu Martina Scorseseho, „Highland Rape“ byla komentářem ke zhanobení Skotska Anglií a „The Hunger“ ukázala transparentní korzety plné červů. Na přehlídce nazvané „Dante“ v roce 1996 seděla v první řadě kostra a na „It’s a Jungle Out There“ v roce 1997 vzplálo auto, i když jen náhodou. 
Foto: Guy Marineau/Conde Nast via Getty Images
Shalom Harlow, Alexander McQueen Spring 1999
McQueenovy šokující taktiky nebyly u sponzorů vždy oblíbené. Kolekce jaro/léto 1998, kterou částečně financovala firma American Express, byla předtím, než si tato společnost vyžádala změnu názvu, původně pojmenována „The Golden Shower“ (Zlatá sprcha). McQueen sice ustoupil a změnil název na „Untitled“ (Bez názvu), ale to mu nezabránilo poslat modelky na molo sestavené z nádrží s vodou, zatímco na ně pršelo a reflektory je koupaly v sugestivní žluté záři. 
Později v témže roce se jeho zkoumání elementů přesunulo od vody k ohni a přehlídku „Joan“ zakončila maskovaná modelka obklopená ohnivým kruhem. Přehlídka „No. 13“ upevnila McQueenovu pověst nejlepšího showmana. Nejenže angažoval paralympijskou atletku Aimee Mullins, která předvedla protetické nohy vyřezané z jilmového dřeva, ale show zakončil dvěma roboty sprejujícími potisk šatů, které na sobě měla supermodelka Shalom Harlow. Tehdy se zrodilo jedno z nejpamátnějších finále na přehlídkových molech v historii módy.
Tím však návrhář neskončil. Během následující dekády byli diváci vystaveni show se zlověstným kolotočem, lidskou šachovou partií, vizí podmořského světa po klimatické změně a přízračným hologramem Kate Moss. 
Vogue vzdává hold neuvěřitelné práci Alexandera McQueena a připomíná nezapomenutelné okamžiky z přehlídkových mol.