Móda

Proč má módní průmysl problém s diverzitou modelek

Letošní couture show návrháře Pierpaolla Piccioliho pro značku Valentino byla oslavou rozmanitosti a diverzity. Budou ho v budoucnu následovat i ostatní módní domy?
Více než polovina modelek v extravagantních šatech Valentino byla tmavé pleti. Například Súdánka Adult Akech předváděla růžový plášť s velkou kapucí a show uzavřela Naomi Campbell, která se po čtrnácti letech vrátila na molo Valentino couture v šatech z transparentní černé organzy. Svůj velký debut měla somálsko-americká modelka Ugbad Abdi, jež zazářila po boku velkých hvězd přehlídkových mol. Naomi byla dojatá, stejně jako zpěvačka Céline Dion v první řadě. Ukázala totiž, že jdou věci dělat jinak. Bohužel byla tato show výjimkou.
Foto: Jamie Stoker
Problém s diverzitou je patrný napříč celým módním průmyslem, ale situace se alespoň na ready-to-wear přehlídkách začíná pomalu obracet. Zpráva společnosti Fashion Spot uvádí, že letošní castingy byly nejrozmanitější v historii, přičemž modelkám tmavé pleti připadlo 38 % nabídek. V couture tomu tak není. Přes 22 přehlídek, ale na mole se objevilo jen 26 % exotických tváří. 
Adult Akech sice otevírala přehlídku Givenchy, Selena Forrest show Dior a Tami Williams Balmain, nevěsty však byly převážně bělošky. 

Věci se začínají měnit

„V módním průmyslu se začínají věci měnit. Bude to sice trvat ještě mnoho let, ale třeba se jednou dočkáme větších změn,“ věří Akech. „Show Valentino byla pro ostatní skvělým příkladem. Casting trval čtyři měsíce a bylo to na něm vidět,“ dodává Naomi Campbell. 
Zatímco u Valentina vybíral modelky dlouholetý castingový ředitel, většina pařížských značek se ještě stále spoléhá na pomoc velkých externích agentur s klasickým portfoliem. Dost často také nemají finanční motivaci posílat dívky na couture. „Celé je to o penězích. Když jdete přehlídku Chanel, Dior, Givenchy nebo Valentino, prorazíte, ale u ostatních značek tomu tak není,“ vysvětluje castingový agent James Scully. 
Foto: Jamie Stoker
Je přesvědčen o tom, že couture week má co dohánět. „Móda by měla být demokratická, ale couture je pochopitelně pro obyčejného smrtelníka nepřístupným světem zahaleným tajemstvím.“ 
Piccioliho vize však byla jiná a zcela jasná: přenést zastaralého ducha couture do 21. století. „Je to celé o individualitě,“ prohlašuje. 
V Paříži před pár týdny proběhlo další kolo přehlídek. A i když dramatické siluety, luxusní tkaniny a dekadentní prostory zůstávají, tváře se pomalu mění. Nakonec to s diverzitou v couture nebude v budoucnu tak špatné.