Fashion

Haute couture nové doby

Haute couture vstupuje do nové éry a její zastřešující instituce, Fédération de la Haute Couture et de la Mode, transformuje svou vizi s důrazem na propojování minulosti se současným designem. Co obnáší a jakým výzvám dnes čelí? 
V módě nic nepředčí haute couture. Má exkluzivní klientelu (přibližně 4 000 lidí po celém světě) a podobně exkluzivní jsou pozvánky na přehlídky. Proto se může zdát nedosažitelná a fantaskní. Couture je ve skutečnosti přísně řízené odvětví pouze pro zvané, pod dohledem pařížské Fédération de la Haute Couture et de la Mode (FHCM), která má na celý módní průmysl nepopiratelný dopad. FHCM byla založena v roce 1868 a střeží náročné standardy francouzské módní kultury. Předsedá módním týdnům v Paříži a podporuje nadějné návrháře, kteří vykazují kvalitu řemeslného zpracování splňující požadavky na zařazení mezi haute couture. 
Foto: Luc Braquet
Ateliér Chanel

Kdo jsou členové 

Federace má zhruba stovku členů a sestává ze tří komor: haute couture, dámská móda a pánská móda. Prezident FHCM Ralph Toledano spolupracuje s představenstvem, mezi jehož členy patří Pietro Beccari (Christian Dior), Delphine Bellini (Schiaparelli), Riccardo Bellini (Maison Margiela), Philippe Fortunato (Givenchy), Bruno Pavlovsky (Chanel) a Sophie Waintraub (Jean-Paul Gaultier), společně také schvalují nové členy. 
Pokud se módní dům stane členem federace, dostane se mu strategické, komunikační, marketingové, ekonomické, technologické, kulturní a dokonce i politické podpory. Členové komory haute couture navíc získávají umístění v oficiálním programu couture přehlídek. K lednu 2019 mezi členy patří Adeline André, Alexandre Vauthier, Alexis Mabille, Chanel, Christian Dior, Franck Sorbier, Giambattista Valli, Givenchy, Jean Paul Gaultier, Julien Fournié, Maison Margiela, Maison Rabih Kayrouz, Maurizio Galante, Schiaparelli a Stéphane Rolland.
Foto: Victor Boyko/Getty Images for The Business Of Fashion
Ralph Toledano, Paris Fashion Week, říjen 2016

Co je podstatou

Od masivního nástupu konfekce na počátku 20. století se význam haute couture zdánlivě pomalu vytrácí. Složitá pravidla a náročné pracovní postupy (dnes může výroba couture róby Giambattista Valli trvat až 240 hodin a spotřeba látky dosáhnout 6 000 metrů) činí couture nedostupnou pro kohokoliv mimo cílovou skupinu (kterou je  0,001 % populace). Haute couture, pod taktovkou FHCM, se však stala výkladní skříní řemeslného umění a tvořivé vznešenosti, ódou na to, čeho mohou dosáhnout přední návrháři a řemeslníci v oboru, a také inspirací pro ready-to-wear módní kolekce.
„Haute couture je špičkou v kreativitě, prostorem pro zkoumání, a to jak z hlediska řemeslného zpracování, tak z hlediska inovace designu,“ vysvětluje Ralph Toledano. „Haute couture je územím svobodného projevu pro návrháře stejně jako pro značky.”
Maria Grazia Chiuri z módního domu Dior doplňuje: „FHCM představuje velkou podporu, protože je schopna koordinovat velmi bohatou a rozmanitou základnu, aniž by přitom vstupovala do vize jednotlivých módních domů. Začala jsem pracovat s FHCM v době, kdy jsem byla kreativní ředitelkou u Valentina, i když jsme nebyli v tak úzkém kontaktu jako nyní. U Diora jsem s FHCM v častém kontaktu a spolupráce byla zásadní v mém chápání toho, jak francouzská móda funguje a působí, co je jejím kulturním a politickým apelem.” A dodává: „Podpora kultury módy je mimořádná. Je to něco, čím by se ostatní země opravdu mohly inspirovat. A zamyslet nad tím, jaký význam a váhu módě přikládají ve smyslu národní identity."
Foto: Getty Images
Giambattista Valli, Paris Fashion Week, Haute Couture Fall/Winter 2018/2019

Jaká jsou pravidla

Kolem přísných pravidel a předpisů vyžadovaných pro haute dle FHCM panuje řada mýtů. Haute couture je právně chráněný pojem, který byl poprvé oficiálně vymezen v roce 1945. Přidělit jej (nebo také odebrat z důvodu nedodržení níže uvedených předpisů) může komise jmenovaná ministerstvem průmyslu.
Aby členové obhájili status haute couture, musí zaměstnávat nejméně 15 lidí na plný úvazek pro zakázkovou výrobu a k tomu dalších 20 technických pracovníků na plný úvazek v některém ze svých ateliérů. Kolekce, které se veřejnosti představují v lednu a červenci a jsou vyráběny pro privátní klientelu, musí zahrnovat minimálně 50 originálních návrhů včetně denního a večerního looku, přičemž každý model vyžaduje více než jednu úpravu na míru. Každou sezonu jsou přizváni hostující členové. Pokud je značka pozvána čtyřikrát za sebou, stává se způsobilou ke členství. 
Někteří této instituci vzdorují, což ukazuje například kolekce Christian Dior AW18/19 s přesnou vnitřní strukturou a vnějšími úpravami realizovanými v poměrně skromných siluetách, která však měla podporu FHCM. „Kolekci jsem věnovala současnému pojetí couture, snažila jsem se otevřít dialog mezi různými klíčovými koncepcemi, které vycházejí z původní definice,“ vysvětluje Maria Grazia Chiuri. „Mé poselství vyjadřovalo skutečnost, že pravidla – přísná, přesto nezbytná – by měla rozvíjet tvořivost, hledání nových řešení a cest, nikoliv pouze standardizovat.“
Foto: Peter White/Getty Images
Maria Grazia Chiuri, Christian Dior, Haute Couture Fall/Winter 2018/2019

Jak se couture od roku 1868 mění

V době založení byla FHCM známa jako Chambre Syndicale de la Couture nebo des Confectionneurs et des Tailleurs pour Dame. Postupně byl název, v červnu 2017, změněn na úhlednější Fédération de la Haute Couture et de la Mode. 
FHCM se snaží držet krok s digitální revolucí a novým, mladším publikem. „Haute couture byla obvykle vyhrazena pro starší ženy, nyní jsme svědky fenoménu generační změny,“ říká Ralph Toledano. „Mileniálové vnášejí do couture vitalitu a nové technologie jsou impozantním spojencem v rozvoji řemesel a vývoji materiálů. Je to nová haute couture pro novou generaci,“ pokračuje. „Internetové stránky módních domů ukazují formáty zaměřené na mileniály. Inspiraci sdílejí přímo návrháři. Vizuálně už nejsou formální, ale živé, jsou to třeba filmové záběry z ateliérů, sdílení kulturních zkušeností s tvůrčími komunitami, výukové filmy. Jejich vzdělávací rozměr budí respekt.“
FHCM věnuje velkou pozornost společenským trendům, technologickému pokroku, digitálním platformám a jejich souvislostem s módou a kreativitou, aby byla skutečně propojená s další generaci klientů couture. „V turbulentním světě, jako je náš, je velmi důležité, aby se naše publikum spoléhalo na pevné body, kterým může věřit, na pilíře, na kterých může stavět, na instituce schopné budovat mosty mezi odkazem minulosti a současností a schopné předvídat budoucnost. A právě tak svou roli vnímá FHCM,” vysvětluje výkonný prezident FHCM Pascal Morand.
Foto: Luc Braquet
Ateliér Chanel

Jaké výzvy couture čekají 

Pokud jde o proces návrhu a vývoje, vidí Maria Grazia Chiuri dialog FHCM s průkopníky módního průmyslu jako příležitost pro růst a expanzi. „FHCM sleduje, co se děje za hranicemi Francie, a hledá způsoby, jak zahrnout postupy z jiných kultur a výrobních tradic do francouzské produkce.” 
„FHCM pozorně sleduje čtvrtou průmyslovou revoluci a její dopady,“ říká Pascal Morand. „Je to vždy otázka optimálního vyvážení low-tech, mid-tech a high-tech. Pracujeme také na hledání cest, jakými mohou inovace podpořit posun směrem k udržitelnému rozvoji.“ Pascal Morand vysvětluje, že FHCM spolupracuje se členy, technologickými společnostmi i experty z akademického prostředí. Snaží se o neustálý dialog mezi couture a digitální revolucí. „Technologie a inovace musí podporovat design a kreativitu, nikoliv je nahrazovat.“