Móda
Foto: Cavan Pawson/Evening Standard/REX/Shutterstock
Nejikoničtější momenty Alexandera McQueena z přehlídkových mol
Radhika Seth17. 3. 2021
Největší showman i vizionář mezi návrháři. Alexander McQueen ohromoval diváky módních přehlídek divadelní teatrálností, ať už šlo o ohnivý kruh, déšť, sprejující roboty, nebo hologram Kate Moss. Připomeňte si spolu s Vogue nejikoničtější okamžiky z přehlídkových mol, které divákům vzaly dech.
Alexander McQueen byl vizionář. Jeho přehlídky v průběhu osmnáctileté kariéry jak pro stejnojmennou značku, tak pro Givenchy, kde v letech 1996 až 2001 působil jako kreativní ředitel, byly legendární: 10 minut čistého divadla, které fascinovalo svou troufalostí a konceptuální brilancí.
Držitel čtyř ocenění British Designer of the Year a Řádu britského impéria (CBE) je nyní označován za génia. Je snadné zapomenout, že jeho výtvory byly ze začátku přijímány rozporuplně. Jeho absolventská módní přehlídka z roku 1992 nazvaná „Jack Ripper Stalks His Victims“ zahrnovala kabát potištěný trny nebo oděvy s všitými vlasy. Kolekce „Taxi Driver“ vzdala hold problémovému Travisi Bickleovi ze stejnojmenného filmu Martina Scorseseho, „Highland Rape“ byla komentářem ke zhanobení Skotska Anglií a „The Hunger“ ukázala transparentní korzety plné červů. Na přehlídce nazvané „Dante“ v roce 1996 seděla v první řadě kostra a na „It’s a Jungle Out There“ v roce 1997 vzplálo auto, i když jen náhodou.

Foto: Guy Marineau/Conde Nast via Getty Images
Shalom Harlow, Alexander McQueen Spring 1999
McQueenovy šokující taktiky nebyly u sponzorů vždy oblíbené. Kolekce jaro/léto 1998, kterou částečně financovala firma American Express, byla předtím, než si tato společnost vyžádala změnu názvu, původně pojmenována „The Golden Shower“ (Zlatá sprcha). McQueen sice ustoupil a změnil název na „Untitled“ (Bez názvu), ale to mu nezabránilo poslat modelky na molo sestavené z nádrží s vodou, zatímco na ně pršelo a reflektory je koupaly v sugestivní žluté záři.
Později v témže roce se jeho zkoumání elementů přesunulo od vody k ohni a přehlídku „Joan“ zakončila maskovaná modelka obklopená ohnivým kruhem. Přehlídka „No. 13“ upevnila McQueenovu pověst nejlepšího showmana. Nejenže angažoval paralympijskou atletku Aimee Mullins, která předvedla protetické nohy vyřezané z jilmového dřeva, ale show zakončil dvěma roboty sprejujícími potisk šatů, které na sobě měla supermodelka Shalom Harlow. Tehdy se zrodilo jedno z nejpamátnějších finále na přehlídkových molech v historii módy.
Tím však návrhář neskončil. Během následující dekády byli diváci vystaveni show se zlověstným kolotočem, lidskou šachovou partií, vizí podmořského světa po klimatické změně a přízračným hologramem Kate Moss.
Vogue vzdává hold neuvěřitelné práci Alexandera McQueena a připomíná nezapomenutelné okamžiky z přehlídkových mol.

1 / 35
Kate Moss, London Fashion Week, září 2000
Vogue
Doporučuje

Móda
Doteky Liběny Rochové. Jedinečná módní výstava, kterou si nesmíte nechat ujít
Danica Kovářová4. 12. 2025
Trendy
Nejkrásnější kabáty sezony podle královny a princezen
Natálie Debnárová3. 12. 2025
Hudba
