Přehlídky

V Římě všechno začíná. Valentino Haute Couture podzim–zima 2022/2023

Možná vás to nikdy nenapadlo, ale filozofové a spisovatelé mají mnoho společného s návrháři a módou. Ve snaze proniknout do jejich myslí a rozluštit záhadu, co se skrývá za srovnáním těchto dvou zcela odlišných typů lidí, je rozdělíme do tří různých kategorií v souvislosti s jejich uměním a tím, jak definovali krásu. Východiskem mnoha umělců, malířů, sochařů a spisovatelů je současnost. 
Foto: Valentino
Jejich hlavním úkolem je vytěžit krásu ze současnosti, což znamená, že krása není přímo pozorovatelná v toku času. Umělcovým darem a posláním je odhalovat základní krásu skrytou v pomíjivých jevech. Pro jiné je krása a modernost neustálou proměnou myšlenek, posouváním hranic tím, že nemá konkrétní podobu ani identitu. Je to abstraktní ikona, oproštěná od jakéhokoli praktického zájmu. A pro málokoho stojí skutečná krása tváří v tvář ideálu, ikoně, něčemu klasickému a známému, neměnné formě, která tu byla vždy. Přesně tak, jak se domníval Platón.
Pro Pierpaola Piccioliho je krása věčná. Nemá strukturu ani tvar. Má emoce a pocity, je to entita, která žije uvnitř každého jedince. Jeho móda jako návrháře měla vždy ve své DNA fragmenty minulosti, jako způsob, jak se vyvíjet a být moderní. Ale jako umělec či couturiér je jeho pojetí krásy v rozporu s minulostí. Nikdy se neohlíží zpět. Místo toho poukazuje na budoucnost prostřednictvím přítomnosti. „Síla krásy umožňuje představit si budoucnost, v níž jsou lidé, vnitřní hodnota našeho lidství, středem všeho. Krása je odolnost“.
Kreativní ředitel Valentino přistupoval k haute couture jako vždy sebejistě a přehlídku Couture Fall/Winter 2022 přenesl do města, kde byla značka založena, do Říma. Pro návrháře je kolekce znamením naděje, svobody a příslibu, tedy přesně toho, co italské hlavní město představuje. Historie a zajímavá směs prolínání kultur napříč staletími. Pierpaolo Piccioli měl vše z toho na paměti a představil tak silný a rozmanitý casting čítající modely všech typů postav, barev a preferencí, kteří se prošli po Španělských schodech a končili na molu v sídle značky na náměstí Piazza Mignanelli.
Po 23 letech práce pro maison cítil Pierpaolo Piccioli potřebu „pochopit, kolik ze sebe dokáže najít v dnešní podobě Valentina a také kolik ze samotné značky zůstalo v něm samotném.“ Vytvořením kolekce „The Beginning“ zahájil dialog mezi ním a Valentinem Garavanim. Kromě toho, že při tvorbě nahlédl do minulosti, se kolekce zjevně dívá do budoucnosti. „Nikdy jsem necítil potřebu cokoli odebírat, aniž abych přidal svůj vlastní pohled,“ upřesňuje. A skutečně, historie značky byla přítomna v krajkových šatech, peří, detailech, sexy střizích, šatech z růží a samozřejmě v půvabu. Historie a archiv se díky spektru modernity zcela proměnily v něco nového. Muž s dlouhými růžovými vlasy a tetováním se prošel po obrovském mole v neonově žlutých šatech a uvedl módní průmysl do éry uvědomění, ohleduplnosti a skutečné změny.