Odebírejte novinky Vogue

Obálka aktuálního čísla
Vogue CS do schránky. Poštovné zdarma.
Napište, co hledáte
Přehlídky

Vogue exkluzivně: Nekontrolovatelný Balmain se vrací k haute couture

Sam Rogers24. 1. 2019
Francouzský módní dům se vrací k haute couture a Vogue měl vzácnou příležitost se v pařížském sídle zeptat kreativního ředitele Oliviera Rousteinga na jeho velké sny, dědictvích ateliéru a proč je pro něj Balmain prostě "nekontrolovatelný”.
"V módě existuje posedlost tím, co je skutečné, co vidíte na ulici. Můžete být až tak skuteční, že ztratíte svůj sen," říká Olivier Rousteing v pařížském sídle francouzského domu. Na kraji jeho stolu leží hromada vaflí, sklenice s džemem a Nutella. Je to příjemný pohled a v módě, navíc haute couture, vzácný. Rousteing zjevně dělá věci jinak.
Návrat značky Balmain k haute couture po šestnáctileté přestávce je jeho způsob, jak znovu vdechnout život snu. "Žijeme ve světě, ve kterém se téměř bojíme ohlédnout zpět do minulosti, protože jsme všichni ve stresu z toho, co přinese budoucnost, z toho, co bude dál. Dívám se do minulosti právě proto, abych pochopil přítomnost, a mohl o lepší budoucnosti snít."
Autor: Luc Braquet
Foto: Luc Braquet
Autor: Luc Braquet
Foto: Luc Braquet
Autor: Luc Braquet
Foto: Luc Braquet
Rousteingova budoucnost je určitě zářivá – a zaneprázdněná. V loňském prosinci uvedl nové logo Balmain ("moderní, ale zároveň vintage"), minulý týden spustil aplikaci ("demokratizující módu prostřednictvím digitálního světa") a příští měsíc otevře vlajkovou loď značky v ulici Saint-Honoré ("na to jsem velmi pyšný"). V září bude jeho příběh zachycen v dokumentárním filmu. K tomu přidejte program módních přehlídek.
Setkáváme se den po jeho přehlídce pánské kolekce podzim/zima 2019, měsíc před uvedením dámské kolekce a pouhý týden před debutovou kolekcí haute couture. "Jsem opravdu nervózní," říká návrhář, i když byste to z jeho vystupování sotva poznali. "Připomíná mi to dobu, kdy jsem začal spolupracovat s baletem, když jsem viděl kostýmy Karla Lagerfelda a Christiana Lacroixe. A teď jsem to já.”
Autor: Luc Braquet
Foto: Luc Braquet
Autor: Luc Braquet
Foto: Luc Braquet
Autor: Luc Braquet
Foto: Luc Braquet
Rousteingova konfekce měla vždy neuvěřitelně komplikované detaily, ale jeho couture je extrémní. Perly, tvíd, prošívaný nebo graffiti potištěný plast, tkané řetězy, denim a kožené peří soutěží o pozornost se supersized siluetami. Stejně jako kovové čelenky vyrobené ve spolupráci s House of Malakai a binokulární brýle inspirované operou, které, jak sám říká, "jsou opravdu couture".
“Inspirací je Paříž. Je to o kráse Francie," vysvětluje návrhář, zatímco ukazuje na svůj mood board, elegantní výběr obrázků včetně mnoha kousků z archivu značky. "Vracím se k základům," říká a odkazuje na původní couture přehlídky Pierra Balmaina a později Oscara de la Renty – "jednoho z nejotevřenějších mužů módního světa" – který řídil Balmain mezi lety 1993 a 2002.
Autor: Luc Braquet
Foto: Luc Braquet
Autor: Luc Braquet
Foto: Luc Braquet
Autor: Luc Braquet
Foto: Luc Braquet
Navzdory inspiraci z minulosti tvoří Rousteing svým vlastním způsobem. Jeden konkrétní kousek to dokládá obzvláště dobře: neuvěřitelně lehká péřová kombinéza. "Monsieur Balmain miloval peří," říká Rousteing, "a toto je moderní peří." Je to v podstatě nová podoba pleteniny, kde byla vlákna nahrazena ručně barvenými italskými pštrosími pery, jemně svázanými a utkanými. Šesti lidem práce trvala 1 200 hodin. 
"Je to mix práce s pleteninou, háčkováním, s perlami a krystaly Swarovski tkanými skrz materiál, který tím pozvednou," vysvětlují specializovaní krejčí mezi úpravami. Na místě vše drží dva kovové řemínky, ručně vyráběné v Itálii. Není tu žádná spodní vrstva, což vysvětluje onu lehkost.
Autor: Luc Braquet
Foto: Luc Braquet
Zdá se, že návrhář přijal za svou nenápadnou sebedůvěru ateliéru Balmain. "Nikdy se neobávají žádných šatů nebo čehokoliv jiného," říká. "Vše berou jako velkou výzvu, tvrdě pracují, mají opravdový cit pro řemeslné zpracování, jsou oddaní své profesi. Je to jejich vášeň. Tím se couture odlišuje. Lidé jím žijí.” Nebát se názoru ostatních je Rousteingovi vlastní. “Nepracujeme s trendy, tvoříme něco nadčasového. To je epické.”
Autor: Luc Braquet
Foto: Luc Braquet
Autor: Luc Braquet
Foto: Luc Braquet
Autor: Luc Braquet
Foto: Luc Braquet
Rousteing to umí se slovy. Přechází mezi francouzštinou a angličtinou s přízvukem, kterým okouzluje ve videích na Instagramu 5,1 milionu followerů. Když jsme ho požádali, aby vyjádřil podstatu značky Balmain v jednom slově, nezaváhal. “Nekontrolovatelný,” říká francouzsky. "Je to sexy, je to sebejisté, je to moderní. Zároveň jsem posedlý minulostí. Miluji rozmanitost, ale také se rád inspiruji francouzskou kulturou. Balmain je o rozmanitosti, sebedůvěře a jedinečnosti." 
A to slovo se opravdu hodí vzhledem k velkolepým plánům katarské mateřské společnosti Mayhoola, která koupila značku Balmain v roce 2016. “Zpočátku jsem nevěřil, že by Balmain mohl být tím, čím je dnes," zamýšlí se Rousteing. "Proto říkám nekontrolovatelný. Je to proto, že nemůžeme předvídat, co se stane zítra."
Autor: Luc Braquet
Foto: Luc Braquet
Autor: Luc Braquet
Foto: Luc Braquet