PřehlídkyKim Jones o své debutové kolekci Fendi Couture Spring-Summer 2021 pro odvážné průkopnice
Olivia Singer27. 1. 2021
Normálně bychom s Kimem Jonesem seděli v překrásných prostorech ateliérů Fendi. Místo toho s ním jdeme na procházku po Sussexu během neskutečně sychravého dne. Je odpoledne, kvůli mlze to však vypadá, jako kdyby byl podvečer. Jsme daleko od italského hlavního města, kde mezitím švadleny bez přestávky vyšívají složité ornamenty na jeho první debutovou haute couture kolekci pro Fendi.
Nedávno si pořídil chatu na vesnici Rodmell, co by kamenem dohodil od domu, kde vyrůstal. „Jako teenager jsem hodně času trávil ježděním na kole po okolí,“ říká, zatímco se vyhýbá projíždějícímu traktoru. „První kolekce je téměř autobiografická. To, na co odkazuji, je opravdu hodně osobní.“
Na poli módy se Kim Jones pohybuje již více než deset let. Doposud působil tři roky jako umělecký ředitel pánské módy Dior, kde bravurně kombinoval romantický odkaz zakladatele se současným moderním proudem.
Předtím strávil sedm let ve funkci kreativního ředitele pánských kolekcí u Louis Vuitton. Připisuje se mu hlavně propojení světa streetwearu s vysokou módou. Právě on má na svědomí spolupráci značky se Supreme z roku 2017, považovanou za zlomový moment v historii módního průmyslu.
Foto: Nikolai von Bismarck
Foto: Nikolai von Bismarck
„Odmalička jsem si uvědomoval, že je toho na světě hodně k vidění. V mnoha ohledech je ale daleko těžší hledat inspiraci během lockdownu, takže jsem se tentokrát zaměřil sám na sebe.“ Při tvorbě nové kolekce pro Fendi čerpal ze svých cest po Amazonii nebo Japonsku. Vrátil se do dob, kdy byl mladý, a trávil všechen čas v Rodmellu a na statku v Charlestonu, kde po škole chodil skicovat do místních zahrad.
Právě teď vcházíme do jeho chaty. Kapky deště bijí do oken. Kate Moss lenoší na gauči oblečená v jednom z jeho modelů. „Vždy jsem chtěla nosit jeho pánské oblečení a teď konečně začal dělat dámské kolekce,“ raduje se Kate v šedé róbě prošívané stovkami křišťálových motivů lučních květů. „Vše, co dělá, je pokaždé hodně cool a moderní. Ví, co lidé chtějí nosit.“
Ptám se Jonese, co ho přivedlo právě do tohoto malého venkovského sídla ze 16. století s malými stropy a dokonale zachovanou architekturou. „Pokud někde žijí umělci nebo spisovatelé, jejich energie je všudypřítomná. Když jsem procházel kolem knihkupectví v Lewesu, vždy tam měli knihy Virginie Woolf. Staré školní eseje byly dost často věnované životu Rogera Fryho. Jsou zkrátka všude.“
Právě kolektivní kreativita anglických umělců a intelektuálů z Bloomsbury Group byla pro Jonese hlavní inspirací při tvorbě první kolekce pro Fendi. Svými názory a uměleckými počiny byli ve výrazné opozici vůči hodnotám a typickým rysům tehdejší viktoriánské éry. „Myslím, že to byla dost pokroková komunita lidí. Jejich pohled na tehdejší dění byl působivý.“
Foto: Nikolai von Bismarck
Kolektivní energie je pro Kima Jonese důležitá i dnes. Možná víc než kdy jindy. Rád takto pracuje. Je proslulý svými kontakty. Od Beckhamových, Kate, Naomi až po Kanyeho. Není to žádný snob. Inspiraci hledá všude. Miluje Baby Yodu a ví toho o něm stejně tolik jako o umělcích ze 16. století. Hamburgerové krabičky od návrháře Juliena Macdonalda uctívá stejně jako svou sbírku drahých obrazů.
Modernistický román Orlando byl výchozím bodem pro jeho couture kolekci. Woolf ho napsala na základě rozchodu se svou blízkou přítelkyní Vitou Sackwille-West. Dalo by se říct, že je to jeden z nejkrásnějších a nejdelších milostných dopisů v dějinách literatury. „Každý model je hlavně o osobnosti, která ho bude nosit. To je kouzlo couture, protože je navržené speciálně pro danou osobu. Chtěl jsem propojit různé éry z bohaté historie značky Fendi, a právě proto se mi vybavil román Orlando. Chtěl jsem vytáhnout ty nejlepší stěžejní body z éry za Karla Lagerfelda a dát jim novou tvář. Podívat se na ně z jiného úhlu bez toho, aniž bych to celé působilo nostalgicky.“
„Chci vzdát hold značce Fendi. Je o silných ženách, inteligentních ženách, které vědí, co ve svém životě chtějí. Jsou stejně průkopnické jako avantgardní umělkyně z Bloomsbury, jako ženy na mé přehlídce. Má první haute couture kolekce pro Fendi je oslavou historie a uctívá úžasné příběhy těchto žen. Začíná se psát nová kapitola.“