Přehlídky

Přímo z MBPFW: Pět studentek UTB Zlín versus Praha. Jak to dopadlo?

I druhý přehlídkový den otevřeli studenti, tentokrát z Ateliéru designu oděvu Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně.
Foto: Alexander Bel
Magdaléna Mikuličáková se zaměřila na komplikované konstrukce v kontrastu s jemnými nabíranými materiály. Uvnitř šatů byl přiznaný, odhalený korzet, na němž pak byly vlastní šaty nebo top, které se od něj vizuálně i provedením záměrně vzdalovaly. Návrhářka je kombinovala s nabíranými průhlednými metalickými kalhotami zdobenými volány v bočních švech. Hlavním tématem její kolekce byla hra s proporcemi.
Foto: Alexander Bel
Foto: Martin Stembera
Nostalgická kolekce Adriany Šatkové se ohlížela za obdobím 1948 - 1952 v Československu. Inspirací byl folklór a žena - budovatelka stojící v čele pracující třídy. Viděli jsme manšestr, sukni vyšívanou obřími máky, nápisy "buduj seba", "emancipovaná na věčné časy" nebo nezapomenutelné jarmilky – dobovou obuv na tělocvik. Nechyběla červená barva, jako reference na komunistickou stranu, ze síťovek se na nás koukal deník Právo a hudba závěrečného defilé nám připomněla oblíbený popěvek “Pramen zdraví z Posázaví”. Od sametové revoluce uplynulo skoro třicet let, má mladá nastupující generace potřebu stále se svým způsobem vypořádávat s obdobím totality, o kterém ví jenom z vyprávění svých rodičů?
Obrazy Soniy Delaunay se staly určujícím tématem pro Barboru Mrňákovou a její trika, sukně a šaty byly potištěny pestrobarevnými nápisy. Další modely měly nádech dekonstruktivismu, barevné plochy odlišných materiálů pak vytvářely postmoderní mozaiku divokých vzorů, tvarů a barev.
Eva Papoušková se zaměřila na funkční oděv, pracovala s nepromokavou bio bavlnou Ventile, funkčními podšívkami a inovativním zapínáním. Do kolekce zařadila pánské i dámské looky. Barevnost byla spíš strohá, silueta jednoduchá, až elegantně přísná.
Foto: Martin Stembera
Tvorbu Michaely Hriňové jsme na MBPFW mohli vidět již dříve v rámci soutěže Van Graaf Junior Talent. Streetově laděná kolekce obsahovala snadno nositelné looky tvořené mikinami, tepláky, oversize plášti, dekonstruovanými bundami a džínovými komplety. Kolekce, stejně jako celkový styling, byla jednoznačně z celého bloku nejvyzrálejší, ale v porovnání s dalšími designéry pracujícími se streetwearem je otázkou, v čem je odlišná, jaká je vlastně návrhářská identita autorky.
Téma identity ostatně bylo cítit zatím ze všech uvedených kolekcí fashion weeku a pro některé, i světové designéry představuje celoživotní hledání.
Galerii všech předvedených looků najdete na stránkách Mercedes-Benz Prague Fashion Week