Přehlídky
Foto: Matyáš Matlach
Jaké návrháře budeme sledovat po We’re Next 2024?
Jan Boublík16. 9. 2024
Osmý ročník přehlídek studentských prací přivedl pozornost k detailům jednotlivých kolekcí a dokázal, že současní tvůrci nechtějí rozumět módě.

Foto: Matyáš Matlach
Dorota Kostelna
Naučit se experimentovat a rozvíjet svou fantazii nezávisle na dění kolem, nebo proniknout do stávajících schémat módního průmyslu a měnit jeho podobu zevnitř ostrými komentáři? Absolventi z českých vysokých škol řeší dilema po svém. Jako by se vzdávali možnosti získat titul návrhář módy a vytvářejí kolekce, které svým charakterem záměrně přehlížejí soudobou kulturu odívání. Zároveň se zbavují nutnosti komentáře a v tvorbě utíkají k touze dokonalého vykreslení divadelních charakterů tak, jak se o to na počátku 90. let pokoušeli Galliano a McQueen. Inspirace jejich dílem byla cítit i v kolekci Vojtěcha Smrže, který v celku The Kabinet vycházel z estetiky filmu Kabinet doktora Caligariho. Oslavuje scénografický aspekt Roberta Wieneho, student UMPRUM tak vytvořil sérii mysteriózních kostýmů nočních postav středověké Prahy z počátku minulého století a pomyslně se zařadil po bok návrhářů z ateliéru Němec – Gnidiaková, kde už v minulosti pomáhal se vznikem některých kolekcí.
Temnotu přenesla do oděvů i Alexandra Vlková (z UTB Zlín) se svou kolekcí vdov, jejichž úbor vycházel z folklorních tradic. Z těch ve své práci vycházela i Dorota Kostelna (rovněž ze Zlína). V kolekci s názvem Pľuzgiere starých materí chtěla připomenout sílu babiček a prababiček, které se v ohromném měřítku velkých dějinných událostí staly přehlíženými hrdinkami. Pomyslné brnění vytvořila pomocí formování kůže, kterou opatřila metalickým povrchem tak, že některé kusy skutečně připomínaly kovovou výzbroj.

1 / 10
Dorota Kostelna
Naopak za trendy se svým způsobem ohlížely kolekce Antonie Šteflové a Matěje Pšeničky, alias Pchendy, které pracovaly s pleteninami, jež jsou mezi mladými studenty velmi populární pro možnost práce bez odpadu. Proto se teď většina studentských zraků upíná k technologické univerzitě v Liberci, která je vybavena pokročilými pletacími stroji. Zatímco Šteflová uvedla svoji verzi, dost barevnou, office siren, Pchenda, student z AVU, chtěl do úpletů obléct pražskou queer royalty.
Vogue
Doporučuje

Vogue Leaders
I Česko může být pro zahraniční tvůrce dobrý trh, říká Lukáš Spilka, zakladatel We’Re Next
Jana Patočková26. 11. 2025
Trendy
Mikrotrend alert: Proč je letos všechno tak průhledné?
Natálie Debnárová19. 11. 2025
Móda
