Přehlídky

Tamara Ralph o nové haute couture kolekci: Vše jsem změnila a poskytla lidem útočiště

Poprvé v historii haute couture se nové kolekce nepředstavují na tradičních přehlídkách a prezentacích v ateliérech, kam dostane pozvání pouze malá hrstka vyvolených, ale v digitální podobě přístupné všem. Zatímco řada značek připravila jen inspirativní video, britský módní dům Ralph & Russo uvádí kolekci více než padesáti šatů a kalhotových kostýmů a k tomu vlastní avatarku. O tom, jak koronavirus ovlivnil vysokou krejčovinu a co pozitivního přinesl, si s Tamarou Ralph povídala fashion & beauty editorka Cindy Kerberová.
Foto: archiv značky
Ralph & Russo Haute Couture podzim - zima 2020/2021
Značka Ralph & Russo letos slaví deset let od svého založení a šest let je oficiální součástí nejprestižnějšího módního klubu světa, po více než sto letech se stala prvním britským domem, který může své kolekce označit za haute couture. Během krátké doby si Tamara Ralph a Michael Russo vybudovali hvězdnou klientelu v čele s Angelinou Jolie, Meghan Markle, Kirsten Dunst, Kylie Minogue či Arizonou Muse a pověst značky, ke které si stylisté největších hollywoodských hvězd chodí vybírat šaty na nejdůležitější události včetně předávání Oscarů
Dnes však stovky hostů a celebrit nezasedly v Paříži na přehlídce, haute couture se protentokrát odehrává v digitálním světě. Jak se globální koronavirová krize odrazila v práci na tolik očekávané kolekci haute couture pro podzim a zimu 2020/2021? „Běžně pracujeme šest měsíců dopředu a vždycky přemýšlíme o sezonu napřed,“ říká návrhářka Tamara Ralph. „Takže než v Británii začala karanténa, bylo navrhování a příprava této kolekce v plném proudu.“ Designérka se z ateliéru přesunula domů, ale s prohlubující se pandemií a ve světle mnoha společenských otázek, které se začaly vynořovat, zjistila, že původní koncept stojí mimo aktuální dění. „Na konci března jsme se rozhodli zcela změnit směr a usilovat o myšlenku, která bude nejen relevantnější, ale také nám umožní kreativně vyjádřit hodnoty v čase velkých změn a dát našim klientům něco jako útočiště. Pro všechny z nás to byla náročná doba. Přestože to nebylo úplně snadné, jsem ráda, že jsme kolekci posunuli správným směrem.“

Výlet do světa fantazie s digitální múzou

Foto: archiv značky
Ralph & Russo Haute Couture podzim - zima 2020/2021
Foto: archiv značky
Ralph & Russo Haute Couture podzim - zima 2020/2021
Desetiletí haute couture od A do Z stála na práci tisíců lidí a jejich rukou, digitalizace se jí prakticky nedotýkala, většina značek ani své couture přehlídky nevysílala online. Letošní rok ale změnil i to. Značka se sídlem v Londýně spolu s novou kolekcí představila i digitální tvář – avatarku Hauli. Její jméno v tradiční svahilštině znamená sílu a moc. Hauli ukazuje haute couture kolekci na sezonu podzim–zima 2020/2021 na pozadí sedmi divů světa. 
„Celá příprava kolekce byla velkou výzvou. Jsme zvyklí před každou show spolu trávit spoustu času,“ říká Tamara. „Navrhování je kolektivní proces a já nemohla být fyzicky se svým týmem. Tentokrát jsme museli být hodně flexibilní, místo meetingů videohovory, jedině tak jsme mohli vzájemně sdílet ilustrace. Tam, kde to bylo možné, jsme také posílali zásilky poštou, a tak jsme mohli mít pod kontrolou samotnou výrobu.“
S výsledkem i prací celého týmu je designérka spokojená. „Neztratili jsme pocit sounáležitosti. Je to přitom tak snadné v tomto obtížném období nechat se pohltit tím, co se děje ve světě. Myslím si, že tento nový způsob práce nám pomohl udržet si rozum a inspiraci.“ Celá kolekce představuje útěk do světa fantazie, kde všechno je přesně tak, jak má v dokonalém světě být. Rozevláté sukně, obrovské mašle, květiny z orgazny. Zářivé odstíny levandulové, fuchsiové a bílé září vůči blankytně modré obloze. Přesně tohle klientky u Ralph & Russo hledají a Tamara jim to i tuto sezonu dává v hojné míře. 

Z vlastních zásob

Haute couture značky tradičně spolupracují s výrobci látek z Francie a Itálie, což ještě víc ztížilo práci designérů. Řada návrhářů už na jaře hovořila o těžkostech, které v souvislosti s karanténou a uzavřením italských továren prakticky přes noc přijdou. „Naštěstí jsme mohli využít vlastního archivu látek a materiálů, který je obrovský. V tomto ohledu jsme měli velké štěstí,“ prozradila Tamara. Paradoxně celá situace kolem dodavatelů udělala z haute couture ještě udržitelnější a ekologičtější záležitost. 
Chtěla jsem, aby tato kolekce působila lehce a povznášejícím dojmem, proto v ní dominují odstíny žlutého zlata, nebesky modré, lesní zeleně, levandulové a fuchsiové.
Foto: archiv Ralph & Russo
Tamara Ralph
Foto: archiv Ralph & Russo
Atelier Tamary Ralph
Vedle barevné palety inspirované přírodními odstíny pocit lehkosti a optimismu umocňují látky v čele s organzou, hedvábným krepem, šifonem a taftem. „Chtěla jsem propojit digitální svět s realitou, a tak jsme vytvořili speciální digitální potisky na modelech z taftu i tvídu. Představují mj. rozmazané květiny pod vodní hladinou, spojení techniky a motivů odkazuje na svět, jak jej známe, ale zároveň je jedinečný.“

On-line prezentace vs. módní přehlídka

Současný způsob představování kolekcí má podle Tamary velké plusy i minusy. „Digitální couture přehlídka znamená, že více klientů z celého světa může vidět kolekci ve stejnou dobu, aniž by museli cestovat do Paříže. Digitální show může nejen posunout hranice kreativity, ale také oslovit výrazně větší publikum. Na druhou stranu jsem přesvědčena, že navzdory všemu pozitivnímu, co v této době technologie přinášejí, nemůžou zcela nahradit klasickou přehlídku. Jako byste chodili do kina místo do divadla, na přehlídce jste její součástí, více vás vtáhne do děje.“ V budoucnu bude podle Tamary výzvou pro značky, aby našly rovnováhu mezi oběma typy prezentací tak, aby to pro ně dávalo smysl. 
Foto: Ralph & Russo
Foto: Ralph & Russo
Foto: Ralph & Russo
Foto: Ralph & Russo
Zásadní roli pro Ralph & Russo hraje červený koberec, právě ten posunul značku tam, kde je nyní. Zrušení akcí po celém světě tak zasáhlo i je. Šaty se přes noc místo do záře reflektorů stěhovaly do archivu, kde je nikdo nevidí. Po předávání Oscarů se návrháři připravovali na filmový festival v Cannes a MET gala, dvě události, které jsou po filmových cenách nejlepší příležitostí, jak ukázat svou práci milionům lidí po celém světě a připsat si do svého portfolia další známé tváře. „Řadě lidí, včetně mě, chybí příležitosti, na které se mohou obléknout do velké večerní, ale věřím, že jakmile se svět dostanete do normálu, o to více budeme slavit a s největší pravděpodobností vznikne i celá řada nových událostí, na které budeme potřebovat nové šaty.“
Se svým týmem Tamara připravila rozsáhlou kolekci 52 haute couture kreací, stejně jako každou sezonu. „Kdybych si měla vybrat jeden nejoblíbenější, tak bych řekla look číslo 50. Ten má v mém srdci zvláštní místo. Jde o velké plesové šaty ve fuchsiově-růžové barvě. Sledovat jejich vznik bylo pro mě obzvlášť povznášející.“