Přehlídky

Co přinesl obnovený fashion week v Tbilisi a proč byste jej měli začít znovu intenzivně sledovat

Po čtyřech letech se v gruzínské metropoli Tbilisi opět konal týden módy. Po nucené pauze kvůli koronaviru a válce na Ukrajině město znovu ožilo módou a ambicemi, které této události nikdy nechyběly. Jeden z nejpopulárnějších fashion weeků přinesl nová jména, zajímavé kolekce a potvrdil obrovský potenciál nejen pro lokální designéry.
Kolekce podzim - zima 2023/2024, KEBURIA
Přestože řada jmen na 17. edici Mercedes-Benz Fashion Week Tbilisi chyběla, spousta nových jich naopak přibyla. Pětidenní program přinesl více než dvě desítky přehlídek, prezentací, výstavu vintage kreací od Yves Saint Laurenta, Chanel po Christiana Lacroixe, pop-store s tvorbou ukrajinských značek, soutěž pro mladé talenty Be Next a nechyběl ani Drag Ball ve Factory Tbilisi, za jejímž vybudováním a organizací celého módního týdne stojí Sofia Tchkonia. Noblesní dáma, která neúnavně říší povědomí o místní módní a umělecké scéně, se svým stejně zapáleným týmem sezvala lokální i zahraniční návrháře, novináře a nákupčí z celého světa a opět potvrdila výsostné postavení tbiliského fashion weeku v rámci globální módní scény.
„Je to inspirativní a bezpečné prostředí pro všechny. Během těchto dnů se objeví všechny ty kreativně oblečení mladí lidé, je to pro ně jedinečná příležitost, jak být vidět a slyšet. Po fashion weeku zase všichni někam zmizí,“ řekla Tchkonia na adresu stovek návštěvníků, kteří prošli „továrnou“. Na přehlídkovém mole se odehrály příběhy na téma svoboda i protesty proti válce na Ukrajině, konzervativní politice a stále přetrvávajícím anti-LGBTQ+ náladám ve společnosti.
Protože ani digitální prostor není nafukovací, podívejme se společně na highlighty z celého fashion weeku, jehož hlavní předností je schopnost zaujmout a zahrnout různý směry kreativity a stylu, od excentrických kolekcí po ty pracující s folklórním oděvem v nových souvislostech. 

Situationist

Tři roky se s touto gruzínskou značkou můžete setkat mj. na fashion weeku v Paříži, kde se její zakladatel Irakli Rusadze zařadil po bok svých krajanů a šíří povědomí o lokální scéně i kultuře. V prostorách sirných lázní představil pánskou kolekci postavenou na výrazné siluetě se zdůrazněnými rameny a dlouhých kalhotách s vysokým pasem. Vedle barevné kůže a dlouhých plášťů nechyběly ani midi sukně, které Rusadze vytvořil mj. z modré džínoviny. Značka Situationist opět potvrdila své výsostné postavení na místní scéně stejně jako velký potenciál na té globální. Pokud byste si měli pořídit jen jednu věc, pak by to určitě mělo být sako. Právě na nich je nejvíce vidět designérův cit pro formu a detaily, které budete postupně objevovat.

Nadya Dzyak

Když se budete procházet ulicemi Tbilisi, uvidíte na každém kroku podporu, jakou místní obyvatelé vyjadřují Ukrajině. Fasády domů zdobí ukrajinské vlajky i nápisy odsuzující ruskou agresi, s ní má tato země velké zkušenosti. Na programu Mercedes-Benz Fashion Week Tbilisi se objevilo hned několik jmen ukrajinských designérů, mezi nimiž nechyběla ani Nadya Dzyak s kolekcí Faith in Light, která je téměř černá, „protože právě tak se právě cítíme“, prostoupená odstíny fialové, béžové, fuchsiové a smaragdové. Kolekce podzim–zima 2023/2024 představuje esenci návrhářčina stylu – delikátní plisování transparentní organzy střídají ručně prošívané bombery, asymetrické overaly, crop top korzety a poprvé také pracuje s denimem a zároveň reinterpretuje vlastní bestsellery v černé, rudé a tělové. Vedle zmiňovaných bomberů stojí určitě za pozornost černé oversized sako s odhalenými zády a 3D květinou.

Reckless

Gruzínská značka vznikla v roce 2020 jako pocta Nikovi Jorjadzemu, který zemřel během autonehody ve věku 15 let. Talentovaný mladík se věnoval hudbě, umění, měl originální styl, a to se stalo jasným impulzem pro vznik streetwear brandu. Silné emoce doprovázející jeho příběh se intenzivně propsal i do kolekce, kterou tři designérky stojící za Reckless prezentovaly v rámci obnoveného fashion weeku. Reckless promíchal dvě své kolekce tak, že celkový výsledek působí natolik harmonicky, že nejde na první pohled poznat, která je která. Značka tak výborně zdůraznila svůj koncept přesahující jednotlivé sezony. Pruhované vzory se střídaly s kostkami na školních uniformách, které ve svém historickém kontextu měly symbolizovat uniformitu a potlačit kreativitu. Vůči tomu se designérky Lisa Kajrishvili, Anka Koiava a Masu Mtsariashvili ohrazují stylingem a mícháním vlivů a témat, která rezonují s generací Z, jako je nejistota, sebepoškozování, vyrovnávání se se ztrátou, pochybnosti a strach z budoucnosti. Kolekce o životě současných teenagerů od teenagerů pro teenagery přináší silný vzkaz o soudržnosti, bezprecedentní podpoře okolí, díky které mohou beze strachu sdílet své nejniternější emoce, niž by je kdokoliv za to soudil. V tomto je Reckless výjimečnou značkou přesahující lokální trh.

Keburia

George Keburia je jedním ze jmen, která rezonují gruzínskou stejně jako mezinárodní scénou. Mnoha cenami ověnčený samouk, který se objevil mj. na týdnech módy v Miláně a Paříži, se dlouhodobě zaměřuje na tolik diskutovanou udržitelnost a od počátku vzniku své vlastní značky praktikuje zero-waste obchodní model, v němž se cíleně vyhýbá nadprodukci a soustředí se především na zakázkovou výrobu. V nejnovější kolekci opět představuje ostře vykonturované linie a experimenty na téma klasické elegance, které dává hravost a výrazný pocit eskapismu. Keburia zahrnul do kolekce aktuální trendy v podobě mikro šortek, vysokých rozparků a průstřihů na bocích, které namíchal s vesmírnými motivy, vysokým leskem a kontrastními detaily. Jeho kostýmky, áčkové sukně a saka s výraznou linií ramen v sobě mají sílu, stejně jako hravost. 
P. S.: Nemohlo by vedení italské značky Moschino najmout Keburiu na post kreativního ředitele? Byl by na této pozici skvělý!

Sayya

Ukrajinská designérka a zakladatelka značky Sayya Luba Makarenko se ve své kolekci vrací na přelom 90. a nultých let s pomocí patchworku a výrazných kontrastů. „Hlavní myšlenkou nové kolekce je fakt, že je Sayya vyspělejší, stala se víc sexy, má v sobě více energie,“ říká návrhářka. Jednotlivé modely balancují na hraně mezi jemností a měkkostí na straně jedné a výrazných linií na straně druhé, stejně harmonicky se v kolekci podzim–zima 2023/2024 prolínají vlivy klasického pánského šatníku s tradičním pojetím ženskosti. Oversized saka s ostrou linií ramen dává do kontrastu s měkkými úplety a růžovým saténem. Vrcholem celé kolekce je patchworkový kožený kabát.

Datuna

Datuna Sulikashvili působí na gruzínské módní scéně osmnáct let, prosadil se zejména večerním oblečením. Designér, který celý fashion week v Tbilisi zakončil, tentokrát přinesl bílou, genderless kolekci, v níž pracoval s romantickými motivy svatebního oděvu. V rámci 27 sněhobílých looků ukázal jak minimalisté unisexové obleky, tak dlouhé sukně mnoha tvarů a objemů. Klíčovým prvkem se stala transparentnost a svoboda pohybu, kterou zdůraznil volnými střihy a řasením stejně jako inkluzivním castingem.

Berhasm

Původně šlo jen o vedlejší projekt produkující na začátku malé linie triček a mikin, postupně designér Beso Turazashvili vytvořil plnohodnotnou značku s kompletním portfoliem dámské a pánské řady, v níž se mísí styl ulice s estetikou 90. let a tou východoevropskou. Této vizi zůstává Turazashvili věrný i v poslední kolekci, v níž se dotýká kulturních, politických a sociálních témat. Návrhář odkazuje na Matrix s pomocí černého a bílého vinylu, lesklé kůže; růžovou, která letos hraje prim v mnoha kolekcích, a výraznou linií ramen pak boří stále silně kořeněné představy o dámském a pánském šatníku. 

Irma de Flore

Za značkou Irma de Flore, která se na Mercedes-Benz Fashion Week Tbilisi představila formou prezentace s tanečnicemi a výstavou tradičních výšivek, stojí vizuální umělkyně, fotografka a designérka Irma Sharikadze využívající tradiční techniky a dodavatele z Tbilisi a upcyklované materiály v čele s hedvábím. Na udržitelnou stránku svých oděvů nepoukazuje prvoplánově, bere ji jako automatickou součást dnešní módy. I kolekce Ajarian Bride's Treasure vychází z gruzínské historie, pracuje s folklórními motivy, aniž by výsledné oděvy působily jako tradiční kostým. Inspiraci Sharikadze našla v Adžárii, známé přímořské lázeňské oblasti v jihozápadní Gruzii. Do hlavní role postavila místní unikátní ruční výšivky, kterým jako řemeslu hrozí zánik. Této technice byl před třemi lety udělen status památky nehmotného kulturního dědictví. Designérka, která o Adžárii natočila dokument a vytvořila cyklus fotografií, tak téma rozšiřuje do dalšího rozměru v rámci svého bohatého portfolia. Velké barevné výšivky použila na šatech, kimonu a kostýmku, ale také botách. Každý kus oděvu představuje cenný unikát.