Přehlídky

Charles de Vilmorin debutuje barevnou kolekcí: Couture se mění a já jsem toho důkazem

Před necelým rokem si založil vlastní značku a tuto sezonu si už měří síly v nejprestižnější módní kategorii. Jak vypadá haute couture v podání generace Z, vám ukáže Charles de Vilmorin.
Debutovat na haute couture fashion weeku vedle takových jmen jako Valentino, Chanel, Armani, Dior nebo Viktor&Rolf představuje velký krok v kariéře módního návrháře. Ne každý má privilegium stát se, byť zatím jen v roli hosta, součástí nejprestižnější módní události a klubu značek, které mají tu výsadu (a spolu s ní i celou řadu povinností a jasně daných pravidel) označovat svou tvorbu za vysokou krejčovinu. Charles de Vilmorin tuto výsadu dostal pár měsíců poté, co založil stejnojmennou značku. Za normálních okolností by uspořádal pro malý okruh potenciálních zákazníků a módních redaktorů z celého světa módní přehlídku v některé z vyhlášených pařížských lokací. Globální krize spojená s COVID-19 pro všechny couture ateliéry bez výjimky znamená jediné – prezentace jsou bez hostů a pouze digitální. 
Že de Vilmorinovi nechybí odvaha, dokázal už jen tím, když v březnu 2020, v době, kdy ve Francii byl první lockdown v plném proudu, oznámil na Instagramu, že začíná pracovat na vlastní značce. Zatímco většina ostatních přemýšlela, co bude dělat dál a jak přežít globální karanténu a všechny problémy s ní spojené, 24letý Francouz rozjel nový projekt. „Moc jsem o tom nepřemýšlel, vždy to byl můj cíl, a když ta příležitost přišla, nemohl jsem odolat,“ říká mladý návrhář. „Dávalo mi to smysl začít právě v těchto temných časech. Chtěl jsem všem dát barvy a radost.“
Couture se mění a já jsem toho důkazem.
Foto: Guillaume Plas
Charles de Vilmorin kolekce jaro - léto
K módě má Charles blízko odmalička, kdy pozoroval svou matku a babičku, jak navrhovaly svatební šaty. „Oblečení vždy bylo doma zásadním tématem.“ Vycházející hvězdu francouzské módní scény nejvíce ovlivnil John Galliano, kvůli kterému pocítil touhu sám tvořit. Vášeň pro barvy v něm podnítil Christian Lacroix a k vyprávění příběhu Alexander McQueen. Stejnou měrou ho formoval i film, zejména Tim Burton a umění. Mezi své vzory počítá mj. Marca Chagalla, Matisse a Dalího.
Kombinace těchto vlivů se ukázala jako perfektní odrazový můstek pro představení první couture kolekce prostřednictvím krátkého filmu. V kolekci i na samotných modelech sehrály důležitou roli kresby. „Kreslení je prvním krokem kreativního procesu. Takto pracuji odmalička. Jsem blázen do potisků, miluji kreslit na látky. Všechny kreace v této kolekci stojí na ručně malovaných vzorech.“ 

Hlavní téma: svoboda

„Tato couture řada je pokračováním mé první kolekce na téma svoboda. Chtěl jsem hodně barev, symbolů osvobození ilustrovaných na látkách, stejně jako ukázat kreace na různých typech postav,“ vysvětluje absolvent École de la Chambre Syndicale de la Couture Parisienne. Vedle šatů vytvořil také pestrobarevné punčocháče a látkové květiny do vlasů, které svou barevností odkazují na couture kolekce Christiana Lacroixe, Chagallova plátna a také na sochy Niki de Saint Phalle, s níž spolupracovala před dvěma lety Maria Grazia Chiuri v rámci kolekce ready-to-wear na jaro a léto 2018 pro Diora. Francouzsko-americká sochařka byla svého času modelkou a múzou Yvese Sainta Laurenta i Marca Bohana. Charles de Vilmorin přetransformoval do střihů nejbarevnější couture kolekce této sezony.
Foto: Guillaume Plas
Charles de Vilmorin kolekce jaro - léto
Foto: Guillaume Plas
Charles de Vilmorin kolekce jaro - léto
Foto: Guillaume Plas
Charles de Vilmorin kolekce jaro - léto
De Vilmorin je jedním z nejmladších designérů, kteří se dostali na oficiální couture seznam. „Byl jsem na začátku trochu vyplašený, protože jsem sám na sebe vyvinul velký tlak, což bylo celkem vyčerpávající,“ svěřuje se návrhář. „Nakonec jsem to nechal plavat a začal tvrdě pracovat, což mi pomohlo přestat tolik překombinovávat celý tvůrčí proces a přemýšlet nad tím, co si myslí ostatní.“ 
Jeho přijetím mezi hosty jarního haute couture fashion weeku francouzský syndikát vysílá jasný vzkaz mladé generaci, že do elitního klubu má dveře otevřené, přijde-li s originálním a promyšleným konceptem. V případě de Vilmorina jde o propojení nové generace potenciálních zákazníků s tradičním řemeslem a důraz na ekologii. „Módní průmysl musí více myslet na šetrné praktiky vůči planetě, dopady na klimatické změny a méně na vlastní zisk,“ zdůrazňuje návrhář. „Já vyrábím oblečení na zakázku, což mi přijde jako nejvíce udržitelný koncept. Všichni bychom měli přehodnotit svůj přístup k produkci i nakupování s ohledem na životní prostředí.“