Přehlídky

Pět věcí o haute couture kolekci Dior, která se stala ódou na quiet luxury

Kreativní ředitelka Maria Grazia Chiuri se při tvorbě kolekce Dior couture pro podzim a zimu 2023 zaměřila na „zdánlivou jednoduchost“ a také na antické oděvy. Podívejme se na klíčové postřehy módního kritika Anderse Christiana Madsena z přehlídky, která se konala v zahradách pařížského Musée Rodin.
Foto: Pascal Le Segretain/Getty Images
Dior Haute Couture podzim - zima 2023/2024
Inspirací byl citát Christiana Diora
Maria Grazia Chiuri měla na moodboardu citát od Christiana Diora: „Moje šaty jsou spojeny s myšlenkou antického oděvu. Zachovávám zdánlivou jednoduchost.“ To, co myslel „zdánlivou jednoduchostí“, by se dalo přeložit do módního slovníku této sezony jako tichý luxus. Něco, co se zdá být ve výrazu jednoduché, ale je vytvořeno z těch nejlepších materiálů.
Když se pojem quiet luxury použije na jedinečné ručně vyráběné kreace, které definují haute couture, získá tichý luxus nový význam. Tento termín přirozeně nebyl na moodboardu návrhářky, ale její zaměření pro letošní kolekci haute couture Dior vypovídalo o duchu doby, který přitahuje diskrétní půvab. „To je to, co se mi osobně líbí. Oceňuji jiné návrháře, kteří mají blíže ke smyslu pro efekt, ale pro mě je 'zdánlivá jednoduchost' tím nejlepším výsledkem, kterého mohu dosáhnout,“ řekla během předpremiéry.
Silueta vycházející z antiky
Inspirována spojením jednoduchosti s antickým oděvem, které uvedl Christian Dior, se Chiuri rozhodla prozkoumat jednotlivé antické oděvy, jako je peplos a tunika, oproti modernistické představě o jednoduchosti. „Mám jiné kořeny a zkušenosti než Dior, takže dávám antice interpretaci, která je pravděpodobně bližší mému vlastnímu vidění,“ řekla s odkazem na své římské kořeny. Vyjádřila to v kolekci, která nejstarší, nejzásadnější oděvní jazyk světových dějin přetvořila v nesmírně propracovanou haute couture, jejíž mikroskopické a nejmodernější techniky a látky nemohla předvést ani módní přehlídka, ani fotografie z mola. V podstatě byste si ji museli koupit (nebo moci vidět na vlastní oči v ateliéru), abyste si ji plně vychutnali.
Foto: Victor Boyko/Getty Images
Dior Haute Couture podzim - zima 2023/2024

Na maličkostech nejvíc záleží

Chiuri přistupovala ke své „zdánlivé jednoduchosti“ s takovou složitostí, která vyžaduje čas hodný haute couture. „Couture je pro mě teritorium, kde si můžete dát na čas. A klient, který si přijde pro couture, ví, že jde o jiný druh oblečení. Je nadčasovější,“ řekla. Držíc se antické siluety s příměsí modernismu vytvořila pláště a šaty zkonstruované z nejjemnější dvouvrstvé ecru vlny, šaty s třásněmi z hedvábí tak luxusního, že vypadá jako kůže, a šaty z šantungového hedvábí připomínajícího krajky z jehlové výšivky nebo guipure z prýmků a hedvábí s korálky. Mezi nejnáročnější kreace patřily šaty z krepového žoržetu pokryté perlovou výšivkou. „Je to představa něčeho naturálního. Nepřipadá mi to ani jako velká výšivka.“

Chiuri se zasadila o trvanlivost šatníku

Ať už tomu říkáme „zdánlivá jednoduchost“, nebo tichý luxus, pro Chiuri nejde o žádný nový fenomén. Od prvního dne se u Diora drží realistické vize haute couture, která je méně o experimentování a teatrálnosti a více o vytvoření životaschopného návrhu pro klienta.
A co se týče toho, že se z diskrétnosti stal trend? „Móda kráčela velmi rychle, protože svět se velmi rychle pohyboval a měnil. Existuje velký problém s rychlou módou a s tím, co konzumujeme, takže je uvěřitelné, že se lidé stali rozumnějšími. Znamená to přemýšlet o tom, co kupujete – o kvalitě. Vždycky jsem takhle přemýšlela. Moc se mi líbí mít šatník, který je můj. Neměním ho. Je to můj styl. A je to můj způsob vnímání módy. Ale to má každý jinak. Nemyslím si, že můžeme najít jen jeden správný směr. Každý jsme jiný.“

Chiuri spolupracovala s výtvarnicí Martou Roberti

Věrna tradici byla i tato přehlídka pojata jako umělecká spolupráce. V této sezoně byly stěny přehlídkového stanu v zahradě Musée Rodin, kde se konají Dior couture přehlídky, obloženy novými díly italské kreslířky Marty Roberti. Její prazvláštní kresby bohyň proměňující se ve zvířata podtrhly antický odkaz kolekce a poukázaly na návrhářčinu filozofii couture jako vyjádření spojující oděv a lidskou postavu. „Cílem couture je vytvořit oděv, který se stane otiskem vašeho těla. Pokaždé, pro každého klienta, musíte začít znovu. A je důležité, abyste tyto šaty udržovali po dlouhou dobu,“ dodala.
Článek vyšel v originále na vogue.co.uk.