Přehlídky

Bez Calvina Kleina i Rihanny. Co očekávat od newyorského fashion weeku?

Ze všech hlavních týdnů módy zažívá ten newyorský největší vzestupy a pády. Proč tentokrát na programu chybí významné značky a která jména budou letos stát za pozornost? Vogue shrnuje vše, co potřebujete vědět k nadcházejícímu New York Fashion Week. 
New York Fashion Week chytil v srpnu 2016 druhý dech poté, co se Raf Simons stal kreativním ředitelem značky Calvin Klein. Jeho debut se následujícího února stal nejočekávanější přehlídkou newyorského týdne módy, kterou prostě nešlo minout. O méně než dva roky později Simonsovo angažmá u Calvina Kleina náhle skončilo, a New York Fashion Week je tak opět bez korunovačního klenotu. Ale přestože Simonsovo znepokojivé pojetí amerického stylu bude scházet a Calvin Klein se v této sezoně vůbec neukáže, newyorský týden módy nedostatkem talentů netrpí.

Stálice

V této sezoně uvidíme některé stálice týdne módy v New Yorku procházet různými fázemi. Návrháři Oscar de la Renta, Fernando Garcia a Laura Kim se snaží pokračovat v jemné transformaci klasického pojetí značky. Očekává se, jestli The Row Mary-Kate a Ashley Olsenových ukáže na přehlídce nabídku pánských oděvů společně s dámskými. A bude zajímavé sledovat, jestli Marc Jacobs, který na velmi nostalgické vlně oživil ikonickou grunge kolekci z roku 1992, kvůli které skončil u Perry Ellis, má nějaké překvapení v rukávu.

Čerstvá krev

Týden začíná 4. února třídenními pánskými přehlídkami. První den rozhodně stál za pozornost debut značky Palomo Spain, která byla mezi finalisty ocenění LVMH 2017 a která nabídla značně genderově fluidní pohled na pánskou módu. Značka, kterou založil španělský rodák Alejandro Gómez Palomo, se zaměřuje na luxusní, třpytivé látky a romantické, splývavé střihy. Za zmínku stojí i japonské značky N. Hoolywood a Landlord s designem inspirovaným military a workwear či No Sesso z Los Angeles, která kombinuje streetwear s odvážnými střihy a ručně vytvářenými výšivkami.

Vycházející hvězdy 

Ženské přehlídky začínají 7. února v čele s večerní přehlídkou Telfar. Poté, co získal CFDA/Vogue Fashion Fund, zažívá Telfar Clemens silný rok. Vždy se mu dařilo inovovat standardní formát módních přehlídek, takže na jeho show rozhodně stojí za to si rezervovat lístky.
Stejně jako za to stojí Sies Marjan, značka jak praktická, tak i zábavná, která je na newyorské scéně bezesporu zářící hvězdou. Kreativní ředitel Sander Lak nedávno získal Swarovski Award for Emerging Talent na CFDA Fashion Awards 2018 a pozornost si zasloužil především inovativními nápady, ať už pokud jde o design, nebo různorodý casting (v sezoně jaro/léto 2019 předváděla i jeho matka).

Loučení

Calvin Klein není jedinou značkou, která bude tuto sezonu chybět. Rodarte, který v New Yorku předváděl v minulé sezoně po dvouleté přestávce, se opět chystá jinam, tentokrát do Los Angeles. K vidění nebude ani Rihanna, která se stala známou tváří NYFW díky kolekcím spodního prádla Fenty x Puma a Savage x Fenty. Šíří se dohady, že Rihanna jedná s LVMH o uvedení nové značky, nelze vyloučit možné překvapení. Alexander Wang bude pokračovat s přehlídkami mimo program a Kerby Jean-Raymond, čerstvý vítěz CFDA/Vogue Fashion Fund, po velkolepé zářijové přehlídce své značky Pyer Moss v New Yorku jednu sezonu vynechá, aby se soustředil na obchod. 

Návraty

Po dvou vynechaných sezonách je těžké odhadovat, s čím přijde Helmut Lang. Značka angažovala pro jednorázovou spolupráci v sezoně jaro/léto 2018 Shayne Olivera a v krátkodobých projektech těžila z děl fotografů jako Carrie Mae Weems, Peter Hujar, Mark Morrisroe a Andrew Miksys. Nyní pod vedením editorky Alix Brown bude zajímavé sledovat, co značka plánuje pro newyorské módní molo. 
Longchamp, který v loňské sezoně oslavil sedmdesátku, bude v New Yorku předvádět podruhé. Debut pod vedením kreativní ředitelky Sophie Delafontaine se konal minulou sezonu. Proenza Schouler je také zpět, staví na pečlivě připravené denimové show sezony jaro/léto 2019, která se konala po návratu po ročním pobytu v Paříži. V listopadu Lazaro Hernandez a Jack McCollough oznámili, že odkoupili značku Proenza Schouler zpět od investorů, kterým v roce 2015 prodali minoritní podíl, a ke spolupráci přizvali téměř kompletně obměněné vedení společnosti. Nadcházející přehlídka tak bude mít pro duo návrhářů bezpochyby emocionální význam.