Móda

O budoucnosti kožešin

Svět je doslova zaplaven oblečením, nabídka předčila poptávku. Lidé zdaleka neunosí ani 50 % svého šatníku a spousta věcí se z obchodů dostává přímo na skládku. Jaká je budoucnost našeho nakupování? Vystřídají umělá vlákna, která kdysi nahradila kůži a kožešinu, opět přírodní materiály? Je doba kožešinová definitivně pryč, nebo naopak nastane éra návratu k původním řemeslům? Zeptali jsme se jednoho z nejpovolanějších, Thomase Salomona, zástupce čtvrté generace kožešnické značky Yves Salomon.
Foto: Archiv Thomase Salomona
Kožešina. V mnoha lidech toto jednoduché slovo umí vzbudit nemálo emocí. Polovina světa posílá kožešinové límce, kabáty i vesty do horoucích pekel, druhá část tábora je s nonšalantním klidem nosí. Ovšem když vyřknete slovo kůže, tolika militantních hádek se už nedočkáte. „Lidé dokážou s klidem odsoudit kožešiny, když jsou přitom sami obuti do kožených bot,“ říká Thomas Salomon, CEO značky, která letos v březnu otevřela svůj první obchod v České Republice. Tato společnost s velmi dlouhou tradicí už od druhé světové války zásobovala kvalitními kožešinami návrhářský dům Dior a dodnes spolupracuje se značkami jako Prada, Louis Vuitton nebo Sonia Rykiel.
Podle nejmladšího z rodu Salomonů je rozdíl mezi kůží a kožešinou minimální. Oba materiály navíc prokazatelně při správné péči vydrží roky. Navíc se nabízí otázka, jak moc je ekologické vytvářet PVC vlákna, syntetické usně a jiné materiály za účelem umělého efektu kožešiny či koženého oblečení nebo bot. „Tyto náhražky jsou plné nebezpečných olejů, plastů a jiných nečistot. Odkud se všechna ta trička z řetězců vzala? To se člověk bojí zeptat. Já však znám osobně všechny naše dodavatele,“ říká Thomas. „Kožešinový trh je pod obrovským tlakem už několik let. Tolik potvrzení, kolik musíme vydat, má málokdo. Tudíž si skutečně vybíráme jen ty nejlepší,“ dodává šarmantní Francouz.
Foto:  Archiv Yves Salomon
Na otázku, co by tedy člověk měl nosit, když se chce vyhnout kůži i umělinám, Thomas odpovídá, že především kvalitní materiály, o kterých víte, že je za jednu sezonu nevyhodíte. Na to navazuje i jeho nejnovější kolekce s názvem PIECES. „Ve světě, kde jsou naše potřeby naprosto odlišné od našich předchůdců a kde nadměrná konzumace představuje globální problém, je třeba přehodnotit celý náš vztah s kůží a kožešinou. Každá naše kůže nabízí něco výjimečného a je cenným luxusním produktem, který se může s opatrností předávat z generace na generaci,“ představuje svůj zatím poslední počin Thomas.
Ano, značka Salomon si bezpochyby potrpí na luxusní kožešinové kabáty, parky, ale i kožené kalhoty, šaty či tolik sexy kožené sukně. Ale jak její zástupce tvrdí, oni své zákazníky znají velmi dobře a nejsou to jen milovnice luxusu, ale i ženy sportovkyně, které dají přednost pohodlí před podpatky, muži, kteří nosí okázalé svrchníky, ale i ti, kteří chtějí být především prakticky oblečeni. „V současnosti mnoho značek nezná svého klienta, my ano, a právě proto teď rozšiřujeme naše prodejny po Evropě i Číně,“ odpovídá Thomas na jednu z posledních otázek, jestli vědí, kdo je jejich cílová kategorie. Kdyby se takto postavily značky i velké řetězce s rychlou módou ke svým klientům, možná by se do budoucna mohla změnit i nadprodukce.
Foto:  Archiv Yves Salomon