Fashion

Jedna z nejprogresivnějších značek současnosti otevírá první obchod

Mats Rombaut, kreativní ředitel veganské značky s futuristickou estetikou a obrozenou myšlenkou, o svém prvním butiku, který právě otevřel na pařížské 6 rue de la Corderie.
Foto: Courtesy of Rombaut
O značce Rombaut jste v československé Vogue možná už četli. A možná ne. Tak jen ve zkratce: Mats, její zakladatel a kreativní ředitel, dává vzniknout primárně botám, z nichž se musí rozbušit srdce každému se slabostí pro futuristickou estetiku a pokrokové smýšlení o módě. Boty šije výhradně z veganské kůže, jejich podešve se dají biologicky odbourat, a třeba v případě modelů z kolekce Dysmorphia stačilo odšroubovat podpatek a botu byste mohli celou recyklovat. Otázkou je, proč byste to dělali. Takový objekt doma mít chcete, třebaže jen vystavený jako umění. Kromě toho, že je krásný, také symbolizuje rovnost mezi pohlavími. Navzdory devíticentimetrovému podpatku, na němž stojí, byste ho sehnali i ve velikosti 43. Kdo říká, že boty na podpatku jsou pouze pro ženy? 
Foto: Courtesy of Rombaut
První, co mě napadlo, když jsem se dozvěděl o otevření tvého prvního butiku, bylo: Paráda! Druhé: Proč teď? Nenahání ti strach, jak se dnes svět točí tak pomalu?
Nenahání. K tomuhle momentu jsme směřovali posledních osm let. Je pravda, že na otevření obchodu není nejlepší čas, ale silně věříme, že naše boty jsou tím, co svět právě teď potřebuje i co bude potřebovat v nadcházejících letech.
Vždycky mi připadalo, že každé pařížské sousedství je velice specifické. Tvůj obchod leží ve třetím obvodu. Proč právě tam a co to o značce Rombaut vypovídá?
Nacházíme se na hranici třetího a jedenáctého obvodu, tam býval náš ateliér. Je to oblast, kde najdeš spoustu příjemných kaváren, galerií, obchodů s módou a knihkupectví. Tohle sousedství je čím dál modernější. Říká o nás, že nepředstavujeme old-school luxus prvního a osmého obvodu, ale také že už nejsme start-up. Myslím, že to je dobrý mix. Přesně jako naše boty.
Foto: Courtesy of Rombaut
Rombaut byl dosud převážně digitální značkou, o to větší tahle novinka je. Doufáš, že dá obchod lidem něco, co jim digitální svět dát nemůže?
Co naše následovatele zajímá, je cítit naše inovativní veganské materiály na kůži. Spousta lidí je k nim skeptická. Kromě toho také chceme od klientů slyšet zpětnou vazbu, abychom se mohli zlepšovat. A někteří z nich dávají přednost osobnější, na míru šité zkušenosti s nákupem.
Tvůj design je poměrně eskapistický. Platí to samé pro tvůj obchod? Chtěl bys, aby ho lidé vnímali jako útočiště?
Útočiště pro sexy týpky? Ano, rozhodně. Ale vážně, je to místo pro kohokoliv. Kvůli stávající situaci a lockdownu ho zatím nemůžeme využívat naplno, ale těšíme se na pořádání eventů. Chceme, aby se tam setkávali lidé z různých prostředí a s různými zájmy. Ať už s drinkem v ruce, nebo bez něj.
Foto: Courtesy of Rombaut
Prostor má sloužit částečně jako galerie pro měnící se výběr umělců. To mě vede k otázce: Může podle tebe být i móda uměním?
Pocházím z Belgie, kde máme velmi umělecky zaměřené návrháře, co mi byli velkou inspirací a kteří ve své práci k umění hodně odkazují. Móda podle mě může být umění a umění může být móda. Umění je někdy dost mainstreamově komerční, existuje spousta příšerného umění, stejně jako existuje výjimečná, unikátní, elitářská móda, kterou někteří za umění považují. V dnešním světě se tyhle hranice mažou, ale nakonec stejně obě „klasifikace“ podléhají pravidlům komerce.