MódaCarské Rusko znovuožívá v nové kolekci Linder
Martin Váša25. 1. 2019
Designér Kirk Millar přirovnává dnešní systém módy k Ruskému impériu, které zaniklo před sto lety. Při tvorbě své nové kolekce pro značku Linder vycházel z vraždy Romanovců.
11.27 „Jen tak,“ stojí v předmětu e-mailu, který mi akorát přišel od kamarádky. „Tenhle lookbook by Tě mohl hodně bavit!“ píše. Pod tím modře svítí odkaz na právě zveřejněnou pánskou kolekci Linder pro sezonu podzim/zima 2019. Klikám na něj. Touché. Můj nejdivočejší sen zachycený na osmadvaceti fotografiích.
Oblečení doplňují tiáry a jiné šperky, kožešinové čepice a štoly, kožené rukavice, hedvábné šátky, anebo třeba baletní piškoty. Zastavuju se u fotky, na níž jsou modelové v mikinách s ručně psaným názvem značky, který mi svým elegantním podtržením evokuje podpis Alexandry Fjodorovny. Ale možná se pletu – část roku 2018 jsem strávil obsedantním samostudiem Romanovců a nejspíš je už vidím všude. Každý další snímek mi dokazuje, že se nemýlím. Na jednom je rolák s dětskou malůvkou Alexeje Romanova, na dalším rovnou triko s červeným nápisem „tsarevich“.
Tohle je kolekce, o níž jsem ani netušil, že si přeju, aby ji někdo navrhl. Sotva do butiků dorazily kolekce na jaro/léto a já už vyhlížím podzim/zimu. Klasika.
Foto: API/Gamma-Rapho via Getty Images
Car Mikuláš II. se svou ženou Alexandrou Fjodorovnou a dcerami Marií, Olgou, Taťánou, Anastázií a synem Alexejem okolo roku 1914
Story time: Píše se 17. července 1918. Je krátce po půlnoci. Mikuláš II., Alexandra Fjodorovna, jejich dcery Olga, Taťána, Marie a Anastázie i syn Alexej jsou vzbuzeni. Ipaťjevův dům v sibiřském Jekatěrinburgu, kde je bolševici drží, už pro ně prý není dost bezpečný. Je nutné je okamžitě přesunout. Podle instrukcí se oblékají a scházejí do sklepa, kde mají vyčkat, dokud bude přistaveno auto. O pár minut později vchází tajná policie. Než si rodina stačí uvědomit, co se vlastně děje, ozývá se smršť výstřelů tak hlasitá, že přes ni není nic slyšet. Nevelká místnost se brzy plní dýmem z pušek. Bolševici otevírají dveře, aby ho rozptýlili. S hrůzou zjišťují, že děti stále žijí. Pokoušejí se je proto ubodat bajonety. Marně. Dcery a syn posledního ruského cara mají do oblečení všité diamanty. Jako by na sobě měli neprůstřelné vesty. Nakonec jsou zavražděni ránami do hlavy.
Dynastie Romanovců nepřestává budit zvědavost. Její krvavý konec je fascinující a děsivý stejnou měrou i po sto letech. Kirk Millar, kreativní ředitel pánských kolekcí Linder, ho chápe jako varování a svou poslední kolekcí poukazuje na podobnost mezi ruskou monarchií a dnešní módou, která podle něj (stejně jako carská rodina v posledních letech vlády) funguje odtržená od reality a uniká jí, co od ní společnost doopravdy chce a potřebuje.
17.34 „Zdravím, Martine, moc rád odpovím na vaše otázky,“ odepisuje mi Millar na žádost o rozhovor. „Mohl bych ještě dnes nebo zítra.“
Co vás k této inspiraci přivedlo?
Vzpomínám si, že mě ten příběh zaujal už jako malého. To bylo ještě před tím, než byly nalezeny ostatky všech členů rodiny, takže mě vzrušovala představa velkokněžny Anastázie, které se podle legendy jako jediné podařilo utéct. Nikdy jsem ale nešel po faktech tak do hloubky jako nyní. Když jsem se k příběhu vrátil coby dospělý, podnítil mou fantazii.
Která část příběhu vás upoutala nejvíce a jak jste ji do kolekce převedl?
Klenoty všité do spodního prádla a jak se od nich během té hrůzné popravy odrážejí kulky – to má v sobě jistou ironickou, smutnou krásu. Z fotek šperků, které se po vraždě archivovaly, jsem vytvořil vzor a aplikoval ho na elastické oblečení, co v kolekci funguje jako spodní vrstva.
Ke konci ruské monarchie přirovnáváte dnešní módní systém. Co mají společného?
Myslím, že je spojuje ta potřeba převratu. Móda byla coby instituce jako monarchie, ale to teď sociální média mění. Dělají módu daleko demokratičtější a její obecenstvo se dál prudce rozšiřuje. Romanovci vládli tři století, a přesto netušili, co je čeká. Časy se tehdy změnily příliš rychle a oni nebyli schopní se přizpůsobit. Osvícenství a průmyslová revoluce zapříčinily, že se svět s příchodem devatenáctého století nacházel úplně někde jinde. Společnost měla jiné hodnoty. Mám za to, že nyní v jednadvacátém století zažíváme to samé, třebaže z jiných důvodů. Žijeme v digitální éře a já si nejsem tak docela jistý, že kdokoliv z nás ví, jaký dopad to bude mít na náš svět.
Otázkou je, co se z minulosti můžeme přiučit. Když přijde na módu, kde vidíte její budoucnost? Jakým směrem by se nyní měla ubírat?
Představa, že móda je jenom pro bohaté, je podle mě mrtvý koncept. Podívejte se na expanzi značek, jako je Zara nebo H&M. Módní svět už neví, kam by vložil svou energii. Formát, podle kterého se oblečení prezentovalo a prodávalo v minulém století, se mění a já věřím, že bude zanedlouho k nepoznání. Přehlídková mola už nejsou o oblečení, ale o zábavě. Takže podle mě uvidíme, jak se současná struktura módy buď radikálně mění, anebo rozpadá.
Jak vypadá váš pracovní proces?
Na začátku si zvolím inspiraci, které se zpravidla držím a nechávám ji, aby mě posouvala kupředu celých šest měsíců, během nichž se kolekce vyvíjí. Pracuji na ní s malým týmem lidí, se kterými jsem v neustálém úzkém kontaktu. Dělím se o něj ještě se svým obchodním partnerem Samem, kreativním ředitelem dámských kolekcí. Jinak jsme od sebe poměrně izolovaní, každý fungujeme odlišným způsobem, ale díky společnému týmu se kolekce vždy nějak překrývají. Já miluju, když můžu vyprávět příběh. Tuto sezonu jsem jako nový element svého vyprávění přidal fotografii. Výsledkem je tento lookbook.
Pokud se nemýlím, kožešiny na fotkách jsou pravé. To je v dnešní době vcelku troufalý krok. Nebojíte se, že za to budete kritizován?
Rozhodnutí použít pravé kožešiny padlo až těsně před focením, kdy jsem vytáhl tyhle vintage kožešiny a vytvořil z nich doplňky, které kolekci ještě více přibližují inspiraci. Tehdy za Romanovců to byla opravdu úplně jiná doba s jinou mentalitou. Na spoustu věcí nahlíželi úplně jinak, než to vidíme my dnes, a já jsem chtěl lookbook uchopit téměř jako film. Proto jsem do něj zakomponoval věci, které pomáhají příběh vyprávět, mimo jiné právě kožešiny.