Móda

#VogueCSAtelier: Na expanzi za hranice jsme připraveni, říká návrhář Jan Černý

Další díl #VogueCSAteliers nás zavede do studia Jana Černého, kde vznikala i poslední kolekce A Boy Who Plays with Fire. 
Green Studio Jana Černého se nachází v industriální budově v Holešovicích. Veřejnost jej měla možnost navštívit při prezentaci minulé kolekce v listopadu 2021. Tehdy se hala D3 ve vnitrobloku Dělnické ulice ponořila do tmy a návštěvníci při jakési „stezce odvahy“ hledali cestu, na níž objevovali skupinky modelů a modelek oděných v nové kolekci JAN. Fast forward o necelý rok kupředu a opět jsme v proskleném ateliéru. Přípravy kolekce A Boy Who Plays with Fire jsou v plném proudu a my potkáváme také Borise Krále, proslulého krejčího a technologa, který pracuje na kolekcích s Honzou téměř od začátku. Boris vystudoval Univerzitu Tomáše Bati, kde se potkal s Honzou a začal se podílet na tvorbě jeho kolekcí.
Nedávno Honza navázal spolupráci s manažerem Kryštofem Šámalem. S jeho pomocí by rád začal značku pomalu posouvat do zahraničí. „Nedávno jsme řešili, že bychom během dalších dvou let postupně chtěli expanzi trošku zkoušet, ale nepřehnat to. Neudělat nějakou megalomanskou věc, která potom může zase rychle skončit. A naše věci na to ready jsou,“ odpovídá Honza na otázku, zda je jeho značka na expanzi za hranice Česka připravená.
Foto: Alexander Bel
Foto: Alexander Bel
Foto: Alexander Bel

Kolik času trávíte společně v práci?

Boris: Celé dny.
Jan: Teď jsme byli i na baletu. 

Jaký byl primární popud vaší spolupráce?

Kryštof: My se s Honzou známe relativně chvíli. Dělali jsme spolu na jednom projektu a Honza mě potom oslovil. Mě to mega zajímalo, protože upřímně nemám žádnou zkušenost přímo s touto branží. Ale mám rád výzvy a připadalo mi to zajímavé. Honza mi přijde jako extrémně zajímavý kreativec, protože v sobě snoubí silnou kreativu a businessového ducha. 
Jan: My jsme si s Kryštofem sedli. Já dám dost na to, jak si s lidmi přirozeně sedneme nebo nesedneme. Původně jsme spolupracovali na Eurovizi, kdy mě Kryštof oslovil, abych udělal outfity pro Domi na finále. A říkal jsem mu, že hledám manažera a jestli někoho nezná. Přišel s tím, že by to klidně byl on a jsem za to mega rád. Mě na tom baví hlavně to, že Kryštof není z módy, přesně jak řekl. A že vidí věci jinak a dokáže do toho vnést zajímavou, novou energii. 

Je přátelství důležité i v pracovním vztahu?

Jan: Já myslím, že v mini týmech určitě. V korporátu to asi není nutné, ale do toho se nikdy nechceme dostat. 
Kryštof: Za mně stoprocentně. Konkrétně vztah artist a manager. Pokud tam není nějaká osobní důvěra a nevybuduje se tam kamarádství, tak to postrádá smysl. Není to čistě jenom produkční nebo koordinační role, lidé si musí nějak rozumět. 
Foto: Viktoryia Vaitusionak

V jakých momentech nastává v týmu tenze?

Jan: U mě trošku nastává, když někdo nepřijde včas nebo se obecně nedodrží časové věci. 
Kryštof: Když je souboj ega. To se nám nestává, to musím zaklepat. Nebo když si lidé myslí, že nenastane žádný problém a tím pádem jej neočekávají a potom to exploduje. Počítat s nejhorším, doufat v nejlepší. 

Myslíte si, že vás škola připravila na práci v tomto businessu?

Jan: Naučila mě práci s konceptem a s materiálem, jak oděv funguje technicky. Ale business určitě ne. 

Může začít se značkou i někdo, kdo to nestudoval? Jak je v dnešní době důležité vzdělání v těchto kreativních profesích?

Jan: Znalost řemesla a principů je strašně důležitá. Může to ale limitovat věci, které vznikají. Není to tedy dnes potřeba, ale musíš se obklopovat lidmi, kteří to umí. 
Foto: Alexander Bel
Foto: Alexander Bel

Jaké jsou hlavní znaky a rysy tvojí značky? Čím je rozpoznatelná?

Jan: Je to uniformní, ale pořád dekorovaný oděv. Často se stává dekorem konstrukce nebo experimenty, které s věcmi dělám. Jinak si myslím, že je specifická minimálně v Česku a na Slovensku tím, že je pro mladé publikum, pro mladé kluky a holky. Je to něco mezi streetwearem a vysokou módou, což je u nás dost unikátní. 

Co je její cíl?

Kryštof: Růst.
Jan: Růst a dostávat se k více a více lidem a potkávat oblečení na ulici.
Kryštof: Aby mělo nějakou tvář.
Jan: A relevanci. 

Co by vám pomohlo posunout značku dál?

Jan: Mně v poslední době dost pomáhá Kryštof.
Kryštof: Jít časem do zahraničí. 

Jaký je největší rozdíl mezi fungováním oděvní značky u nás a v zahraničí?

Jan: Nezáleží, v jaké zemi jsme, ale jak je velký trh. Když působíš v Británii, kde je mnohem víc obyvatel a společnost je bohatší, může to potom fungovat úplně jinak. Zase je ale trh složitější, protože je větší konkurence, i když věřím, že potom to jde škálovat ještě lépe. 
Foto: Viktoryia Vaitusionak
Foto: Viktoryia Vaitusionak
Foto: Viktoryia Vaitusionak

Co si lidé myslí o módních návrhářích a není pravda?

Kryštof: Že jsou blázni. 

Jak vypadala značka na začátku a kam se posunula teď?

Jan: Na začátku byla ještě víc experimentální. Ale bylo to i tím, že jsem hledal, co přesně chci dělat nebo co mě baví dělat typologicky. Po kolekci s Rorschachem, která vyhrála Czech Grand Design, jsem si začal být jistý. Od té doby se to víc točí kolem batikování, přidáváme nové siluety a teď se v kolekci objeví nové autorské printy. Můj cíl je teď pár sezon dělat v tomhle rukopisu, aby se lidem silně zapsal, a ppotom můžeme jít zase třeba dál. 
Boris: Za ty roky se oděvní formy nějakým způsobem selektují, buďto se čistí, nebo se přidává více detailů. Jak se vyvíjí Honza, tak se vyvíjí i jeho tvorba. 
Jan: A určitě je vše lépe technicky zpracované, to je jasná věc, protože na to máme víc času. Vidím i finanční růst a díky tomu mám méně svázané ruce v tom, jak může vypadat další show.   
Foto: Alexander Bel
Za roky fungování značky JAN kolem sebe Honza Černý vytvořil komunitu, jako nikdo jiný. Z ní zároveň přichází dlouhodobí zákazníci i skalní fanoušci. Spoluutváří ji právě jeho kolegové slash přátelé. Už při druhém streetcastingu se vědělo, že vzniká něco speciálního. Pouto vytvořené během jednoho přehlídkového dne přečkalo celý fashion week a pokračovalo do další sezony. Z nadaných Jan Boys se vylouply zajímavé osobnosti, jako hudební producent Musa nebo digital creator Kryštof Doležal, kteří spolupracovali s Honzou také na jeho dalších projektech. To, že JAN kolem sebe koncentruje lokální umělce a do určité míry formuje scénu, dokazují kolaborace s producentem a DJ NobodyListen, šperkařem Ondřejem Stárou, zpěvákem Adamem Pavlovčinem nebo zpěvačkou Annet X. Jeho modely na sebe oblékly osobnosti jako tenistka Barbora Strýcová, topmodelka Gigi Hadid, zakladatel značky Byredo Ben Gorham, rappeři Niktendo a Yzomandias. Jan Černý se vždy snaží být o krok napřed. Tento fakt, společně s jeho schopností vizualizace, velkým odhodláním a komunikativností je to, co jeho brand i vlastní jméno žene stále dál.