Móda

Košile palmer//harding jako základ šatníku

Tvorbu návrhářského tandemu ve složení Levi Palmer a Matthew Harding charakterizuje precizní práce se siluetami a balancování na hraně mezi maskulinitou a feminitou. Ovšem košile je zde jen začátek...
Designéři, kteří za brandem palmer//harding stojí, absolvovali studia na prestižní londýnské škole Central Saint Martins v roce 2007. Než však o pět let později spojili síly, Levi Palmer se aktivně věnoval pánskému šatníku, zatímco Matthew Harding navrhoval dámské oblečení. Ve finále ale objevili společný prvek — košile. 
Přístupy obou tvůrců jsou velmi různorodé, ale o to více dovolují vytvořit zcela nové, nečekané looky, které plnohodnotně poslouží coby základ šatníku i jako statement kousky. 
Foto: Courtesy of Palmer Harding
Palmer Harding Pre-Fall 2023
Foto: Courtesy of Palmer Harding
Palmer Harding, Pre-Fall 2023
Foto: Courtesy of Palmer Harding
Palmer Harding, Pre-Fall 2023
Modely z dílny palmer//harding pracují s neustále měnícími se podobami košil (oblíbila si je třeba i Michelle Obama). V nejnovější kolekci Resort 2023 vyniká oblečení, které svými čistými liniemi a až architektonickými tvary dokonale zhmotňuje klid — a to je v současném chaotickém a nejistém světě více než žádoucí. Pohodlné áčkové siluety zdobí knoflíky, čímž umožňují variabilní styling jednotlivých kusů. Syté odstíny modré a okrové zpestřují zlaté proužky. A nekonvenční přístup k dámským oblekům využívá bavlnu, pleteniny, satén.
Máte za sebou již několik let a sezon práce s jedním typem oblečení. Kde pořád hledáte inspiraci?
„Košili jsme od začátku vnímali jako čisté plátno, na němž můžeme aplikovat vlastní inspiraci. Přistupovat k ní podobně, jako ostatní návrháři přistupují například k večerní róbě. Samozřejmě tu jsou elementy jako manžety a límeček, ty zůstávají, stále se přece jedná o košili. Ovšem s pomocí komplikovaného drapingu a obměn proporcí vzniká nespočet možností a designů.“ 
Košile je nadčasový kousek. Jak vnímáte její proměny v poslední době?
„Košile je element doplňující tradiční krejčovství, je to prvek, který můžeme vrstvit. Přišla ale pandemie, kdy košile částečně ztratila výsadní postavení v kancelářích, což je vlastně skvělé. Žerzej s úpletem se stává novým, pohodlným materiálem formálního oblékání, což nám dovoluje experimentovat. Vytržením z kontextu elegantního oblékání pomocí nových, nadsazených siluet se tak může košile stát moderním, výrazným kouskem sama o sobě. V tomto ohledu ji můžeme využít pro každodenní nošení nebo večerní eventy.“   
Jak se vaše značka od svého založení měnila?
„Nejvýraznější změnou je asi připojení dalších samostatně nositelných kusů oblečení, které rozšiřují nabídku palmer//harding. A co se týče estetiky, s rozvojem siluet, detailů i jejich zvýraznění se naše barevná paleta o dost zklidnila. Je více neutrální, plná zemitých odstínů, což umožňuje více a více vyniknout návrhům a střihům.“   
Jak klíčová pro vás byla podpora neziskové organizace British Fashion Council (BFC)? A jak taková podpora může lokálním značkám pomoci s nastartováním byznysu?
„British Fashion Council nám nepochybně v začátcích poskytla zviditelnění — a my jsme za to nesmírně vděční. Nicméně hlavní kompetencí BFC je promovat London Fashion Week, takže pokud tam nemáte přehlídky, s BFC do styku prakticky nepřijdete. Na druhou stranu, BFC z hlediska financování spolupracuje s britskou vládou, což je skvelé. Určitě jde i o důležitý faktor úspěchu nezávislých britských značek. Netuším ale, jak toto Brexit změnil. Vím jen, že v dobách našich začátků působilo v Evropě hned několik organizací, které pomáhaly poskytovat press eventy a showroomy značkám po celé Evropě i zbytku světa. Ty již ale bohužel nefungují.“