MódaKošile palmer//harding jako základ šatníku
Magda Žůrková5. 2. 2023
Tvorbu návrhářského tandemu ve složení Levi Palmer a Matthew Harding charakterizuje precizní práce se siluetami a balancování na hraně mezi maskulinitou a feminitou. Ovšem košile je zde jen začátek...
Designéři, kteří za brandem palmer//harding stojí, absolvovali studia na prestižní londýnské škole Central Saint Martins v roce 2007. Než však o pět let později spojili síly, Levi Palmer se aktivně věnoval pánskému šatníku, zatímco Matthew Harding navrhoval dámské oblečení. Ve finále ale objevili společný prvek — košile.
Přístupy obou tvůrců jsou velmi různorodé, ale o to více dovolují vytvořit zcela nové, nečekané looky, které plnohodnotně poslouží coby základ šatníku i jako statement kousky.
Foto: Courtesy of Palmer Harding
Palmer Harding Pre-Fall 2023
Foto: Courtesy of Palmer Harding
Palmer Harding, Pre-Fall 2023
Foto: Courtesy of Palmer Harding
Palmer Harding, Pre-Fall 2023
Modely z dílny palmer//harding pracují s neustále měnícími se podobami košil (oblíbila si je třeba i Michelle Obama). V nejnovější kolekci Resort 2023 vyniká oblečení, které svými čistými liniemi a až architektonickými tvary dokonale zhmotňuje klid — a to je v současném chaotickém a nejistém světě více než žádoucí. Pohodlné áčkové siluety zdobí knoflíky, čímž umožňují variabilní styling jednotlivých kusů. Syté odstíny modré a okrové zpestřují zlaté proužky. A nekonvenční přístup k dámským oblekům využívá bavlnu, pleteniny, satén.
Máte za sebou již několik let a sezon práce s jedním typem oblečení. Kde pořád hledáte inspiraci?
„Košili jsme od začátku vnímali jako čisté plátno, na němž můžeme aplikovat vlastní inspiraci. Přistupovat k ní podobně, jako ostatní návrháři přistupují například k večerní róbě. Samozřejmě tu jsou elementy jako manžety a límeček, ty zůstávají, stále se přece jedná o košili. Ovšem s pomocí komplikovaného drapingu a obměn proporcí vzniká nespočet možností a designů.“
Košile je nadčasový kousek. Jak vnímáte její proměny v poslední době?
„Košile je element doplňující tradiční krejčovství, je to prvek, který můžeme vrstvit. Přišla ale pandemie, kdy košile částečně ztratila výsadní postavení v kancelářích, což je vlastně skvělé. Žerzej s úpletem se stává novým, pohodlným materiálem formálního oblékání, což nám dovoluje experimentovat. Vytržením z kontextu elegantního oblékání pomocí nových, nadsazených siluet se tak může košile stát moderním, výrazným kouskem sama o sobě. V tomto ohledu ji můžeme využít pro každodenní nošení nebo večerní eventy.“
Palmer Harding, Pre-Fall 2023
Foto: Courtesy of Palmer HardingJak se vaše značka od svého založení měnila?
„Nejvýraznější změnou je asi připojení dalších samostatně nositelných kusů oblečení, které rozšiřují nabídku palmer//harding. A co se týče estetiky, s rozvojem siluet, detailů i jejich zvýraznění se naše barevná paleta o dost zklidnila. Je více neutrální, plná zemitých odstínů, což umožňuje více a více vyniknout návrhům a střihům.“
Jak klíčová pro vás byla podpora neziskové organizace British Fashion Council (BFC)? A jak taková podpora může lokálním značkám pomoci s nastartováním byznysu?
„British Fashion Council nám nepochybně v začátcích poskytla zviditelnění — a my jsme za to nesmírně vděční. Nicméně hlavní kompetencí BFC je promovat London Fashion Week, takže pokud tam nemáte přehlídky, s BFC do styku prakticky nepřijdete. Na druhou stranu, BFC z hlediska financování spolupracuje s britskou vládou, což je skvelé. Určitě jde i o důležitý faktor úspěchu nezávislých britských značek. Netuším ale, jak toto Brexit změnil. Vím jen, že v dobách našich začátků působilo v Evropě hned několik organizací, které pomáhaly poskytovat press eventy a showroomy značkám po celé Evropě i zbytku světa. Ty již ale bohužel nefungují.“