Móda

Couture is not dead. Vogue zkoumá vzkvétající byznys s exkluzivitou

Za zavřenými dveřmi, kam smí vstoupit jen pár vyvolených, zažívá haute couture návrat do centra pozornosti. Do elitního klubu se vrací Balmain a proslýchá se, že brzy bude následovat Celine. 
"Když lidé říkají: couture is dead... Možná pro ně, ale ne pro nás," prohlásil Karl Lagerfeld poté, co dohlížel na poslední úpravy 68 kompletně ručně zpracovaných modelů na přehlídce haute couture kolekce Chanel pro jaro a léto 2018. Tento jeho komentář, jak jej zachytil Andrew Rossi pro Netflix dokument 7 Days Out, rozhodně zpochybňuje, že by vysoká krejčovina byla mrtvá.
A další velké značky dávají Lagerfeldovi za pravdu. Balmain, pod vedením temperamentního a dynamického designéra Oliviera Rousteinga, se poprvé po šestnácti letech vrací do módního kalendáře couture. Hedi Slimane, kreativní ředitel Celine, plánuje do této kategorie expanzi v rámci své nové vize značky. A více než kdy předtím zkoumají ready-to-wear značky včetně Mary Katrantzou, Richard Quinn a Marine Serre pojem "ready-to-wear couture".

Přístupnější a rostoucí 

"Haute couture je rostoucí trh. Módní domy v této kategorii stále zvyšují prodej a jejich klientela se rozšiřuje a diverzifikuje,” vysvětluje Ralph Toledano, prezident Fédération de la Haute Couture et de la Mode a Chambre Syndicale de la Haute Couture. "Haute couture vždy byla a zůstává pro návrháře prostorem svobodného vyjádření, prostorem, kde se kreativita setkává s tradicí a inovací."
Nové technologie, jak říká, pomáhají posunout hranice a možnosti couture a přitahují zájem dříve opomíjených skupin zákazníků včetně mileniálů. Ačkoliv se dříve jednalo o velmi konzervativní svět, vyhrazený pouze pro červený koberec a grandiózní svatby, couture je teď mnohem přístupnější. A umí zahrát na správnou strunu emocionálních potřeb. 
"Zájem o couture roste, protože se nás dnes vše snaží vměstnat do stejné masové tržní kultury," říká pařížský návrhář Alexis Mabille, přičemž vyzdvihuje touhu po individualitě a autenticitě a odkazuje na důležitost jedinečného vztahu mezi módním domem a zákazníkem. 
"Dokud budou lidé hledat výjimečnost, bude existovat haute couture," souhlasí Toledano.

Moderní couture

Couture se začíná objevovat i v ready-to-wear. "Je čím dál více zřejmé, že se značky snaží rozšiřovat svou konfekční nabídku," konstatuje Elizabeth von der Goltz, ředitelka globálního nákupu společnosti Net-A-Porter, která výrazně navyšuje segment večerního oblečení, a to více než o 50 % oproti loňskému roku.
"Zaznamenáváme ještě větší poptávku od našich EIP (Extremely Important People), kteří hledají výjimečné kousky, které skutečně zaujmou." Alexandre Vauthier a Ralph & Russo podle ní patří mezi nejoblíbenější. 
Vliv na kolekce jaro a léto 2019 byl značný – přehlídková mola byla zaplavena peřím, objemnými tvary a složitým zdobením, které naznačovalo couture. "To je to, co nazýváme moderní couture," říká von der Goltz. Matchesfashion.com se také zaměřuje na "demi-couture" pro novou sezonu. Jako jsme to už viděli na minulém londýnském Fashion Weeku, na přehlídce Mary Katrantzou k 10. výročí značky.
Návrhářka, známá svými výjimečnými sukněmi “ve tvaru lampy” a šaty à la "parfémové flakony", ve své kolekci technikami ve stylu couture, detaily a řemeslnou prací nešetřila. Katrantzou ovšem není tento přístup cizí. Kromě konfekce často spolupracuje se soukromými klienty a navrhuje kousky na míru pro celebrity včetně Beyoncé a Cate Blanchett.

Všechno je možné

Rozšíření couture mimo vybrané módní salony se datuje do roku 1997, kdy Fédération de la Haute Couture et de la Mode zavedla kategorii “hostující člen”. Tento status zajistil novým, méně tradičním a ne-francouzským značkám místo v programu za zavřenými dveřmi v tomto průmyslu “na pozvání” (haute couture dodržuje přísná pravidla ohledně toho, kdo a kdy smí předvádět a co se kvalifikuje jako couture). Následovalo objevování nových technik a estetika se začala odklánět od tradičního stylu. Pak přišla obchodní strategie.
V roce 2014 se Jean Paul Gaultier a Viktor & Rolf rozhodli ukončit svou konfekční nabídku a soustředit se na couture a vůně – a ani jedna ze značek si nepohoršila. Jean Paul Gaultier každým rokem zvyšuje zisk a konceptuální umělecká citlivost Viktora a Rolfa nejspíše dává větší smysl v kreativní oblasti couture než v obchodních omezeních konfekce.
"Kouzlo haute couture spočívá v tom, že téměř všechno je možné," říká Mabille. "Je to tajný svět, vše vytvořeno pro jednoho konkrétního člověka." Je to lákavá idea, která je stále tak exkluzivní, že ji jen málo z nás někdy zažije. Jak v dokumentu 7 Days Out poznamenává vlasový stylista Sam McKnight, "tyto kousky jsou něčím, co naprostá většina lidí na světě nikdy neuvidí zblízka, nikdy se jich nedotknou, nebudou nikdy ve stejné místnosti. Je to tak výjimečné, až to bere dech.” Znamená to zachování tradice řemesla novým a moderním způsobem. Nelze se proto divit, že couture v době Instagramu chytila druhý dech.